Aquila, lider pe piața de soluții integrate de distribuție, logistică și transport din FMCG, a marcat un an de la listarea la Bursa de Valori București prin organizarea „Zilei Investitorului”, pe 23 și 24 noiembrie, la depozitul său din Dragomirești Vale. Cu prilejul evenimentului – la care au fost invitați investitorii grupului și jurnaliști – Aquila a anunțat că deține capacități de depozitare de peste 124.000 de paleți, într-o rețea logistică ce include 24 de facilități adaptate pentru toate tipurile de temperatură: ambientală (peste 90.000 de paleți), refrigerată (peste 8.000 de paleți) și congelată (circa 20.000 de paleți). Compania operează și o flotă de peste 1.600 de autovehicule, cu capacități de încărcare variate și configurate cu mai multe zone de temperatură. Grupul prahovean deservește toate canalele de vânzare – retail modern și tradițional, HoReCa, benzinării și travel retail – în mai mult de 67.000 de puncte de vânzare, echivalentul a peste 90% din piață.
Depozitul Aquila din WDP Industrial Park Bucharest West, având o capacitate de depozitare de 42.000 de paleți, reprezintă oglinda fidelă a tuturor operațiunilor grupului prahovean, care derulează activități de distribuție pentru o gamă variată de produse alimentare și nealimentare, logistică și transport. Și tocmai de aceea, evenimentul „Ziua Investitorului” a avut loc în depozitul din Dragomirești Vale, unde investitorii grupului prahovean și jurnaliștii au putut vedea concret care este modul de organizare a activității, procesele de lucru aferente, dar și măsurile implementate de Aquila pentru creșterea eficienței și asigurarea unei rate de succes a operațiunilor de invidiat, de 99,9%.
Nu mai puțin de 95% din cifra de afaceri de peste 400 de milioane de euro a grupului este realizată din distribuția de produse alimentare și non-alimentare în România și Republica Moldova, stocul achiziționat de Aquila fiind transmis capilar în cele 67.000 de puncte de vânzare. În comercializarea fiecărei categorii de produse este inclusă și componenta de pregătire a mărfurilor pentru vânzare, inclusiv etichetare, pregătire în cutii, asamblare separată de pachete de produse 2+1 sau 3+1 etc. În funcție de cerințele fiecărui producător, distribuitorul se poate ocupa și de producția ambalajelor pentru transportul către rețeaua comercială. Este vorba despre 40-50 de modele de cutii de carton, de diferite dimensiuni, în funcție de tipul de mărfuri ce urmează să fie împachetate. (O parte dintre producători aleg să se ocupe personal de tot ceea ce înseamnă componenta vizuală pentru brandul lor.) Se lucrează la estimări pentru perioade cuprinse între 30 și 60 de zile, atât pentru aprovizionarea cu produse pentru distribuție, cât și pentru ambalajele aferente. Foarte important, nevoia de forță de muncă în depozit trebuie atent gestionată, astfel că pe lângă nucleul de angajați permanenți se aduc și lucrători sezonieri care să acopere vârfurile de comenzi (mai ales de Paște și de Crăciun).
Cu prilejul vizitei la depozit am asistat și la montarea unui stand de prezentare pentru unul din clienții Aquila. Pentru a se asigura respectarea standardelor de prezentare, standul – realizat din carton ștanțat și personalizat cu logo-ul producătorului – este desfăcut și asamblat în depozit; cutiile cu bomboane sunt așezate pe rafturi în poziție finală, iar totul este ambalat și sigilat – după standarde precise – într-o cutie de carton, așezată direct pe palet. Acesta din urmă primește un cod de bare, pentru trasabilitate optimă a produselor până în momentul livrării lor în magazin. Pe un palet pot fi încărcate 4 standuri. Transportate în acest mod, standurile de prezentare vor ajunge în magazine exact conform cerințelor producătorului, nefiind lăsat nimic la voia întâmplării.
Mărfurile proprii pentru distribuție și cele ale clienților, pentru care Aquila asigură logistica, sunt depozitate separat și grupate pe zone de temperatură. La fel și ambalajele, sunt stocate separat. Totul este organizat și monitorizat cu ajutorul sistemului de management al activității în depozit (WMS). Sistemele sunt interconectate cu cele clienților, astfel că, în momentul în care este primită o comandă, aceasta generează automat necesarul de materiale care se transmite către depozit și începe pregătirea pentru livrare.
Atenție la cele mai mici detalii
La fel ca toate depozite Aquila, și locația din Dragomirești Vale este monitorizată 24/7 cu camere video, iar temperatura și umiditatea sunt verificate în permanență cu ajutorul a peste 100 de senzori. Acest lucru este esențial pentru zonele destinate produselor refrigerate și congelate, dar și în cazul celor ambientale sau al ambalajelor din carton se recomandă menținerea unui nivel constant de temperatură.
