Ideea nu este nouă, ci dimpotrivă, sunt deja țări, cum ar fi Franța, de la 1 ianuarie 2021, unde acest semn de avertizare este obligatoriu, și altele unde se promovează asta, dar numai pentru cei care vor, cum ar fi Germania.
Însă acum DGT finalizează Instrucțiunea care va permite plasarea de noi semne pe vehiculele comerciale mari care împiedică șoferii să identifice prezența, în imediata lor apropiere, a altor utilizatori ai drumului. Unul dintre motivele pentru care DGT a ajuns să facă asta, astfel încât să reducă riscul accidentelor prin creșterea vizibilității, este numărul mare de accidente urbane care au loc cu participarea acestor vehicule.
Analizând accidentele din perioada ianuarie-iunie 2021 în care au fost implicate vehicule comerciale ușoare sau grele, a fost clar că participanții la trafic cei mai vulnerabili sunt bicicliștii (12%), motocicliștii (20%) și vehiculele pentru mobilitate personală (8%).
Dar dacă se vor pune aceste semne care să avertizeze ceilalți utilizatori că vehiculele de care se apropie nu îi vor putea vedea în zonele unde sunt atașate semnele respective – sau care să le amintească de existența zonelor oarbe ale acelui camion sau van – se va reduce riscul de accidente.
Noile semne nu sunt obligatorii și se pot pune pe vehicule pentru transport de persoane cu peste 9 locuri M2 și M3, vehicule pentru transport de marfă N1, N2 și N3 și vehicule pentru colectarea deșeurilor din zonele urmare N2 și N3.
Semnele trebuie aprobate conform definiției din documentul DGT, cu excepția celor impuse pentru înmatricularea vehiculelor în alte state UE, și cumpărate din centre autorizate – de obicei aceleași care vând plăcuțe de înmatriculare.
Șasiurile și vanurile vor folosi trei astfel de semne, care vor fi plasate pe laterale și în spate, vehiculele articulate vor avea trei semne pe autotractor și trei pe semiremorcă și vehiculele urbane pentru colectarea deșeurilor vor avea patru, din care două în spate și două pe laterale.
Noile semne vor fi plasate la o înălțime de 0,9-1,5 m de la sol.