Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Eficiență, autonomie și versatilitate sporite

Mitsubishi Fuso eCanter a împlinit cinci ani de la lansarea sa – la acel moment a fost prima utilitară ușoară japoneză intrată în producția de serie – și se prezintă acum într-o nouă versiune, cu autonomie mai mare și mai multe variante posibile de carosare, deci pregătit pentru o gamă mai largă de aplicații. Noul Canter, inclusiv modelul electric, este unul dintre candidații la trofeul Truck of the Year din acest an, după ce producătorul japonez a organizat un amplu eveniment de lansare a gamei Canter pentru piața europeană luna trecută în Spania. Pentru Europa Mitsubishi produce Canter în uzinele din Portugalia.

Noul model este disponibil cu trei configurații de baterii: S (pentru versiunile cu greutatea totală maxim autorizată de 6 t și cabină standard), M (cu două baterii, pentru utilitare de 7,5 t având cabină lată) și L (cu trei baterii, pentru vehicule de 8 t și cabină extra-lată).

eCanter poate fi încărcat în două moduri – normal (AC) și rapid (DC) – și este echipat cu un conector în partea dreaptă, pentru ambele metode, astfel încât să poată fi utilizată imediat cea mai bună dintre ele, în funcție de mediu și de condițiile de operare. Tehnologia de încărcare rapidă este mai ieftină, mai flexibilă și mai apropiată de cea de la autoturisme, iar investiția în infrastructură este și ea mai mică.

Bateria S are 41 kWh, poate asigura o autonomie de 116 km, având un timp de încărcare normală de circa opt ore și rapidă de circa 40 de minute (70 kW) sau 50 de minute (50 kW). Bateria M are 83 kWh și oferă o autonomie de până la 236 km și se încarcă normal în 16 ore și rapid în 65 sau 95 de minute, iar L are 124 kWh, autonomie de 324 km și se încarcă în 23 de ore și respectiv 90 sau 150 de minute.

Canter electric este echipat cu e-axle, o componentă nou dezvoltată care integrează axa, reductorul, motorul și invertorul.

Priza de putere ePTO conferă o putere similară celei a camioanelor diesel, este plasată sub cabină și poate acționa pompe hidraulice și compresoare frigorifice.

Noul eCanter acoperă 80% din aplicațiile modelelor diesel

eCanter este disponibil în 28 de versiuni care acoperă o gamă largă de aplicații – circa 80% din cele la care se pretează modelul diesel – în condițiile în care bateria nu poate sta decât în spatele cabinei. Iar portofoliul poate fi completat în următorii ani. Vehiculul poate avea greutăți totale de 5 t (capacitate de încărcare de 2 t), 6 t (2 sau 3 t), 7,5 t (3 sau 3,5 t) și 8 t (sarcină utilă de 3,5 t), cabine standard, late și extra-late, ampatament de 2.500, 2.800, 3.400, 3.850 și 4.750 mm, suspensii independente pentru versiunile de 5 și 6 t și rigide pentru cele de 7,5 și 8 t și motor de 110 sau 129 kW care poate atinge o viteză maximă de 89 km/h și urca dealuri de peste 20%.

Segmentul de 5 t este nou pentru Mitsubishi și este constant în Europa, în timp ce acela de 3,5 t crește continuu de 20 de ani. Când vine vorba de greutatea totală trebuie amintit faptul că în cazul vehiculelor electrice cu baterii o directivă europeană permite condusul cu permis categoria B, chiar dacă greutatea totală este de 4,25 t (existând o derogare pentru surplusul de greutate al bateriei electrice, atât în ceea ce privește taxele, accesul la centrul orașelor, cât și tipul permisului cu care sunt conduse), dar, tocmai pentru că este o directivă, nu un regulament, statele membre trebuie să o transpună în propria legislație, astfel că unele acceptă asta, iar altele încă nu.

Noul eCanter este deja disponibil pentru vânzare din decembrie 2022 și se produce din aprilie 2023, deocamdată într-un singur schimb. În cazul fiecărui client se face un studiu de caz, pentru a se determina varianta optimă, în funcție de aplicațiile sale.

Prețul, în funcție de configurație, este de 2,3-2,5 ori mai mare decât al unui model diesel comparabil, iar în 2024, când va fi lansată noua gamă, care va include și sistemele de siguranță obligatorii din iulie 2024, va avea loc implicit și o scumpire.

Portocaliul, culoarea vehiculelor… verzi

Partea frontală a noului eCanter este asemănătoare cu a generației anterioare, având în mijloc zona neagră pe care se află logo-ul Fuso și sub ea, ca notă distinctivă a versiunii electrice, o linie cu tonuri combinate portocaliu/albastru și sigla eCanter în stânga barei de protecție.

LED-urile din dotarea standard îmbunătățesc vizibilitatea pe timp de noapte grație luminii albe puternice, iar stopurile sunt tot pe LED, incluzând în același bloc optic semnalizatoarele și luminile pentru marșarier.