În zonele de temperatură controlată plajele de temperatură sunt foarte stricte, iar pe lângă compartimentul de depozitare propriu-zis sunt amenajate și două zone „tampon”, de aducere și preluare marfă. Și rampele de încărcare-descărcare pentru camioane sunt prevăzute cu perdele de aer, care ajută la menținerea temperaturii constante în depozit.
Pentru o acuratețe crescută a proceselor de depozitare, rafturile sunt identificate cu culori diferite. Chiar dacă totul este coordonat prin WMS, poziționarea la raft se face manual de către operatori, iar culorile diferite pentru fiecare nivel în parte reprezintă o măsură suplimentară de control. „Este foarte important să pregătești marfa – indiferent că este cea proprie, pentru distribuție, or marfa clienților – în termenul asumat și cu acuratețe maximă. Pentru noi este o provocare să asigurăm servicii de top și considerăm că suntem singurii din România care furnizăm acest pachet de distribuție și servicii integrate la nivel național. Acest lucru ne conferă flexibilitate, iar partenerii au siguranța că pot lucra cu noi pe orice linie de business ar dori”, au declarat reprezentanții Aquila.
Toți paleții cu marfă care ajung în depozit (având un cod unic de identificare) sunt distribuiți de WMS în funcție de tipul de produs, temperatura aferentă de stocare, greutate și dimensiune. WMS calculează automat produsele cu viteza de rotație cea mai mare. Acestea sunt amplasate mereu cât mai aproape de zonele de descărcare-încărcare, astfel încât timpii de tranzit în depozit să fie cât mai mici. De subliniat faptul că la descărcarea din camion se verifică integritatea sigiliului, seria acestuia conform documentelor de livrare, termodiagrama și temperatura în semiremorcă. Abia după aceea produsele sunt recepționate și preluate în depozit. Pe zi sunt programate la încărcare și descărcare aproximativ 55 de camioane, iar în 99% din cazuri se respectă programările făcute.
Sistemul de iluminare folosit în depozit este integral LED și funcționează pe bază de senzori, pentru o eficiență maximă a consumului. În scurt timp, depozitul din Dragomirești Vale urmează să fie echipat cu panouri fotovoltaice, așa cum sunt și celelalte depozite Aquila (la Ploiești, spre exemplu, sunt instalați peste 200 kW în panouri solare). Aceasta este investiția dezvoltatorului; există și stații de epurare, de colectare a apelor pluviale, iar cartoanele și celelalte materiale de ambalaj sunt reciclate în preso-containere atașate depozitului.
Utilajele de depozit folosite au baterii li-ion, care sunt mult mai productive decât cele convenționale și, în plus, oferă flexibilitate pe perioada celor 3 schimburi de lucru. Important, se elimină necesitatea amenajării camerei de încărcare pentru baterii, dar și emanațiile de gaze toxice generate de acidul din baterii.
Angajații non-UE suplinesc cu succes deficitul de personal român
Pentru a rezolva problema crizei de personal, Aquila recrutează de patru ani lucrători în depozit din diferite țări asiatice. Aceștia sunt aduși pe contracte de minimun un an și aici li se asigură, pe lângă salariu, cazare, plus că sunt ajutați să se descurce în România. Se preferă în special țări cu nivel ridicat de cunoaștere a limbii engleze, astfel încât instruirea să se facă ușor. Cei mai mulți lucrători asiatici sunt foarte mulțumiți de condițiile de muncă din România și de viața lor de aici, astfel că o parte sunt interesați să își aducă și familiile.
Din totalul de aproximativ 3.000 de angajați ai Aquila, 2,7% sunt în prezent lucrători străini.
Un sistem similar de recrutare este acum în curs de implementare și pentru șoferii de camion, deși în cazul lor procedurile sunt mai complexe, fiind vorba de preschimbarea permisului de conducere și de obținerea certificatului de pregătire profesională. Deocamdată au fost aduși primii doi șoferi din Africa, însă intenția este de a angaja mai mulți, prin intermediul unei firme de recrutare. Pentru început, aceștia vor lucra în echipaj.
Deși costurile generate de importul de forță de muncă non-UE și de școlarizarea angajaților sunt mai mari, stabilitatea acestora, pe anumite categorii de funcții, este superioară comparativ cu angajații români, așa că merită efortul, apreciază reprezentanții Aquila.
Pentru a putea ține pasul cu evoluția dinamică a costurilor, contractele sunt negociate din start cu mecanisme de ajustare în funcție de evoluția tarifului la energie, la carburant, dar și în funcție de creșterea salariului minim.
