Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Eficienta si reducerea costurilor de operare primeaza (IV)

In lupta pentru cele sapte trofee Trailer Innovation – competitie din al carei juriu face parte si revista Tranzit – acordate la categoriile Caroserie, Sasiu, Componente, Siguranta, Mediu, Concept si Smart Trailer s-au inscris anul acesta 66 de inovatii, pe care vom continua sa le prezentam si in urmatoarea luna

La categoria Smart Trailer trofeul a fost castigat de Schmitz Cargobull, cu 129 de puncte, concurand cu SmartTrailer, disponibil din ianuarie 2018, care include conexiuni ale tuturor componentelor vehiculului si schimbul de date intre EBS-ul semiremorcii si unitatea de control telematic. Cele mai multe componente din sistemele telematice disponibile in prezent tind sa lucreze independent unele de altele, ceea ce inseamna, de exemplu, ca trebuie instalate sisteme suplimentare de trimitere si primire pentru un numar mare de sisteme de monitorizare a presiunii din pneuri, in afara de cele pe care le are deja sistemul telematic, ceea ce presupune mai multe resurse, creste costurile si predispune mai mult la erori. Dar in TrailerConnect SmartTrailer aceste componente sunt conectate si pot fi controlate si analizate centralizat. Conceptul de conectivitate merge si mai departe: intregul vehicul poate fi acum diagnosticat folosind o parte a softului central de diagnoza AND, asa cum se cere in industria auto, folosind afisajele pentru client direct in portal, astfel incat acesta sa nu mai fie nevoit sa mearga cu vehiculul in service si sa-l supuna unor procese de identificare a erorilor. Toate informatiile despre vehicul sunt disponibile si pe o aplicatie de pe mobil, beSMART, sau pe afisajul agregatului frigorific Schmitz, si pot fi operate de acolo. Noua unitate de control include standard o functie de inregistrare, certificata conform DIN EN 12830, nemaifiind astfel nevoie de sisteme externe, scumpe, predispuse la erori si care tind sa fie susceptibile de furt.

Sistemul permite scaderea costurilor si eliminarea multor erori care pot fi diagnosticate acum direct de pe portal, pentru a detecta defectiunile si a le corecta din timp, inainte ca probleme minore sa devina mari. El este usor de folosit si sigur pentru sofer si vehicul, durabil si usor de updatat in functie de cerintele clientilor, deoarece si softul (portalul TrailerConnect 2.0) si hardul au fost dezvoltate in-house.
Chéreau a ocupat locul al doilea, cu 119 puncte, datorita Next5, prima semiremorca multiplexata din lume pentru transport de marfuri refrigerate, care foloseste tehnologia CAN-Bus, astfel incat, pentru prima data, camionul si semiremorca pot sa comunice complet unul cu celalalt. Next5 constituie si baza tehnologica pentru vehiculele autonome.
Toate echipamentele semiremorcii sunt conectate la o retea si trimit informatii despre statusul lor, reactionand in functie de statusul unuia sau mai multora dintre ele, pentru a se putea introduce noi aplicatii si noi functii de siguranta.
Deoarece toate informatiile sunt comune in retea, este posibil ca ele sa fie disponibile pe un dispozitiv FMS care ofera un nivel foarte ridicat de date, pentru intretinere preventiva si monitorizare completa a semiremorcii.
Datorita asocierii functiilor, performanta in exploatare este mai ridicata, la fel si siguranta (blocarea automata a franei cand agregatul este in modul electric, pentru a se evita defectarea liniei electrice), ergonomia (o singura comanda pentru toate functiile, aprinderea automata a luminilor spate cand se deschide usa sau cand este folosit liftul) si economia de energie (agregatul se opreste automat cand usa e deschisa). Intretinerea se face mai usor prin dispozitivul de diagnoza plug and connect.
Daca autotractorul este echipat cu interfata CAN de la carosier, informatiile despre semiremorca si alertele sunt afisate direct pe panoul de bord.
