Smart City Expo World Congress și Tomorrow.Mobility 2025 confirmă un lucru: viitorul mobilității nu se mai joacă doar la nivel de vehicul, ci la nivel de software. Aplicații MaaS, platforme de date, gemeni digitali și soluții IoT schimbă modul în care se planifică transportul public și operațiunile de logistică urbană.
De câțiva ani, la Barcelona se vorbește tot mai mult despre „city platforms”, „digital twins” și „data-driven mobility”. În 2025, aceste concepte au ieșit din zona teoretică și intră în agenda principală a Smart City Expo și Tomorrow.Mobility.
Pe latura tehnologică, SCEWC a inclus sesiuni dedicate gemenilor digitali și inteligenței artificiale, cum este „Digital Twins & AI: Matching Innovation and Challenges”, care discută cum pot orașele să simuleze în timp real infrastructura și serviciile, inclusiv transportul și logistica.
În paralel, track-ul de mobilitate insistă pe Mobility as a Service (MaaS) și pe integrarea transportului public, a micromobilității și a serviciilor de car-/ride-sharing într-o singură experiență digitală pentru utilizator. Acest model este esențial nu doar pentru pasageri, ci și pentru companiile de logistică, care trebuie să țină cont de restricții de acces, ferestre orare, zone cu emisii reduse și infrastructură de încărcare.
SMOU – exemplul Barcelonei
Un exemplu concret prezentat la Tomorrow.Mobility este aplicația SMOU, dezvoltată de BSM. Aceasta a pornit ca o unealtă pentru cetățeni (parcări, biciclete, alte servicii urbane), dar evoluează către un „partener de mobilitate” care poate ajuta și operatorii și companiile în digitalizarea transportului și în promovarea mobilității conectate și sustenabile.
Din perspectiva operatorilor de transport și logistică, astfel de aplicații pot oferi atât informații în timp real despre zonele aglomerate și restricții temporare; integrare cu zone cu emisii reduse și orare de acces, precum și conectarea livrărilor last-mile cu transportul public (lockere în stații, micro-huburi lângă noduri intermodale).

IoT și modelare avansată pentru mobilitate
Companii precum IoT squared au propus la Tomorrow.Mobility cu platforme IoT care acoperă smart city, clădiri, logistică și mobilitate, oferind un „backbone” de date pentru tot ce înseamnă senzori, flotă, energie și trafic.
Institutul CIMNE, cu prezență puternică la SCEWC25, prezintă soluții de modelare numerică, gemeni digitali și AI pentru mobilitate urbană și infrastructură, demonstrând cum pot orașele testa scenarii de trafic, restricții sau noi linii de transport public înainte să investească fizic.
Ce înseamnă toate acestea pentru companiile de logistică și operatorii de transport public?
Primul pas spre o mobilitate eficientă îl poate reprezenta planificarea strategică și integrarea datelor. Fără conectarea sistemelor logistice la platformele digitale ale orașului, rutele de livrare sau traseele autobuzelor rămân practic „oarbe”. Integrarea flotelor cu informațiile despre trafic, lucrări sau evenimente permite reducerea numărului de kilometri parcurși, a consumului de combustibil și a întârzierilor – un câștig semnificativ atât economic, cât și ecologic.
Aplicațiile moderne de mobilitate pot genera rapoarte automate privind emisiile, timpii de livrare și respectarea ferestrelor orare. Aceste date devin instrumente valoroase pentru lanțurile de retail, care își optimizează logistica, dar și pentru autoritățile locale, care monitorizează respectarea regulilor de acces și sustenabilitatea transportului urban.
Un pas esențial pentru orașele moderne este integrarea reală a mobilității private și comerciale cu transportul public. Exemple precum rețelele electrice de autobuze din Slatina și Craiova arată că modelele hibride de tip MaaS (Mobility as a Service) pot transforma modul în care circulăm. O parte din fluxul de persoane – și chiar din micro-logistica urbană – poate fi preluată de rețeaua publică, reducând presiunea asupra traficului și contribuind la un oraș mai curat și mai fluid.
În concluzie, trendul pe care îl confirmă Barcelona vine dinspre adaptarea software caredevine „motorul invizibil” al mobilității și logisticii urbane. Vehiculele electrice, camioanele pe hidrogen sau autobuzele moderne sunt doar jumătate din soluție; cealaltă jumătate ține de aplicații, platforme de date și capacitatea operatorilor de a lucra într-un ecosistem digital conectat cu orașul.











