Pe 19 septembrie, guvernul maghiar a anunțat modificarea ordonanței care reglementează taxele de drum pentru vehiculele ce operează în sistemul HU-GO, iar pe 22 septembrie au fost publicate noile valori. Acestea vor intra în vigoare imediat, pe 15 octombrie 2022, nu pe 1 ianuarie 2023, cum prevedea legislația anterioară din Ungaria – tocmai pentru a da timp ca scumpirea să fie inclusă în prețul de transport negociat pe anul următor.
Experții din transporturi estimează că majorarea de 15,6% (care corespunde ratei inflației din august) ar trebui urmată de o creștere cu 3-4% a tarifului transportatorilor maghiari, în condițiile în care unii dintre ei nu au reușit să includă în tarife nici scumpirile de până acum. Concret, indicele prețurilor de transport rutier (KFX) publicat cu puțin timp în urmă arată că în urma creșteri costurilor în 2022 ar fi trebuit majorate tarifele cu până la 30%, dar în realitate ele au fost majorate cam cu jumătate din acest procent.
Schimbarea neașteptată a condițiilor prevăzute în legislație provoacă o criză de încredere în relația client-transportator, care dăunează în special întreprinderilor maghiare, ce trebuie să facă față unei concurențe acerbe pe piața internațională. Modificările tarifare pot afecta bugetul planificat pentru anul în curs și chiar și firmele cu capital mare se pot confrunta cu dificultăți de finanțare.
Această nouă scumpire, alături de creșterea drastică a costurilor de transport din 2022 și de deficitul de forță de muncă, face tot mai dificilă menținerea stabilității lanțului de aprovizionare, și de aceea transportatorii îi cer încă o dată guvernului să sprijine funcționarea acestei industrii prin toate mijloacele posibile, inclusiv prin introducerea imediată a unei reduceri de taxe de drum pentru utilizatorii pe scară largă ai infrastructurii (adică pentru firmele maghiare).