Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din nou lider de piata

Desi piata a fost mai mica decat in 2016, Mercedes-Benz si-a crescut cota cu 1,7% in primele unsprezece luni din 2017 comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, ajungand la 21,8%, volumele fiind mai mici, dar in limitele stabilite. Lider, dupa primele unsprezece luni, al pietei de camioane grele, Mercedes-Benz isi continua suprematia de patru ani in domeniu si gratie unor flote internationale care au insumat aproape 400 de unitati in 2017, din cele 1.413 inmatriculate.
 

Cel mai vandut model Mercedes-Benz a fost in continuare Actros pentru transport international, cu circa 80% din total. Cele mai multe camioane au fost achizitionate pentru reinnoirea parcurilor, dar au existat si foarte mici extinderi de flota. „Daca in prima parte a lui 2017 a fost o pondere mai echilibrata de extinderi versus innoiri, din aprilie-mai focusul s-a mutat mai degraba pe reinnoiri, tendinta care se pastreaza si pentru primul trimestru din 2018“, a declarat Valeriu Zaharia, Managing Director Truck&Bus in cadrul Mercedes-Benz Romania.
Reinnoirile de flota au fost in principal pe sistem trade-in, aceasta fiind o componenta importanta in procesul de vanzare, care a continuat sa creasca.
Circa 400 de vehicule din cele peste 1.400 inmatriculate au fost achizitionate de companii din alte tari pentru filialele din Romania. Cu alte cuvinte, camioanele au fost inmatriculate la noi, sunt conduse de soferi romani si au ca baza de plecare tara noastra.
Potrivit reprezentantilor Mercedes-Benz, ca o caracteristica a lui 2017 se poate observa ca la configuratia camioanelor se vede tot mai multa grija pentru sofer. Astfel, la noile modele s-a observat o crestere a dimensiunii cabinelor, dar si tot mai multe vehicule cu sistemul Predictive Powertrain Control, care asista soferul in conducerea economica. Circa 80% dintre vehiculele care fac transport international folosesc acest sistem si 75% din camioanele vandute in 2017 au fost dotate cu FleetBoard.
20% din camioanele vandute in 2017 au fost masini de constructii de toate tipurile, basculante, betoniere, sasiuri pentru gunoiere sau alte aplicatii municipale, atat Arocs, Actros, cat si Atego. „In acest procent de 20% diversitatea este foarte mare. Am putea spune ca segmentul de constructii este al doilea dupa cel de transport international. Iar pentru distributia de produse specializate exista o paleta destul de larga de vehicule, insa cu volume mici pe fiecare aplicatie in parte“, a explicat Catalin Barbur, Product, marketing and ordering manager Truck. Potrivit acestuia, sectorul constructiilor a cunoscut o mica crestere, in special in a doua parte a anului trecut. Astfel, fata de 10%, cat era in 2016, cererea pentru camioane de constructii a crescut la 14-15% anul trecut, iar tendinta se estimeaza ca va continua si in 2018.

Creste echipa de vanzari de second-hand
Confruntandu-se cu cereri tot mai multe de trade-in, Mercedes-Benz Romania si-a crescut echipa de vanzari de vehicule rulate anul trecut, producatorul incheind cu peste 400 de camioane second-hand vandute, cele mai multe companiilor din tara. Majoritatea vehiculelor provine de pe piata interna, un procent mic, de sub o cincime, provenind din reteaua TruckStore din Germania.

