Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la 18 l/100 km pe autostrada la 28 l/100 km pe traseu mixt

Noua generatie de camioane T cu motorizare care respecta noile norme de poluare Euro 6 Step D (intrate in vigoare de la 1 septembrie 2019) vine si cu un sistem Optivision imbunatatit, cu un soft cu o strategie de schimb al vitezelor in functie de topografie, astfel incat sa valorifice la maximum inertia vehiculului, totul pentru un consum de combustibil mai bun cu circa 3% fata de generatia anterioara. Am testat modelul 2019 al unui tractor T High de 480 CP pe un traseu format din drumuri mixte (autostrada, drumuri regionale, comunale, sosea de centura la ora de varf) pe traseul Bolintin Deal-Alexandria-Caracal-Slatina-Pitesti- Bucuresti, in conditii de incarcare normala pentru Romania, 40 t greutate totala. Configurat special pe autostrada, camionul a consumat putin peste 18 l/100 km pe Pitesti-Bucuresti, in timp ce traficul aglomerat de pe soseaua de centura si opririle dese pentru diferite manevre au crescut consumul total pana la 28 l/100 km.


Camionul a fost echipat cu motor D13, cu sase cilindri in linie si o capacitate de 12,8 l, care dezvolta o putere maxima de 480 CP intre 1.404 si 1.800 rpm. Cuplul maxim de 2.400 Nm este atins de la 950 rpm pana la 1.404 rpm, fiind astfel silentios si economic totodata. Noul motor corespunde normelor Euro 6 Step D, avand drept caracteristica reducerea puterii motorului cu 25% cand emisiile vehiculului sunt peste limitele legale, ceea ce impiedica utilizarea camionului fara AdBlue sau cu unele defectiuni ale sistemului de tratare a gazelor de esapament.
Modelul a fost configurat pentru economie de combustibil, aducand o multime de caracteristici menite sa scada consumul inutil. De exemplu, dupa cinci minute de mers la ralanti motorul se opreste, iar modul Power este dezactivat dupa apasarea cu putere a pedalei de acceleratie (asa-numitul kick-down), viteza maxima fiind si ea redusa la 85 km/ora.
Motorul D13 vine in combinatie cu o cutie de viteze Optidriver cu soft de schimbare a vitezelor imbunatatit, pentru consum redus de combustibil, adaptat la noul Optivision care functioneaza pe baza unui sistem actualizat de harti digitalizate de la TomTom. Pe langa GPS, camionul detine un sistem de stocare a hartilor in cloud, astfel incat, atunci cand traverseaza o zona neacoperita de sateliti (sau in tuneluri, de pilda), sistemul predictiv de schimbare a treptelor de viteza in functie de relief comuta de pe GPS pe aceasta baza de date proprie de drumuri, asigurand functionarea permanenta.
Modul EcoCruise al sistemului predictiv de schimb al treptelor de viteze este configurat astfel incat viteza de croaziera are o plaja mai larga de variatie in jurul valorii setate (±10 km/h). Asta inseamna ca, daca viteza de croaziera este de 85 km/h, in cazul urcarii unui deal sistemul incearca sa mentina cat mai mult treapta de viteze superioara, a 12-a sau a 11-a, pana la o turatie de 950-900 rpm, chiar daca viteza de croaziera scade la 75 km/h, deci cu 10 km/h mai putin decat s-a setat pilotul automat. Putin inainte de varful dealului cutia de viteze decupleaza, iar camionul urca ultimii metri din inertie, dupa care incepe sa ruleze liber la vale.
Viteza poate ajunge pana la 95 km/h daca dupa coborare urmeaza iar o urcare. In felul acesta, camionul urca o parte din dealul care urmeaza din inertie, fara sa consume combustibil. Softul permite depasirea vitezei de 90 km/h doar pentru 30 de secunde, tahograful inregistrand pe card depasirea vitezei numai dupa 50 de secunde.
Am avut posibilitatea de a urmari de multe ori actiunea Eco Cruise-Controlului pe dealurile pronuntate dinainte de Draganesti Vlasca, dar si pe drumul dintre Caracal si Pitesti.

