Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) avertizează că majorarea accizei la motorină a generat o pierdere accelerată de competitivitate pentru transportatorii români, cu efecte directe asupra economiei naționale. Diferențele de preț dintre România și statele vecine diminuează cu jumătate până la două treimi marja operatorilor, care este deja foarte redusă. În aceste condiții, alimentarea în România devine economic nerentabilă, companiile fiind obligate să își procure combustibilul din afara țării.
România are una dintre cele mai ridicate accize la motorină din Uniunea Europeană: 2.548,35 de lei pentru 1.000 de litri, adică circa 502 euro/1.000 l (la cursul de la începutul lui noiembrie), cu 172 euro/1.000 l peste minimul european, de 330 euro/1.000 l (valoare aplicată de exemplu în Bulgaria). Această situație generează diferențe semnificative de preț (fără TVA și cu acciza parțială) față de statele din regiune: Ungaria (de la -11 până la -15 eurocenți/l), Croația (-21 eurocenți/l) sau Slovenia (-10 până la -14 eurocenți/l).
În aceste condiții, alimentările migrează către statele vecine, reducând veniturile fiscale ale României. „Pe rutele spre Germania – principalul partener comercial al României – transportatorii alimentează imediat după ieșirea din țară, în Ungaria, cu un cost de 1,04-1,05 Euro pe litru – după recuperarea TVA de 27% și a accizei suplimentare, iar la întoarcere alimentează tot în Ungaria. Transportatorii care operează rute spre Italia, al doilea partener comercial al României, preferă să alimenteze cu 0,95 euro/l în Croația sau 1,04-1,05 euro/l în Slovenia, unde diferența de preț este decisivă pentru menținerea competitivității. Iar cei care merg în sud alimentează în Bulgaria. Inclusiv transportatorii care desfășoară activitate națională preferă alimentarea în statele vecine datorită diferențelor de preț“, se arată într-un comunicat de presă UNTRR.
Având în vedere că în România costul motorinei este 1,16-1,19 euro/l fără TVA, diferența este mult prea mare pentru a putea fi ignorată, contribuind la o reducere considerabilă a marjelor de profit și așa extrem de înguste ale transportatorilor români.
Această migrare masivă a alimentărilor reduce consumul intern de motorină și diminuează baza de colectare a accizelor și TVA, contrar obiectivului urmărit prin majorarea accizei.
UNTRR subliniază că, pentru a readuce alimentările în România, este necesară o rambursare de 60 bani/l. Această măsură este nu doar necesară, ci și perfect sustenabilă fiscal întrucât statul rămâne astfel cu 1.949,35 lei/1.000 l, echivalentul a aproximativ 383 euro, ceea ce înseamnă cu 53 euro peste acciza minimă obligatorie impusă de Uniunea Europeană.
„Prin urmare, rambursarea de 60 bani/litru nu reduce acciza sub pragul european de 330 euro/1.000 l, statul rămânând cu o acciză netă cu 53 euro/1.000 l peste nivelul minim obligatoriu – adică statul încasează mai mult decât cere UE. Măsura nu generează pierderi bugetare, dimpotrivă, readuce alimentările și recuperează baza de colectare migrată în țările vecine. Schema de rambursare trebuie ajustată pentru a proteja competitivitatea României, în sensul în care perioada eligibilă să fie 31 martie-31 decembrie 2025, cuantumul rambursării să fie de 34 bani/l pentru 31 martie-31 iulie 2025 și respectiv de 60 bani/l pentru 1 august-31 decembrie 2025. Este necesară prelungirea schemei în mod automat în 2026, la minim aceleași valori de rambursare, pentru a oferi predictibilitate firmelor de transport românești și un mediu concurențial corect față de străini. Această soluție este echilibrată fiscal, protejează competitivitatea transportatorilor și previne creșteri suplimentare de costuri în toate sectoarele economice – de la exporturi și importuri până la prețurile produselor de consum“, se mai arată în comunicatul UNTRR.










