Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din lipsa de implicare sau de bani, Constanta pierde teren in fata altor porturi

Lipsa unor investitii semnificative pentru reabilitarea infrastructurii portuare, coroborata cu nivelul scazut al lucrarilor de intretinere, precum si ritmul lent al lucrarilor de reabilitare si modernizare pe fondul crizei economice au dus la scaderi ale traficului de marfuri prin porturile noastre, fiind preferate alte porturi europene, cu capacitati mai mari de operare si costuri mai mici.

Potrivit raportului anual pentru 2011 al CN APMC, traficul total raportat pentru portul Constanta anul trecut a fost de 662.796 TEU, in crestere, fata de 2010, cu aproximativ 16%, insa departe inca de volumul lui 2007, cand traficul inregistrat era mai mult decat dublu. In tone, traficul de marfuri a fost de 45,97 milioane, in scadere cu 3% fata de 2010, si asta in conditiile in care prin portul Rotterdam doar in prima jumatate a acestui an au trecut 222 de milioane de tone de marfa.

Pentru cereale, petrol si produse petroliere, minereuri si fier vechi au fost raportate cele mai mari volume.
Prin port au avut escala 4.872 de nave (inclusiv navele de pasageri si agrement), cu 330 mai putine decat in 2010. Acesta este, de altfel, cel mai mic numar de nave care au ajuns in port din 2004. Dintre ele, 4.230 au avut escala in portul Constanta, 544 in Midia si 98 in Mangalia.
In ciuda scaderii volumelor tranzitate prin port, veniturile CN APMC au fost anul trecut de aproximativ 63,60 de milioane de euro. 32,46% din acestea provin din servicii navale, 26,58% din servicii de inchirieri, urmate in procente mai mici de furnizarea cu energie, apa si alte servicii.

Doar 0,50% alocare bugetara pentru investitii
Portul Constanta are potential de a deveni un hub din ce in ce mai important pentru Europa Centrala si de Est si pentru arealul Marii Negre, iar pe baza previziunilor de evolutie a volumelor si traficului dezvoltarea portului este o prioritate pentru Administratia Portului.
Chiar si asa, anul trecut investitiile in port au fost de 15,38 de milioane de euro. 38,07% din ele au fost sustinute prin fonduri proprii, 61,43% sunt bani proveniti din fonduri structurale europene, iar alocarea bugetara a statului roman a fost de doar 0,50%.
Prioritara pentru investitii va fi infrastructura portuara, „inghitind“ 96,23% din fondurile alocate. Doar 0,48% merg catre lucrari de suprastructura, 0,58% in echipamente si 2,71% catre alte achizitii si investitii, asa cum se arata in raportul anual al CN APMC.
In 2010 a inceput constructia podului de la km 0+450 peste Dunare si a altor lucrari de infrastructura si acces, proiect cu o valoare de 30,15 milioane de euro, fiintat prin fonduri structurale POS-T. Acest proiect a fost initiat din necesitatea de a conecta portul cu autostrada Bucuresti-Constanta, prin intermediul centurii orasului Constanta. Acest pod va crea, de asemenea, o legatura intre partea nordica si cea sudica a portului. Lucrarile sunt in curs si …

Articole similare

Ad