Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltatorii au continuat să investească pe piața de retail în 2021 și au livrat 10 proiecte noi, majoritatea în orașe de sub 150.000 de locuitori

În România, în 2021, au fost livrate 10 noi proiecte de retail, cu o suprafață totală de circa 100.000 m2, 6 dintre acestea, cumulând 70.000 m2 fiind finalizate în ultimul trimestru. Atenția dezvoltatorilor s-a îndreptat cu predilecție spre orașe terțiare, cu mai puțin de 150.000 de locuitori, unde au construit în special parcuri de retail, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Astfel, interesul dezvoltatorilor s-a concentrat pe orașe în care stocul de spații moderne este redus, precum, Bârlad, Sfântu Gheorghe, Roșiorii de Vede, Mediaș, Baia Mare sau Focșani fiind printre beneficiarii de noi proiecte de retail în 2021. Singurul proiect livrat anul trecut în București a fost reprezentat de prima faza a Fashion House Pallady, cu un total de 8.500 m2.

Cele mai importante livrări, din punct de vedere a suprafeței, din 2021 au fost Prahova Value Centre (21.900 m2), Sepsi Value Centre (16.300 m2) și Bârlad Value Centre (16.300 m2), toate dezvoltate de Prime Kapital – MAS Real Estate, unul dintre cei mai activi jucători de pe piață, în timp ce Scallier și Square 7 Properties – Mitiska și-au extins, de asemenea, portofoliile de pe piața locală în cursul anului trecut.

Parcurile de retail continuă să fie formatul preferat de dezvoltatori și în 2022, în condițiile în care peste 80% din cei 100.000 m2 de spații noi anunțați pentru acest an, vor fi livrate în astfel de scheme. Extinderea cu 16.500 m2 a Colosseum Mall din București este singurul proiect de tip mall care ar urma să fie finalizat în acest an, reprezentând și primul centru comercial livrat în Capitală după 6 ani fără niciun astfel de proiect nou.

Scallier, Prime Kapital (joint-venture cu MAS Real Estate), Square 7 Properties – Mitiska și Iulius Group au printre cele mai consistente planuri de extindere pe piața de retail din România. De remarcat este, de asemenea, și interesul grupului austriac Supernova pentru acest segment imobiliar, care și-a făcut intrarea pe piața de retail românească în 2020 prin achiziția centrului comercial Jupiter din Pitești, și a continuat investițiile și în 2021, când a preluat unui pachet de 6 proprietăți comerciale operate de Cora, devenind astfel un jucător relevant.

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Activitatea pe piața de retail a rămas efervescentă, pe fondul revenirii consumului, reflectat în evoluția vânzărilor de retail, care în 2021 au avut un ritm de creștere peste cel înregistrat în 2019. Această dinamică, susținută atât de vânzările de produsele alimentare, cât și de cele nealimentare, se reflectă în planurile de extindere a portofoliilor deținute în România anunțate de dezvoltatori, care au în prezent în diferite etape de dezvoltate proiecte care totalizează circa 300.000 m2. Dacă și în 2022, țintele principale pentru noi proiecte vor fi de asemenea orașele de sub 150.000 de locuitori, iar formatele dominante vor fi parcurile de retail, începând cu 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru orașe mari și pentru centre comerciale de tip mall.”

Articole similare

Ad