Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Economia Franței este pe val, iar prețurile de transport continuă să crească

Un raport realizat de Ti, Upply și IRU, pentru ultimul trimestru din 2021, arată că în Franța se preconizează că prețurile de transport vor continua să crească, dar situația va rămâne complicată pentru transportatorii rutieri, care se confruntă cu o triplă provocare: creșterea prețurilor combustibililor, criza de șoferi, care duce la creșteri salariale, și dificultatea reînnoirii sau extinderii flotelor lor de vehicule grele, deoarece producătorii întâlnesc perturbări în aprovizionarea cu componente. Iar dacă la acestea se adaugă încetarea treptată a ajutorului guvernamental acordat pentru a face față crizei sanitare, ne dăm seama că evoluția pieței este incertă, deși cererea este foarte dinamică.

Tarifele pe piața internă din Franța au crescut începând cu jumătatea lui 2020, iar în ultimul trimestru din 2021 au fost cu 3,6% mai mari decât în perioada similară din 2020 și cu 1,4% mai mari decât în trimestrul anterior. Media acum este de 1,45 de euro/km, un record istoric. Revenirea economiei din 2021 a dus la creșterea cererii de transport rutier, iar în ianuarie 2022 ministrul francez de Finanțe a declarat că PIB va crește cu mai mult de 6,25%, cum se estimase inițial, deși economia se confruntă în continuare cu unele dificultăți. Producătorii francezi au comenzi mai mari, iar congestiile din lanțul de aprovizionare au mai dispărut. Dar performanța industriei auto din Franța nu este bună: vânzările Renault au scăzut cu circa 4,5 milioane de unități în 2021, mai ales ca urmare a crizei de semiconductori, dar și din cauza trecerii la tehnologii diferite.

Retailul francez a fost afectat de restricțiile anti Covid-19 și de sezonul de vârf de la final de an. Consumul casnic a crescut în noiembrie cu 0,8%, după ce în octombrie scăzuse cu 0,6%. Creșterea se datorează mai ales consumului de bunuri fabricate, care a fost cu 1,5% mai mare, dar și celui de alimente, cu 0,3% mai mare, și de energie, cu un plus de 0,5%. Și toți acești factori au determinat creșterea tarifelor de transport de marfă din Franța.

Și această țară suferă din cauza crizei de șoferi. Conform Institutul francez de Statistică, în octombrie 2021 67% dintre firme aveau probleme în a recruta conducători auto, o valoare în creștere de la un an la altul și mai mare decât oricând din aprilie 2007 încoace, de când a început criza. Totuși, conform FNTR, companiile nu și-au redus până acum activitatea din această cauză. Criza de forță de muncă nu se limitează la șoferii profesioniști, ci afectează întreaga industrie de transport, unde este nevoie de încă 40.000-50.000 de persoane, mai mult decât dublu față de 2017.

Articole similare

Ad