Infiintarea unei companii in Romania in aceasta perioada este o decizie destul de curajoasa avand in vedere piata in scadere, numarul mare de camioane disponibile si faptul ca in toata Europa piata transporturilor este in expectativa, investitiile fiind facute cu precautie. Insa, atunci cand o faci sub umbrela unei multinationale cu istorie indelungata, sansele de reusita sunt mult mai mari din moment ce compania de aici poate beneficia de experienta si relatiile firmei-mama. In aceasta ipostaza se afla si JCL Logistics Romania, care, infiintata la finalul lui 2011, deja isi asteapta prima flota de camioane Euro 5, iar conducerea sa are speranta ca va repurta acelasi succes de care se bucura in regiunea de origine.
JCL Logistics este o companie austriaca fondata in 1928, care in prezent are peste 60 de subsidiare in 25 de tari. Deschiderea unei filiale si in Romania a venit din dorinta de a intra si pe piata central si est-europeana. „In aceasta zona, dupa Polonia, Romania este a doua piata ca marime. Este o piata interesanta, pe care organizatia noastra desfasoara operatiuni de 15-20 de ani. In plus, locatia de aici poate functiona ca punct de cross-docking pentru destinatii precum Grecia, Turcia sau alte tari vecine. Mai avem un birou mic in Slovacia, dar deocamdata venirea in Romania este principalul pas pentru intrarea in Europa de sud-est. In primul rand vrem sa ne dezvoltam pozitia aici si dupa aceea vom analiza alte oportunitati in celelalte tari din regiune“, a afirmat Nikolaus Kohler, directorul regional al filialei JCL Logistics.
Dezvoltarea se bazeaza pe echipa
Gerhard Gerl, directorul filialei romanesti, cunoaste grupul JCL de mai bine de sase ani, cand au colaborat pe cateva proiecte. Intre timp, au mai lucrat ocazional, „tocmai pentru ca JCL Logistics era un partener de baza pe relatii precum Austria, Olanda sau Elvetia. 2011 a fost insa momentul in care am fost invitat la prezentarea unui potential proiect referitor la deschiderea unei sucursale JCL Logistics in Romania”, isi aminteste Gerhard Gerl. „Dupa o prima discutie la nivel general, am stabilit ca fiecare dintre noi sa puna pe hartie modul in care vede aceasta colaborare, obiectivele tintite, dar si directiile ce trebuie urmate. Ulterior am constatat ca cele doua planuri pareau a fi scrise de aceeasi persoana. Viziunea comuna asupra acestui nou proiect, precum si buna colaborare de pana atunci m-au convins pe mine ca merita sa accept aceasta provocare, iar pe echipa de management JCL sa creada in potentialul investitiei.”
Dupa mai bine de jumatate de an de la deschiderea filialei romanesti, conducerea companiei este optimista si multumita de pasii marunti, dar siguri, pe care i-a facut intr-un timp atat de scurt. „Acest lucru este datorat si clientilor nostri, care au fost alaturi de noi inca din primele zile si carora le multumim pentru incredere. Trebuie sa recunosc ca este o mare satisfactie sa o iei de la zero si sa construiesti o entitate noua. Avem momente in care ne simtim cu totii agitati si entuziasmati ca niste copii la inceput de cariera”, a declarat Gerl.
Operarea cu camioane estice a devenit obligatorie
Potrivit lui Nikolaus Kohler, cumpararea de camioane pentru filiala din Romania a reprezentat o necesitate. „Am constatat ca este de preferat ca transportul sa se faca cu camioane inmatriculate in Europa Centrala si de Est, fiind astfel mai competitivi ca pret. De altfel, in vestul Europei, utilizarea de capacitati de transport mai ieftine este deja o realitate, tendinta aparand acum cativa ani.“ Printre celelalte beneficii ce rezulta din deschiderea unei filale in tara noastra se numara disponibilitatea fortei de munca foarte calificate, care creeaza posibilitatea de a construi si forma o echipa competitiva.