Vanzarile de piese au crescut cu 35% fata de 2016
Anul trecut, Mercedes-Benz a lansat TruckParts, ca nou brand de piese pentru camioane, in cadrul unui program pilot desfasurat in Romania si Polonia. Ca urmare a succesului avut, s-a decis inregistrarea brandului la nivel national si implementarea la nivel european, incepand din 2018. „Daca piata vanzarilor de camioane noi a scazut cu circa 20%, potrivit datelor de inmatriculari din 2017 fata de 2016, vanzarile totale de piese de camioane prin reteaua de parteneri autorizati Mercedes-Benz au crescut cu circa 35% fata de 2016“, a declarat Valeriu Zaharia.
Deoarece TruckParts este un brand nou pe aceasta piata, volumele vandute ocupa inca un loc mic in totalul vanzarilor de piese de camioane, insa reprezentantii companiei spun ca acesta are perspective de crestere si va aduce clienti noi in reteaua de service.
Clientii TruckParts sunt cei care au vehicule fabricate inainte de 2013, produsele fiind dedicate camioanelor Actros MP1, MP2, MP3. „Este un brand care ofera un echilibru foarte bun intre pret si performanta, performanta certificata Mercedes-Benz, dar cu un pret cu 35-40% mai mic fata de piesele noi. Acesta este foarte potrivit pentru camioanele cu varsta de 6-12 ani, dar si foarte competitiv in ceea ce priveste oferta de pe piata de after market pentru piese similare. Oferta TruckParts se adreseaza in special celor care astazi inca isi mai repara singuri camioanele, oferindu-le acum posibilitatea sa beneficieze de suport profesionist in service-urile Mercedes-Benz, cu piese la un pret mult mai mic si cu asigurarea garantiei pentru lucrarile efectuate“, a tinut sa precizeze directorul MB Truck & Bus.
Pretul manoperei este la un nivel relativ constant in reteaua de service-uri Mercedes-Benz, cu mici variatii de la un dealer la altul si in functie de natura operatiilor efectuate. „Odata cu cresterea semnificativa a volumului de piese vandute in 2017, avem o crestere importanta si pe orele vandute, circa 14% pe toata reteaua, dar, inca si mai important, o crestere a numarului de intrari de camioane in service-urile autorizate din retea de circa 13%. Aceasta ne dovedeste inca odata ca strategia de atragere de noi clienti in service cu oferte adaptate nevoilor lor si cu o eficienta mult mai buna a reparatiilor in raport cu varianta in regie proprie a fost una corecta si a functionat.”

Transportatorii apeleaza mai mult la service-uri autorizate
Potrivit reprezentantilor MB, in ciuda faptului ca piata a scazut si nu sunt extinderi de flote, ci doar reinnoiri, activitatea de service este in crestere, deoarece tot mai multi clienti care isi faceau in regie proprie diverse lucrari de revizii au inteles ca nu are sens din punct de vedere economic sa tina o structura de service si apeleaza la service-urile autorizate. „In plus, o alta problema tine de siguranta lucrarii, deoarece service-ul autorizat ofera garantie, in timp ce transportatorii care isi fac reparatiile in regie proprie se pot confrunta cu greseli de montaj, caz in care pot pierde garantia, fara a mai aminti de eventualele riscuri ce pot aparea in circulatie si care pot conduce la accidente grave din cauza unor erori de montaj al pieselor”, a subliniat si Catalin Barbur.
Reteaua Mercedes-Benz de parteneri autorizati de service pentru camioane cuprinde 25 de locatii in Romania.