Confortul șoferului este asigurat și prin faptul că vehiculul este lin și silențios în operare, iar cei care l-au condus nu mai vor să se întoarcă pe utilitare diesel, așa cum declară reprezentanții producătorului.

La interior designul este modern și funcțional și se folosește portocaliul ca o culoare-cheie ce sugerează dinamism și agilitate. Ecranul LCD are afișaj de 10″ și grafică și litere ușor de citit și permite vizualizarea stării vehiculului dintr-o privire și modificarea rapidă a setărilor. Pentru confortul șoferului sunt disponibile un sistem de navigație cu ecran tactil cu afișaj central și un sistem de muzică/telefon compatibil Bluetooth®, comutatoarele de pe volan permit operarea fără efort, iar selecția meniului afișajului central, reglarea volumului audio, apelarea hands-free ș.a. din ecranul LCD pot fi făcute fără a lua mâinile de pe volan.

În cabină se poate intra fără cheie prin simpla apăsare a comutatorului de blocare/deblocare de pe clanță, în timp ce cheia de acces ușor Fuso se află într-un buzunar sau în altă locație, permițând blocarea și deblocarea ușilor și încorporând și dispozitiv antifurt. De asemenea, este posibilă blocarea/deschiderea ușilor cu telecomanda, din apropierea vehiculului. Iar dacă bateriile se epuizează este disponibilă o cheie mecanică.

La fel ca la orice autovehicul asiatic, cabina este destul de îngustă și cu puține locuri de depozitare, însă șoferul beneficiază de o gamă generoasă de echipamente opționale care fac mai ușoară operarea vehiculului: lămpi pentru treptele de acces pe ambele părți, consolă centrală pentru aranjarea spațiului cu scaune pentru doi pasageri, ușă ranforsată pe partea șoferului, lămpi de ceață, covorașe din clorură de vinil, airbag SRS pentru pasagerul din față și oglindă electrică pentru pasagerul din față.

Încălzirea interiorului, volanului și scaunelor este asigurată de încălzitoare PTC pe bază de apă caldă, iar dacă se dorește creșterea autonomiei vehiculului se poate folosi selectorul de control pentru a reduce temperatura sau a opri încălzitorul și astfel energia este folosită doar pentru condus. În plus, cabina a fost izolată, ceea ce permite o temperatură interioară mare chiar și atunci când puterea încălzitorului este limitată, iar recent a fost adăugată și o funcție de dezghețare care utilizează un încălzitor de parbriz, pentru a dezaburi geamurile fără a consuma multă energie.

Preîncălzirea la timp a bateriei de la bord pentru plecare asigură performanțe adecvate la începutul condusului pe timp de iarnă, se face cu cablul încărcătorului conectat, astfel încât nu există consum de la bateria de bord și autonomia nu este afectată, și ora de plecare poate fi setată cu un cronometru.

Nu doar un vehicul, ci și un pachet de servicii

Deoarece realitatea este că o nouă tehnologie le provoacă mereu nesiguranță clienților, Mitsubishi caută să ofere un preț cât mai atractiv și pentru vehicul, și pentru întreținere, și face tot posibilul pentru a convinge cumpărătorii că respectă condițiile legate de garanție și de contractele de service. Garanția pentru baterie (componenta cea mai importantă) este de șase ani sau 200.000 km, cu posibilitate de prelungire, contra cost, la opt ani. Trenul de rulare este garantat cinci ani sau 100.000 km, iar componentele comune cu vehiculele diesel, trei ani sau 100.000 km.

Pentru firmele care totuși nu se încumetă încă să cumpere utilitare electrice, pe unele piețe eCanter va fi oferit spre închiriere, contra unei rate lunare de leasing, fără posibilitate de cumpărare ulterioară.

În unele țări se oferă subvenții fie pentru achiziția vehiculelor electrice, fie pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare, sau cresc taxele de drum pentru mașinile diesel, astfel încât să fie încurajată achiziția celor nepoluante. Iar unele orașe au instituit deja zone verzi în care nu se mai poate face distribuție decât cu mașini fără emisii de CO2. În aceste condiții, Mitsubishi propune, în colaborare cu un partener, Daimler Truck Incentive Tool, un instrument ce permite aflarea de informații legate de subvențiile disponibile în fiecare țară – și care au un impact major în costul total de exploatare – sau chiar facilitează depunerea de aplicații pentru a obține subvenții. În plus, dealerilor li se oferă un model de calcul al costului total de operare, ținând cont de realitățile din fiecare țară, mai ales de prețul energiei. Din experiența de până acum, în unele state deja s-a ajuns la cheltuieli egale cu cele ale modelelor diesel, iar în altele încă este mai scumpă operarea unei utilitare electrice.