Consum bun pentru conditiile precare de drum
Este aproape imposibil sa gasesti in jurul Bucurestiului un traseu decent pentru a face un test de consum cu un camion cu cabina inalta si suspensie pneumatica, avand caroserie compacta din fibra si raport de transmisie mic catre axa spate (2,31). Pentru drumurile specifice tarii noastre, mai potrivit pentru un consum optim ar fi fost un raport in punte de 2,47, dar acest camion a fost configurat la nivel central pentru teste de consum economic care sa acopere nevoile majoritatii tarilor din Europa in care predomina autostrazile.
In conditiile in care drumul spre Constanta e foarte aglomerat in plin sezon, iar catre Valcea drumul a fost blocat pana la mijlocul lui septembrie, am ales sa plecam de la sediul Renault Trucks spre Centura Bucurestiului pana la Bragadiru, dupa care am continuat spre Alexandria, Draganesti Olt, Caracal, Slatina, Pitesti si ne-am intors pe autostrada pana la Bolintin Deal. In total 387,5 km parcursi in sase ore si 40 de minute.
Dupa mersul in coloana timp de aproape 30 de minute pe soseaua de centura, am continuat pe drumul national Bucuresti-Alexandria, care, desi aglomerat, ofera conditii bune, cu sectiuni de vale/deal consecutive, curbe, succesiuni de accelerat/decelerat ca urmare a traversarii unui numar mare de localitati. Astfel, dupa un trafic absolut normal pentru Romania, care a inclus si asteptatul in coada pe centura Bucurestiului, aveam, inainte de a intra in Draganesti Olt, un consum mediu de 28 l/100 km, dupa ce parcurseseram aproape 160 km.
In Draganesti Olt am vrut sa scurtam traseul catre Slatina si sa iesim direct, fara a mai trece prin Caracal, insa drumul pe care ne-am incadrat era semnalizat (bineinteles, la cateva sute de metri dupa ce intrai pe el) cu restrictie de inaltime de 3,5 m, ceea ce ne-a obligat sa oprim la prima „intersectie“, intre doua drumuri de standard aproape comunal, si sa incercam sa intoarcem. Dupa multe manevre de dat cu spatele printre case si nuci uriasi, am reusit, in aplauzele localnicilor care s-au strans pe la porti, sa intoarcem si sa ne incadram pe drumul spre Caracal.
Succesiunea de opriri-reporniri pentru manevrele de intoarcere pe drumul extrem de ingust si traversarea asa-zisei centuri a Caracalului – o sosea intortocheata de ciment ciuruit si multe viraje la 90O, care puneau la incercare spoilerele frumosului T High, echipat cu pachet aerodinamic pentru un consum „de revista” – ne-au penalizat serios in planul consumului, care a sarit la 32 l/100 km inainte de a intra in Slatina si s-a mentinut la acest nivel pe toata sectiunea de drum pana la Pitesti. Din pacate, vaile dintre Slatina si Pitesti sunt destul de abrupte, astfel ca nu prea ai prilejul sa profiti de rulare libera, fiind urmate de noi dealuri solicitante.
Abia pe autostrada am avut prilejul de a recupera in planul consumului, si pentru ca intre Pitesti si Bucuresti exista o diferenta de altitudine de aproape 200 m, dar si pentru ca vehiculul era configurat perfect pentru astfel de conditii de drum, unde si aerodinamica si anvelopele ajuta, fiind vorba de o viteza mare de deplasare. Astfel, consumul la retur pe autostrada a fost in jur de 18 l/100 km.
La intrarea in curtea Renault Trucks la Bolintin Deal, am inregistrat un rezultat final de 28 l/100 km.
Camionul a mers la ralanti aproape 20 de minute, adica circa 3% din timpul cursei. Este vorba de timpul petrecut in coada pe Centura Bucurestiului. Viteza medie pentru timpul in care camionul a rulat, a fost de 60,3 km/h destul de mare pentru un traseu regional, care strabate multe localitati cu restrictie de viteza la 50 sau chiar 30 km/ora. Daca luam in considerare si timpul petrecut la ralanti, atunci media orara scade la 58,2 km/h.
Renault Trucks ofera diferite sisteme de management al consumului de energie, care opresc anumite sisteme auxiliare atunci cand nu e necesara functionarea lor. Spre exemplu, compresorul de aer, care in cazul testului nostru a functionat numai o cincime din durata cursei, adica aproape o ora si cateva minute. Compresorul pentru climatizare a functionat in schimb cam in 40% din durata cursei, ca urmare a temperaturii de 32 OC la care s-a desfasurat testul.
Desi motorul a functionat mai tot timpul in zona verde (900-1.400 rpm) – 95% din timp, din care in mare parte intre 900 si 1.200 rpm (circa 70%) – camionul a efectuat peste 14 opriri la fiecare 100 km, fie pentru pauza de 45 de minute, fie pentru alimentare cu combustibil, manevre de intoarcere sau stat in coada, ceea ce a afectat destul de mult consumul de combustibil. Dar pana la urma asta se intampla si in cadrul unei curse reale de transport pe traseu national. Cu siguranta ca pe autostrada consumul e mult mai mic, dar pentru conditiile noastre de test 28 l/100 km incarcat la capacitate e un rezultat bun.
Consumul de uree a fost de 2,3 l la 100 km, cam 7,8% din consumul de combustibil, adica in parametrii oferiti de producator pentru motorizarea Euro 6.
Sigur, sa nu uitam ca in spatele autotractorului statea o semiremorca avand aerodinamica imbunatatita, ca anvelopele Michelin XLine Energy F sunt si ele speciale pentru conditii de autostrada si consum redus si ca si autotractorul era pregatit pentru economie in regim de autostrada.
Acesta dispunea de sistem de franare Optibrake+ care ofera o putere maxima de franare de 382 kW la 2.300 rpm, prin combinarea franei pe evacuare cu frana de serviciu. Doua trepte suplimentare pe levierul din dreapta volanului asigurau actionarea, la nevoie, a retarderului hidraulic Voith, cu o putere maxima de 450 kW 3.250 Nm. De asemenea, camionul avea sistem de avertizare a distantei fata de diferite obstacole dinaintea sa, care, in caz de pericol de impact, avertizau luminos (o lumina rosie) si sonor soferul.
Pe langa stilul usor personalizat la interior, cu un sistem multimedia nou si un ecran imbunatatit, am apreciat si sistemul de directie actionat hidraulic, care ofera un confort foarte bun la rulare, fermitatea volanului fiind binevenita pe drumurile de tara dintre Alexandria si Slatina, cu un tranzit dificil pe centura Caracalului, printre case si o zona industriala care nu oferea spatiul si o suprafata neteda de rulare asa cum ar trebui sa fie pe o sosea de centura.
In plus, camionul este foarte silentios, motorul de 480 CP ruland mai tot timpul la turatii foarte reduse. Cabina inalta cu doua banchete de dormit ofera tot spatiul necesar soferului pentru petrecerea perioadelor de odihna, astfel ca modelul combina productivitatea pentru proprietarul flotei si confortul solicitat de soferi in prezent. Si unde mai pui ca, fiind an aniversar, Renault Trucks ofera preturi si conditii de finantare speciale!

Articole similare