Pe de alta parte, potrivit lui Gerhard Gerl, „JCL Logistics este un furnizor de solutii logistice integrate premium, iar aceasta promisiune facuta clientilor este valabila si in Romania”. Printre atuurile dobandite ca sucursala a unei retele logistice puternice, reprezentantul JCL Logistics Romania a mentionat buna acoperire la nivel european, care sustine un timp de tranzit optim, precum si flexibilitatea, inovatiile in sisteme IT, solutiile logistice dedicate pentru segmentele de Fashion si Furniture, transparenta sistemelor etc. „In Romania imbinam insa expertiza retelei noastre mondiale cu entuziasmul unei echipe tinere si flexibile si incercam sa adaptam sistemele la piata locala. Astfel, acei cativa oameni care alcatuiesc acum echipa JCL Logistics Romania reprezinta unul dintre cele mai importante atuuri.”
Ambitii pe masura resurselor
Planurile de dezvoltare ale filialei din tara noastra sunt strict legate de evolutia economiei de aici, dar si a celei globale. „Vrem in primul rand sa atragem tot mai multi profesionisti si speram ca pana la sfarsitul acestui an filiala romaneasca sa aiba 100 de angajati si sa deschidem si alte locatii. Stim ca daca vrem sa fim o companie romaneasca furnizoare de servicii la nivel international trebuie sa avem si alte puncte care sa lucreze in conexiune cu cel din Bucuresti“, a declarat Gerhard Gerl.
Dezvoltarea unei retele este foarte importanta si din prisma faptului ca resursele companiei sunt folosite si pentru grupaje, iar in viitor se va intra si pe alte segmente de business. Dezvoltarea se va face si cu ajutorul subcontractorilor, mai ales ca anumite directii ale business-ului nu vor fi derulate cu mijloace proprii. Exista deja parteneriate cu subcontractori profesionisti si de incredere, cu unii dintre ei relatiile fiind mai vechi.
Focus pe servicii si relatii dedicate
Strategia companiei este putin diferita de a companiilor nou infiintate, care cred ca, in general, pot face orice. „Nu am agreat cliseul «portofoliului complet de servicii» pentru ca, desi le putem oferi si noi, vrem sa ne prezentam in fata clientilor in primul rand cu acele solutii cu care stim ca facem diferenta”, a punctat Gerhard Gerl, care a adaugat: „nu ne-am aruncat de la inceput cu capul inainte nici cu implementarea fortata a sistemelor de o eficienta incontestabila a grupului JCL. In toata aceasta perioada, am analizat in detaliu modul in care putem implementa solutiile deja functionale in grupul JCL astfel incat sa se plieze cerintelor si nevoilor pietei locale.”
Potrivit lui Nikolaus Kohler, in Elvetia JCL este singura companie mijlocie care opereaza o retea pe tot teritoriul Europei centrale si de sud-est. „Competitorii nostri sunt companiile mari, prezente la nivel global, sau companiile mici cu focus pe o singura tara, dar care nu acopera o intreaga regiune.“ Directorul regional al companiei a mai spus ca nu crede in succesul pe toate pietele si pe toate segmentele de activitate, nici macar in cazul marilor firme multinationale, ci este esential sa te focusezi pe anumite servicii si relatii.
Dezvoltare pas cu pas
Filiala din Romania s-a focusat, pentru inceput, pe relatiile pe care grupul are peste 15 ani de experienta, iar pana la finalul anului se va axa pe dezvoltarea traficului si cu tari din Europa. De asemenea, in ceea ce priveste infrastructura, conducerea companiei vizeaza consolidarea prezentei pe piata din vestul tarii.
„Obiectivele noastre pana la sfarsitul anului au in vedere si cresterea flexibilitatii serviciilor oferite prin realizarea unor primi pasi in ceea ce priveste flota de camioane”, a mentionat Gerhard Gerl. In plus, compania „pune la dispozitia clientilor o gama vasta de servicii, printre care solutiile logistice sau distributia nationala, insa promovarea si dezvoltarea acestora nu se numara printre prioritatile din 2012.”
In Romania, JCL Logistics isi propune sa faca ceea ce stie mai bine: transport, logistica, servicii pentru piata B2B. In plus, se doreste crearea de conexiuni intre tara noastra si celelalte filiale JCL din Europa Centrala si de vest. In Austria, Elvetia si Olanda, pietele principale ale JCL Logistics, compania deruleaza servicii speciale de logistica de tip B2B,B2C, cu piata de retail pentru industria modei si cea de mobilier, gen de servicii despre care conducerea companiei crede ca vor fi la mare cautare si in Romania.