În afară de contractele de service, printre serviciile adiționale ce însoțesc orice model electric se numără și telematica. Toate eCanter sunt echipate standard cu un terminal de comunicații Truckonnect®, oferit deja în unele țări, iar centrul dedicat de asistență pentru clienți este disponibil 24/24, 365 de zile/an pentru diverse servicii telematice. Pentru a le utiliza, de pe computer sau smartphone, clienții trebuie să se aboneze.

Truckonnect oferă informații în timp real despre vehicule, care sunt stocate în baza de date Fuso (cloud), pentru ca posesorii de flote să monitorizeze locația curentă și starea de funcționare, să primească notificări când acesta intră sau iese în/din anumite zone predefinite (încărcare, descărcare ș.a.), să identifice din timp problemele și astfel să solicite un răspuns rapid, să îmbunătățească eficiența operațională, să compare timpul de condus din diverse luni și să prevină condusul periculos (deoarece sistemul detectează accelerările și frânările bruște și avertizează prin afișaj pe ecran când există pericole).

În plus, specific pentru utilitarele electrice sunt disponibile informații despre kilometrii care mai pot fi făcuți cu un anumit nivel de energie din baterie (eRange) sau despre capacitatea rămasă a bateriei, care pot fi și afișate pe bord și disponibile pe portal. Iar funcția Charging Management System, opțională, ca parte a unui pachet complet de întreținere, îi permite șoferului să seteze un cronometru pentru încărcarea bateriei în perioada în care costurile cu energia electrică sunt cele mai scăzute.

Atent cu șoferul și cu ceilalți participanți la trafic

Printre dotările care sporesc siguranța se numără Active Sideguard Assist®1.0, care folosește radarul lateral cu unde milimetrice pentru a detecta obstacolele din raza de acțiune când se virează la dreapta sau se schimbă banda la stânga, iar pentru avertizarea șoferului folosește lampa din stâlpul ușii pasagerului, care devine galbenă. Dacă acesta continuă manevra este avertizat sonor și lampa clipește în roșu, iar dacă totuși virează la stânga se activează frâna de atenuare a daunelor pentru a opri de urgență vehiculul.

Active Sideguard Assist 1.0 îi împiedică pe șoferi să adoarmă la volan sau să privească în altă parte decât la drum.

Vehiculul mai este echipat cu ABA®5 (Asistentul activ la frânare), care detectează, cu ajutorul unei camere frontale și al unui radar cu unde milimetrice de înaltă precizie, vehiculele în mișcare sau staționate și pietonii aflați în mișcare pentru a ajuta la evitarea coliziunilor și atenuarea daunelor. Când există risc de coliziune sistemul avertizează șoferul în funcție de distanța dintre vehicule și de condițiile de conducere și activează automat frânele.

Active Attention Assist®, disponibil opțional, dar care nu funcționează la viteze mici, monitorizează stilul de condus – păstrarea direcției, rata de schimbare a benzii, viteza medie – și folosește o cameră de recunoaștere facială pentru a detecta privirea șoferului și mișcările pleoapelor, iar dacă detectează că atenția acestuia scade emite alerte.

IHC (Control inteligent al farurilor) constă dintr-o cameră video montată pe parbriz care detectează condițiile de trafic din față și luminozitatea ambientală pentru a controla faza lungă/scurtă: comută automat la faza lungă pe drumuri întunecate și la faza scurtă în zone puternic iluminate.

TSR recunoaște semnele de circulație din față și le afișează pe monitorul LCD, iar ESP® include senzori care detectează constant orientarea vehiculului și dacă există riscul de derapare sau răsturnare în curbe optimizează forța motrice a motorului și forța de frânare, pentru un plus de siguranță.

LDWS (sistemul de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație) încorporează o cameră ce recunoaște liniile albe sau galbene de demarcație și avertizează șoferul sonor și vizual, pe ecranul LCD.

Frâna electrică de parcare (EPB) se activează automat la apăsarea butonului P-range și asigură o forță stabilă de frânare inclusiv în pantă, pentru a facilita condusul.

Vehiculul dispune standard de o cameră retrovizoare cu unghi larg, iar un monitor instalat în locul oglinzii îi permite șoferului să verifice partea din spate, reducând riscul de accidente la mersul cu spatele.

Pentru a opri alimentarea cu energie electrică de înaltă tensiune din exteriorul vehiculului în caz de accident sau altă urgență, în partea dreaptă a mașinii există un comutator de oprire de urgență prin apăsarea căruia se oprește sursa de alimentare de înaltă tensiune, eliminând riscul de electrocutare.

Deoarece camioanele electrice cu baterii fac puțin zgomot în mers, ceilalți participanți la trafic pot să nu observe apropierea lor, și de aceea eCanter este echipat cu AVAS, care emite un sunet de avertizare când merge cu 20 km/h sau mai puțin sau când se deplasează cu spatele. Dezactivarea acestuia nu este posibilă și nici volumul nu poate fi modificat.

Articole similare