Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Distribuitorii Esso revin în mâini italiene: o tranzacție de 425 milioane de euro marchează o nouă etapă în sectorul carburanților

În august 2025, rețeaua stațiilor Esso din Italia a intrat într-o nouă etapă istorică, odată cu transferul proprietății către un consorțiu format din antreprenori italieni. După șapte ani în care lanțul a fost deținut de grupul britanic EG Group, marca Esso revine sub control național printr-o tranzacție în valoare de 425 milioane de euro. Operațiunea vizează aproximativ 1.200 de puncte de vânzare, care furnizează anual 1,4 miliarde de litri de combustibil și generează o cifră de afaceri totală de circa două miliarde de euro, reprezentând aproape 6% din piața italiană de distribuție a carburanților.

Contractul obligatoriu a fost semnat la Roma, pe 11 august, și prevede transferul integral al EG Italia către consorțiul cumpărător, finalizarea fiind așteptată până la sfârșitul anului, sub condiția aprobării autorităților de reglementare. Suportul financiar a fost asigurat de Mediobanca și Equita Mid Cap Advisory. În ceea ce privește EG Group, compania a explicat vânzarea prin nevoia de a-și concentra operațiunile pe piețele principale și de a reduce gradul de îndatorare prin utilizarea veniturilor obținute.

Consorțiul care a readus Esso „acasă” este format din cinci companii cu tradiție solidă în sector: Pad Multienergy din Brescia (familiile Zani Ondelli și Petrolini), partener exclusiv Shell pe piața italiană; Vega Carburanti din Mestre (familia Vianello), pionieră în promovarea GPL; Toil din Napoli (familia Toti), activă în special în sudul țării; Dilella Invest din Bari (familia Dilella), puternic ancorată în Puglia; și Giap din Modica (familia Minardo), prezentă pe piață din anii ’70 și cu o rețea națională de 200 de stații. Reprezentanții consorțiului, Agostino Apa și Enrico Zampedri, au subliniat că această achiziție nu înseamnă doar o recuperare simbolică, ci și o oportunitate de a crea sinergii noi și de a accelera tranziția energetică, prin diversificarea serviciilor oferite.

Dimensiunea simbolică a tranzacției este una aparte, având în vedere istoria lungă a mărcii Esso în Italia. Primele rădăcini datează încă din 1891, când la Veneția a fost înființată Società Italo-Americana pel Petrolio (Siap), una dintre primele filiale internaționale ale Standard Oil Trust, compania fondată de John D. Rockefeller. De-a lungul decadelor, brandul a trecut prin mai multe etape de rebranding: Esso Standard Italiana în 1950, iar din 1972, Esso Italiana. În 2018, ExxonMobil a decis să cedeze rețeaua italiană către EG Group, care administra la acea vreme peste 6.300 de stații de service în zece țări.

Tranzacția actuală are loc într-un moment de schimbare profundă pentru sectorul distribuției de carburanți din Italia. Țara are astăzi peste 22.700 de stații de alimentare, cel mai mare număr din Europa, dar proiecțiile indică o scădere de 15% a cererii de combustibili tradiționali în următoarele două decenii. În acest context, provocarea majoră este reconversia rețelelor de benzinării în hub-uri multifuncționale, adaptate mobilității viitorului. Tot mai multe stații sunt echipate cu puncte de încărcare pentru vehicule electrice, soluții pentru carburanți alternativi și servicii complementare, transformându-se treptat în centre integrate pentru mobilitate sustenabilă.

Astfel, Esso capătă nu doar o nouă identitate de piață, ci și un rol important în procesul de transformare a infrastructurii energetice a Italiei, echilibrând tradiția cu exigențele tot mai mari ale tranziției către o economie verde.

Articole similare

Ad