Distribuție la cărucior: mai simplă, mai transparentă
Special pe segmentul de distribuție activitatea este mai intensă în schimbul trei, când se pregătesc pentru livrare comenzile recepționate în cursul zilei. Toate mărfurile sunt pregătite cu coduri de bare, pentru a putea fi identificate cu ușurință, iar comenzile sunt asamblate în cărucioare metalice sigilate. Acest sistem de „livrare pe încredere” a fost dezvoltat în practică, pentru a putea asambla mai ușor comenzi având produse de dimensiuni diferite, dar și din necesitatea de a scurta timpii de predare-recepție a comenzilor către punctele de vânzare. Și tocmai de aceea livrările se pot planifica foarte riguros, inclusiv pe intervale orare agreate cu partenerii.
Întreaga operațiune de încărcare a mărfurilor în cărucior este filmată, până la aplicarea sigiliului pe cărucior, dar și apoi, la descărcare. Se elimină astfel orice suspiciune de necorespondență dintre comanda primită și cea trimisă, iar șoferul nu trebuie să mai aștepte cu orele recepționarea mărfii de către un angajat al magazinului. Clientul are la dispoziție 24 de ore pentru a transmite eventuale neconformități, iar în acel moment se reia firul acțiunii și se verifică filmările, pentru a se vedea dacă și unde a apărut eroarea. De menționat faptul că indicatorii de performanță care țin de livrarea la timp și de acuratețea proceselor sunt măsurați în permanență, iar în prezent scorul înregistrat este foarte bun – o deviație o dată la șase luni.
Pentru a eficientiza cât mai mult folosirea cărucioarelor, acestea sunt pliabile, astfel încât returul celor goale să ocupe cât mai puțin spațiu. Sistemul a fost imediat acceptat datorită beneficiilor de manipulare în special pe canalul rețelelor de benzinării, fiind eliminată necesitatea deținerii de echipamente de descărcat marfa.
Utilizând acest sistem de cărucioare se poate transmite marfă cu camionul către depozitul Aquila din Pitești, unde se face cross-docking. În general însă, pentru transportul cărucioarelor se folosesc vehicule carosate cu dubă, în vederea unei siguranțe sporite și reducerii riscului de furt.
Transport eficientizat în vehicule multi-temperatură
Flota Aquila, care numără peste 1.600 de vehicule, este cea mai vizibilă componentă a companiei și este cea mai mare flotă de distribuție din țară, peste 85% dintre mașini fiind folosite în scop propriu: aprovizionare de pe piața națională și internațională (transport primar), apoi livrarea în platforme și la depozitele partenerilor (transport secundar) și distribuție capilară la fiecare partener din zona de tradițional și modern trade.
În ultimii ani, compania a investit în versatilitate pe parte de transport, respectiv în vehicule multi-temperatură, tocmai pentru a răspunde cererilor tot mai variate de produse din partea clienților, în special a celor din segmentul petroleum, dar și pentru a eficientiza activitatea și a reduce numărul de kilometri parcurși. Practic, ceea ce se transporta înainte în trei autoutilitare se livrează acum cu una singură.
Compartimentele de marfă cu două sau trei zone de temperatură pot fi modulate în funcție de necesitate, grație pereților interiori mobili. În plus, vehiculele sunt echipate cu lifturi pliabile și cu alte mijloace specifice pentru a ușura activitatea de distribuție.
S-au preferat cu precădere boxurile frigorifice, care au o durată de viață mai mare și pot fi mutate de pe un autoșasiu pe altul. Anual, Aquila înlocuiește aproximativ 100 de vehicule din flota diesel, pentru un upgrade al normei de poluare, și achiziționează și mașini cu tehnologii de propulsie alternativă. Obiectivul este de a reduce amprenta de carbon a companiei, prin înnoirea completă a parcului auto în următorii ani.
„La primul an de la listare, ne continuăm parcursul și prezentăm un business stabil, cu planuri ambițioase, concret ancorate în contextul macroeconomic curent. Am avut o creștere accelerată în ultimii 3 ani și păstrăm obiectivele de creștere rapidă și pentru următorii 5, prin evoluție organică și achiziții. Mizăm pe calitate în toate punctele de contact și avansăm investițiile în proiecte care ne vor face mai eficienți, ne vor consolida rezultatele și ne vor reduce amprenta de carbon”, a declarat Jean Dumitrescu, Investor Relations Director, Aquila.
După trei trimestre foarte bune din punct de vedere financiar, estimările pentru finalul acestui an sunt moderate, din cauza fluctuației veniturilor din distribuție, care se așteaptă să scadă puțin, pe fondul creșterii semnificative a prețurilor la raft. Scăderea veniturilor din servicii logistice în baza reducerii volumelor va fi compensată însă de creșterea veniturilor din transport internațional, pe baza tarifelor majorate.
În aceste condiții, 2022 se va încheia cu o creștere a cifrei de afaceri, dar și a EBITDA cu opt procente față de anul anterior, iar profitul net va depăși cu 29% valoarea din 2021.