Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După pragul de 2.000 de camioane Ford Trucks urmează încă 1.000 până la final de 2022

În pofida valului de scumpiri generat de lipsa materiilor prime pe lanțul primar de producție, piața locală de camioane noi se va situa, la finalul acestui an, la nivelul din 2019, crede Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, unic importator și distribuitor al brandului Ford Trucks în România. După livrarea vehiculului Ford Trucks cu numărul 2.000, prag atins în iulie 2021, compania a intrat deja în cursa pentru îndeplinirea unui nou obiectiv asumat, și anume livrarea vehiculului cu numărul 3.000, prag despre care oficialul Cefin crede că va fi atins la final de 2022. Pentru a-și menține competitivitatea, importatorul Ford Trucks investește foarte mult în dezvoltarea platformei de închiriere de camioane și vrea să crească ponderea vehiculelor comerciale ușoare din portofoliu.

La momentul de față, România reprezintă cea mai mare piață de export pentru Ford Trucks în Europa, afirmă Stefano Albarosa, nu doar din punct de vedere al volumelor, ci mai degrabă ca pondere a brandului în totalul vehiculelor grele, de peste 10%. Este o cifră motivațională, recunoaște acesta, care oferă satisfacție, însă Cefin nu se mulțumește cu atât, Stefano Albarosa considerând că declinul începe atunci când obiectivul unei companii este menținerea pe aceeași poziție. Motiv pentru care următorul obiectiv este setat în condițiile unei accelerări a ritmului de vânzare și constă din livrarea vehiculului cu numărul 3.000 până la finalul anului viitor. „Pe lângă vânzări, trebuie mereu să ne întrebăm ce putem optimiza și cum putem aduce plus valoare business-urilor clienților noștri. Oferim și servicii importante pentru ei și consider că aceasta este abordarea câștigătoare.“

Pentru a atinge acest nou obiectiv, compania mizează pe o strategie complexă și o viziune pe termen mediu și lung ce vizează întregul palier de servicii, completată de o abordare transparentă. „Media noastră lunară este stabilă, am ajuns la 75 de camioane pe lună, de la 50 anul trecut. Marea provocare este dată de implementarea procesului de digitalizare pentru a crește gradul de transparență în fața tuturor acționarilor, de la angajați, bănci, clienți și până la furnizori. Când informația este disponibilă și rapidă pentru toată lumea, procesul este mult mai eficient“, afirmă Stefano Albarosa, care mai spune că ținta Cefin pentru acest an este de 750 de camioane noi vândute.

Stefano Albarosa: „Livrarea a 2.000 de unități Ford Trucks în România nu reprezintă pentru noi un simplu număr. Acest rezultat este un semnal concret de apreciere din partea clienților referitor atât la produsele, cât și la serviciile pe care le oferim. Este, de asemenea, dovada unei munci extraordinare a echipei noastre și a tuturor celor implicați (furnizori, clienți, finanțatori și acționari). Avem în jurul nostru o comunitate care se formează și care generează toată dinamica Cefin. Toate strategiile noastre se bazează pe principiul că, atunci când clientul are de câștigat, acest lucru se transformă în câștig și pentru companie.”

România este încă o piață mică

Importatorul Ford Trucks a dus o politică de vânzare bazată pe un stoc destul de ridicat, livrarea rapidă fiind unul dintre atuurile pe care a mizat, trecând astfel cu bine de perioadele cu probleme generate de criza globală de semiconductori. Spre exemplu, așa cum explică omul de afaceri italian, pentru octombrie, obiectivul Cefin Trucks este de a vinde 90 de camioane, în ciuda faptului că producătorul poate livra mult mai puține din cauza deficitului de cipuri. Însă managerul italian privește problema în ansamblu, întreaga industrie fiind afectată, nu doar Ford Trucks, ceea ce, opinează el, diminuează din impact.