Uptime disponibil de la inceputul anului si in Romania
Serviciul Uptime urmeaza sa fie lansat chiar la inceputul anului, iar la finalul lui 2017 la Mercedes-Benz se desfasurau pregatiri in acest sens in ceea ce priveste trainingul pentru retea, setarea sistemului si a personalului responsabil in fiecare service din retea. Toate service-urile autorizate Mercedes-Benz vor putea fi certificate Uptime, dar, date fiind investitiile pe care acestea trebuie sa le faca, aplicarea la Uptime a fost optionala.
Pentru a fi pregatiti, dealerii trebuie sa aiba functional sistemul informatic si doi oameni dedicati. „Pentru primul an ne-am propus o penetrare de circa 25% din volumul de unitati vandute. Mercedes-Benz Uptime este practic un contract de service si poate fi vandut alaturi de oricare alt contract de service deja existent in portofoliul Mercedes-Benz Romania, sau de sine statator. Abonamentul nu este deloc costisitor, pretul acestuia urmand sa fie comunicat la lansare“, a explicat Valeriu Zaharia.
Pentru a putea beneficia de acest serviciu, camionul trebuie pregatit tehnic, in sensul ca trebuie sa aiba asigurata conectivitatea lui in retea, dar si niste senzori pe care sa se poata citi diversi parametri. „Toate camioanele fabricate dupa 1 martie 2017 sunt pregatite pentru acest sistem.“
Managerul diviziei de camioane din cadrul Mercedes-Benz Romania a detaliat: „sistemul Uptime are trei componente importante. Prima, care este noutate absoluta pe piata de camioane este detectarea riscului de aparitie a unei defectiuni iminente, caz in care avertizeaza soferul, seful de flota, dar si centrul de asistenta clienti de la Maastricht, care gaseste pe ruta camionului service, rampa, om si piese disponibile si ruteaza camionul acolo, astfel incat in cel mai scurt timp si cu abaterea minima de la traseul sau sa intre in service, sa se repare si sa isi continue drumul.
A doua componenta este detectarea unor uzuri la diferite elemente care pot fi usor corectate; de exemplu, un cauciuc dezumflat. In acest caz este informat soferul si seful de flota pentru ca informatia sa existe atat in camion, cat si la baza, pentru ca managerul de flota sa se asigure ca se iau masurile corecte pentru camion. Atunci, pe baza informatiei, se cere interventia asupra respectivei probleme, iar specialistii Mercedes-Benz ofera asistenta soferului in timp real, prin telefon.
In sistem se urmaresc o serie de parametri, precum modul de utilizare a camionului, cate opriri are, regimul de utilizare, gradul de uzura a uleiului etc., iar in functie de aceste date camionul este chemat in service mai devreme sau mai tarziu prin intermediul sistemului Service Assyst, deja existent de multi ani pe camioanele Mercedes-Benz.
Noutatea Uptime in aceasta directie consta in a treia componenta a sistemului, si anume ca, atunci cand se apropie revizia, atat dispecerul de flota, cat si „dealerul de casa“, notiune care denumeste un dealer ales de proprietarul flotei pentru a-si face acolo operatiile de intretinere, primesc, de asemenea, informarea cu privire la momentul reviziei in functie de nivelurile de uzura pe diferite componente care trebuie sau nu schimbate, cum ar fi placutele, filtrele etc. „Iar la programarea in service se urmareste aprovizionarea corespunzatoare cu toate piesele necesare, astfel incat sa se minimizeze timpii de asteptare. Astfel, camionul pleaca din service in cel mai scurt timp posibil, urmarindu-se deci maximizarea gradului de disponibilitate a camionului. De aici si numele programului revolutionar de la Mercedes-Benz.”
Principalii vizati de acest produs sunt acei clienti care au camioanele departe de casa si care au rute precise si o planificare foarte clara de incarcari/descarcari.
Mercedes-Benz a lansat deja sistemul Uptime in martie 2017 in 12 tari din vestul Europei plus Turcia.

Peste jumatate dintre camioane sunt vandute cu credit in euro
Vanzarile Mercedes-Benz sunt realizate prin finantari de tip credit, leasing financiar si operational, ultimele doua crescand foarte mult in ultimii doi ani. Din totalul vanzarilor, firma de finantare captiva, Mercedes-Benz Financial Services, detine, in mod firesc, cea mai mare pondere, respectiv jumatate, restul de 50% din vanzari fiind realizate prin alte societati de leasing sau banci active pe piata.
„O buna parte dintre clientii nostri au deja linii de finantare deschise la banci sau la alte companii de finantare. Mercedes-Benz Financial Services Romania ofera deja de cativa ani credit in euro, acesta fiind un produs care s-a extins pe piata, fiind oferit astazi si de alti finantatori“, a precizat Valeriu Zaharia.

Trainingul personalizat e la moda
In contextul in care una dintre principalele probleme care au dus la scaderea numarului de camioane cumparate este lipsa soferilor si rotatia crescuta a angajatilor din acest sistem, Mercedes-Benz si-a dezvoltat in continuare echipa de training, care functioneaza din 2016 cu trei instructori. „Anul trecut am instruit acelasi numar de soferi ca si in 2016, in conditiile in care am vandut cu 20% mai putin”, a declarat Catalin Barbur. „Fluctuatia de personal genereaza cereri de reinnoire de training. Nu mai facem ca in trecut un training la inceput de an si un follow up la sase luni. Transportatorii au acum soferi noi, buna parte nepregatiti, unii abia incep activitatea de sofer, astfel ca specificul trainingului s-a modificat. Pana acum faceam o instruire la nivel, de concepte, respectiv ce inseamna condusul preventiv, cu accent pe utilizarea cutiei de viteze. Acum specificul scolarizarii s-a adancit si se indreapta catre segmentul de transport al fiecarei companii in parte. Se urmaresc traseele pe care le utilizeaza, zonele cu probleme unde se pot obtine beneficii, ce trebuie sa stie in mod particular soferul ca sa conduca optim pe segmentul respectiv. Nu mai este suficienta zona de concepte generale, ci se solicita cumva suport si in implementarea lor.”
Mercedes-Benz Trucks sustine si sesiuni de training pentru instructorii companiilor de transport cu parcuri mai mari, dar in general cursurile sunt axate pe soferi.

Articole similare

Ad