D-TEC a urcat e podium, cu 106 puncte, obtinute pentru sistemul Weighing, ce permite respectarea reglementarilor referitoare la siguranta transportului pe mare (SOLAS), intrate in vigoare in iulie 2016, si care stipuleaza, printre altele, ca expeditorii trebuie sa se asigure ca incarcatura containerelor este usor de determinat. O modalitate de a face asta este sa cantaresti containerul si sa inregistrezi greutatea, dupa care sa cantaresti incarcatura si sa faci calculul. O alta modalitate este sa calculezi diferite incarcaturi, conditia fiind ca toate datele sa fie usor de determinat si ca totalul sa nu aiba o deviatie mai mare de 500 kg. Companiile din Europa de Vest pot determina rezonabil greutatea detectabila (Verified Gross Mass), dar cele din Africa sau Asia au adesea dificultati in a face asta. Or, D-TEC propune o solutie care poate functiona in intreaga lume si permite schimbul de date, astfel incat un importator din Europa de Vest sa stie cat s-a incarcat intr-un container, unde si cand, pentru o buna trasabilitate pe intregul lant. Iar incarcarile/descarcarile intermediare, dorite sau nu, mai mari de 250 kg, se inregistreaza. Unicitatea acestui sistem consta din inregistrarea greutatii containerului si urmarirea totala a lui, astfel ca nu mai e nevoie sa mergi kilometri in plus pentru a gasi un cantar, ceea ce economiseste timp si este benefic pentru mediu. Toate informatiile sunt disponibile pentru persoanele autorizate din intregul lant, fiind legate digital de numarul containerului. Iar soferul care transporta containerul are acces la sistem prin telefon. O alta cerinta SOLAS este ca sistemul sa fie verificat periodic, astfel ca D-TEC face masuratori pe cantare cunoscute, pentru a garanta trasabilitatea.
La categoria Smart Trailer au mai concurat, in ordine alfabetica, Idem Telematics, care propune un sigiliu digital pentru cutii mobile si dube izoterme, ce confirma integritatea marfurilor in timpul transportului. Deoarece sigilarea presupune un management complex si multa munca la plecarea/sosirea in/din cursa, caci sigiliile trebuie sa fie aplicate pe marfuri si sa fie verificate si documentate la sosire, asta presupune timp si bani. In plus, sigiliul le poate da de inteles hotilor ca este vorba de produse de valoare. Pe cand noul sigiliu digital este invizibil si securizeaza boxul sau cutia mobila prin parametri individuali (de exemplu, Geofencing). Daca usa se deschide in timpul transportului, acest lucru este transmis mai departe imediat, automat, iar cel care primeste alertele are evidenta daca vehiculul a fost deschis inainte de a ajunge la locul de descarcare. Procedura nu numai ca economiseste timp si bani, dar este si acceptata de asiguratori.
Krone a prezentat Smart Capacity Management, destinat dispecerilor, care foloseste un algoritm inteligent pentru a determina modul optim de organizare a spatiului de marfa, facilitand planificarea rutelor si eliminand cursele fara incarcatura. Prin comunicarea dintre Krone Telematics si sistemele de management al schimburilor de marfuri si de transport, producatorul permite un nou proces digitalizat orientat spre client si determinat de comunicarea de date. Dispecerii si transportatorii sunt informati automat in legatura cu spatiile de depozitare si capacitatea de incarcare si pe baza acestor date se fac sugestii de deviere de la ruta, astfel incat transportul sa fie trasabil si economic.
Krone Telematics determina ruta pe baza TMS, pe baza evaluarii automate Krone Smart Scan System determina capacitatile de incarcare si de depozitare disponibile, pe baza datelor de la EBS se determina sarcina utila disponibila si Krone Smart Capacity Management transmite aceste informatii catre diversi actori implicati in schimbul de marfuri, cu sugestii de incarcare, in portalul Krone Telematics.
Lamberet s-a inscris cu Multiplex Connected Truck, conceput deoarece numarul de echipamente electrice si digitale din semiremorcile frigorifice este tot mai mare, iar distributia urbana are o serie intreaga de cerinte pentru a respecta lantul frigorific, manevrarea incarcaturii, controlul luminilor, deschiderea usilor etc. In acest fel se atinge limita cablurilor traditionale si numai solutia muntiplexata CAN Bus poate face fata. De aceea Lamberet a dezvoltat primul smartbox multiplex universal, compatibil cu toti producatorii de camioane si cu toate echipamentele (agregat frigorific, sistem de inregistrare a temperaturii, lift, sisteme de iluminat, de blocare a franelor, suspensii, telematica). Toate informatiile vin prin sistemul Multiplex, care permite centralizarea lor, datele pot fi transmise extern de la dispozitivul FMS al producatorului, si operatorii sunt informati in timp real in legatura cu statusul fiecarui echipament.
Lamberet a mai dezvoltat si o aplicatie pentru telefoane smart, Multiplex Ap, care dubleaza toate actiunile de control, pentru a oferi operatorilor de la sediu sau soferilor o monitorizare in plus si capacitatea de a actiona la nevoie.