România este o piață micuță comparativ cu Europa de Vest, acolo unde cererea este mult mai mare. „Vorbim de un an important, dar vânzările nu sunt ca în Germania, Franța sau Olanda, unde cererea chiar s-a dublat. Este adevărat că livrările sunt puțin întârziate, dar fenomenul afectează întreaga industrie, nu doar un anumit producător. Fiecare vânzare o facem bazându-ne pe o programare atentă, ne asigurăm că putem acoperi cererea pe următoarele luni. Bineînțeles că acum este mai dificil să găsim 10-20 de unități pe stoc în străinătate, dar ne descurcăm, nu activăm pe o piață cu cerere foarte mare.“

De ce s-au scumpit camioanele?

Piața locală nu va depăși nivelul de 6.800 de camioane (> 16 t) la finalul acestui an, aproximativ același nivel ca în 2019, este de părere Stefano Albarosa. Iar dacă este să ne raportăm la prețurile în creștere ale noilor camioane, cifra este deosebit de bună, mai ales că în viitorul apropiat ne putem aștepta la o perioadă de stagnare. Asta pentru că cel puțin jumătate din scumpirea de 20-25% a materiilor prime se va reflecta în prețul final al camionului. „Între ianuarie 2021 și ianuarie 2022 vorbim de creștere a prețului la camioane de 10-15%. Eu cred că acest lucru se întâmplă din două motive diametral opuse. Pe de-o parte, la finalul anului trecut am avut cel mai mic preț al camioanelor din ultimii 10 ani, în medie, cu 5-6% mai scăzut, și pe de altă parte, începând cu februarie 2021 s-au scumpit materiile prime. Va urma o stagnare, însă piața are mecanismele proprii de reglare și lucrurile vor reporni. Nu trebuie să ne speriem și să compromitem sustenabilitatea în afaceri.“

Valul de inflație generat de lichiditățile introduse pe piață de guvernele Europei pentru a combate efectele pandemiei va duce la o creștere a costurilor la toate nivelurile, inclusiv cel al salarizării.

Accentul trebuie pus pe reînnoire și digitalizare

Pentru că piața de camioane la mâna a doua funcționează în strânsă legătură cu cea de vehicule noi, orice schimbare a prețurilor acestora din urmă le afectează în mod direct pe primele. În situația actuală, cu o producție încetinită ca urmare a efectelor pandemiei, valoarea unităților uzate a crescut, ceea ce face oportună achiziția de camioane noi. Aceasta este și opinia lui Stefano Albarosa, care crede că o politică sănătoasă de achiziții se bazează pe reînnoirea flotei cu vehicule noi, mai ales în contextul în care scumpirile includ și serviciile post-vânzare, și ele afectate de inflație, ceea ce presupune costuri mai mari pentru reparații. „Știm bine că în criză apar cele mai mari oportunități și te poți dezvolta. Scumpirea pieselor este ireversibilă, niciodată nu a existat inflație negativă.“

Dar parte a strategiei Cefin Trucks pentru maximizarea și îndeplinirea tuturor obiectivelor este o viziune bazată pe transparență, ce se va concretiza pe mai multe paliere, inclusiv vânzare de servicii financiare și de after-sales, cu scopul final de a aduce un plus de eficiență pentru partenerii săi. În acest context, optimizarea TCO al noului F-MAX este crucială. Vorbim deja de o variantă îmbunătățită scoasă pe piață anul acesta, ce extinde beneficiile și către managerul de flotă, permițându-i acestuia, prin resetarea parametrilor motorului, să obțină un consum mai scăzut. Nu în ultimul rând, conectivitatea camioanelor Ford Trucks ajută importatorul să anticipeze eventualele probleme și astfel să intervină proactiv atunci când este cazul. „Deci aceste sisteme digitale, pe care vom continua să le ofertăm gratuit, vor rămâne un pion important în strategia Cefin Trucks.“ Fără doar și poate, în tot acest ecosistem digital, șoferii sunt cei care decid cum stau lucrurile, însă dacă intervine și un stimulent din partea angajatorului pentru cei mai competitivi dintre ei, reducerea este garantată. „Acum doi ani, la un concurs organizat de noi, toți șoferii participanți au avut un consum mediu cu 5-6% mai mic în cele patru săptămâni. Le-am acordat premii, dar dacă ne uităm la valoarea premiilor, aceasta a fost doar o fracțiune din banii necheltuiți de clienții noștri în acele săptămâni pentru carburant.“

Articole similare