Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Diesel-urile din Germania vor ajunge în Polonia

Votul UE privind viitorul automobilelor europene, care interzice utilizarea motoarelor cu combustie internă începând din 2035, permițând doar posibilitatea utilizării combustibililor sintetici în acestea, nu înseamnă retragerea completă a mașinilor convenționale de pe piață. Interdicția care va intra în vigoare din 2035 se va aplica doar mașinilor noi. Cele deja înmatriculate vor putea fi în continuare cumpărate, vândute sau importate, atât cu motoare pe benzină, cât și cu motoare diesel. Proprietarii unor astfel de vehicule nu vor fi nevoiți să le schimbe cu unul electric.

Însă, dacă acestea din urmă vor continua să fie atât de scumpe, este greu de imaginat răspândirea mașinilor electrice în condițiile din Polonia în aceeași măsură ca în alte țări europene. Potrivit Samar, în ianuarie, prețul mediu al unei mașini electrice în Polonia a fost de aproape 260.000 de zloți (55.595,15 de euro) și a crescut cu 13,5% de la an la an, în timp ce media pentru toate mașinile noi care au ieșit din showroom-uri, atât cele cu combustie, cât și cele electrice, a fost de 162.000 de zloți (34.640,06 de euro) la acea dată.

Este adevărat că, potrivit raportului din martie al KPMG, 23rd AnnualGlobal Automotive Executive Survey, o treime dintre cei 915 directori din domeniul auto din 30 de țări intervievate presupun că egalizarea prețurilor mașinilor cu combustie și electrice va avea loc până în 2030 (un sfert se așteaptă deja la acest lucru în 2025). Dar în condițiile din Polonia – cel puțin pentru moment – acest lucru este greu de imaginat. Chiar și în ciuda faptului că numărul de mașini electrice de pe piața poloneză crește destul de rapid.

La sfârșitul anului 2022, numărul de înmatriculări de autoturisme și van-uri complet electrice a ajuns la 33.900. Aceasta înseamnă că, în doar 1 an, această flotă a crescut cu peste 80%, informează Asociația Poloneză pentru Combustibili Alternativi (PSPA). Doar anul trecut au fost înmatriculate 12.600 de vehicule electrice, cu trei sferturi mai multe decât în anul precedent. Raportul „Polish EV Outlook 2023″ arată că, între 2014 și 2022, ponderea mașinilor electrice în vânzările de autoturisme noi din Polonia a crescut de la 0,02 la 2,7%.

Cu toate acestea, această pondere este încă de 4,5 ori mai mică decât media UE. Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile ACEA, la sfârșitul anului 2022, acest procent era deja de 12,1 %. Este îndoielnic că se va reuși să se reducă acest decalaj în mod semnificativ în următorii ani, mai ales că prețurile ridicate ale mașinilor electrice și infrastructura de încărcare insuficient dezvoltată (numărul de încărcătoare crește mult mai lent decât cel al mașinilor electrice) ar putea împinge cumpărătorii de mașini să se orienteze tot mai mult către piața mașinilor second-hand.

Și, după cum relatează Samar, vârsta medie a mașinilor second-hand importate din străinătate (aceasta este principala sursă de aprovizionare a pieței secundare poloneze) după 2 luni din acest an este de aproximativ 13 ani. Raportul lunar notează că vârsta medie a mașinilor pe benzină importate se apropie deja de 14 ani.

Având în vedere că înlocuirea mașinilor pe benzină care funcționează în prezent cu mașini electrice noi se va accelera în Europa de Vest, este de așteptat ca primele să ajungă, printre altele, și în autoturismele poloneze. Iar dacă nu se introduc restricții privind vârsta și performanțele în materie de emisii ale acestor importuri, starea parcului auto polonez, în loc să se îmbunătățească treptat, s-ar putea deteriora și mai mult, iar vechile diesel-uri din Germania vor ajunge în masă în Polonia.

Articole similare

Ad