Sistemul creste siguranta si securitatea transportului si a bunurilor si productivitatea, scazand volumul de munca. Durata deschiderii usii spate este micsorata, pentru a mentine mai bine lantul frigorific, cu un dispozitiv de control de pe oblonul spate izoterm asociat cu miscarea liftului. Gama de functii disponibile este foarte mare si conectata la sistemul telematic pentru orice acces si orice interventie de la biroul de control al logisticianului.
Lamberet este un pionier in domeniul vehiculelor conectate, cu mii de sisteme aflate in operare in parteneriat cu Novacom si cu o lista de inovatii de succes: Frigomatics (primul sistem telematic fara cablu dedicat logisticii de produse refrigerate, in 2012), Smart&Safe (primul sistem complet automat si conectat care ofera control asupra agregatului si sasiului in 2016), Smart&Safe 2.0 in 2017 etc.
Multiplex vizeaza mai mult sasiurile carosate decat semiremorcile, deoarece fac distributie complexa si au nevoie de mai multe echipamente, ceea ce impune folosirea conexiunii CAN Bus. Sistemul a fost testat si este oferit spre vanzare incepand cu IAA 2018.
Thermo King a concurat cu Full Fleet Management, care isi propune sa imbunatateasca eficienta planificarii flotei si implicarea operatorilor in configurarea agregatelor pentru aplicatii zilnice. Este vorba de o platforma care reduce pe cat posibil numarul de ore pierdute cu aceste sarcini si se bazeaza pe platforma telematica dezvoltata in-house TKTracking, care le permite utilizatorilor sa gestioneze o librarie de configuratii ce se pot aplica oricarui agregat Thermo King. Aceste configuratii, odata aplicate unui agregat, il vor configura si din punct de vedere operational, si telematic.
O configuratie necesita o setare realizata de compania de logistica urmand specificatiile clientului legate de caracteristicile transportului, dupa care acest model poate fi administrat si incarcat/activat usor in orice agregat TK inainte sa inceapa transportul. Activarea sau dezactivarea se fac prin trei metode: geofencing, pe baza de timp sau manual.
Utilizatorul are de castigat mai ales la capitolul eficienta, tot ce trebuie sa faca un operator fiind sa selecteze agregatul, apoi configuratia si sa decida ce eveniment va face ca aceasta sa devina activa, ceea ce ia doar 1-2 minute, in loc de 40 in trecut.
Wabco s-a prezentat cu sistemul telematic TX-Trailerpulse conectat la EBS-ul semiremorcii, singura solutie care ofera functii de urmarire si informatii utile pentru diagnoza, la un pret convenabil, pentru clienti din mai multe domenii de activitate: producatori de semiremorci, service-uri, companii care inchiriaza semiremorci si flote de transport. Conectivitatea extinsa cu EBS ajuta clientii sa fie la curent cu starea tehnica a vehiculelor, softul este prietenos, iar instalarea este usoara.
Toate diagnozele si informatiile despre semiremorca legate la EBS sunt vizualizate pe un portal usor de folosit, care ofera traduceri ale codurilor de eroare, indicatii despre cauza problemei si indicii despre cum se repara.
TX-Trailerpulse poate fi integrat complet in platforma backoffice TX-Connect, oferita de subsidiara Wabco Transics, dar poate lucra si independent si poate fi conectat in orice EBS de semiremorci.
Sistemul este o alternativa pentru clientii care nu isi permit sau nu au nevoie de toate functionalitatile unei solutii telematice de top pentru semiremorca. Totusi, el ofera informatii detaliate, in timp real, despre starea tehnica a vehiculului – informatii care pot imbunatati intretinerea si reduce imobilizarea – si despre pozitia semiremorcii si analizeaza datele din EBS.
TX-Trailerpulse se bazeaza pe o unitate hardware care se instaleaza simplu printr-un cablu ce o conecteaza la EBS, este legat la CAN-Bus-ul EBS-ului si proceseaza toate informatiile primite printr-un card SIM cu un centru de baze de date de mare siguranta. Iar informatiile despre diagnoza pot fi vizualizate si analizate prin intermediul Trailer Portal. In plus, informatiile despre pozitionare sunt colectate printr-un modem combinat GSM/GPS integrat in hardware si sunt accesibile prin acelasi portal, disponibil pentru toate partile implicate in procesul logistic.

Articole similare