Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad

Eficienta, siguranta si tractiune de la Actros la Zetros

Dupa o prima prezentare publica la IAA Hanovra 2008, umbrita de succesul Actros, care a fost recompensat cu titlul “Truck of the Year 2009”, Zetros a fost luna trecuta unicul protagonist al unui eveniment pentru presa. Prezentarea Zetros, un vehicul cu tractiune integrala destinat misiunilor de salvare in urma dezastrelor naturale, aplicatiilor forestiere si off-road dificile, a cuprins o vizita atat la uzinele din Wörth, unde se produce, cat si pe circuitul de testare de la Ötlingen, special amenajat pentru off-road, cu pante si rampe de pana la 80%, trasee prin canale cu apa si cu inclinatie laterala de pana la 38%, stanci si pietre, pentru a pune in evidenta agilitatea si puterea noului membru al familiei Mercedes-Benz cu tractiune integrala.
 

Printre caracteristicile remarcabile ale vehiculului se numara designul special cu cabina in spatele motorului, teava de admisie a aerului dispusa vertical cu filtru de aer si unghiurile de atac si de degajare de 34, respectiv 36o.
 
Gama Mercedes-Benz Zetros cuprinde modele cu tractiune integrala pe doua axe si greutate totala de 16,5 sau 18 t (in functie de axele fata de 7,5, respectiv 9 t), precum si vehicule pe trei axe de 25 sau 27 t (in functie de greutatea pe axa fata de 7, respectiv 9 t).
Este vorba de camioane cu cabina in spatele motorului, cu o tehnologie preluata de la camioanele obisnuite si modificata astfel incat sa raspunda oricaror cerinte pentru domeniul off-road.
Prezentarea gamei Zetros s-a facut printr-o invitatie la test drive, facuta presei europene si clientilor, pentru a se convinge de manevrabilitatea si performanta celui mai recent model cu tractiune integrala de la Mercedes-Benz.
Am avut posibilitatea de a testa cele doua versiuni cu doua si trei axe, atat pe sosea, cat si pe traseul off-road de la Ötlingen.
Testele au inclus trei etape: prima a presupus condusul camioanelor pe sosea pe un traseu combinat autostrada-drumuri regionale de circa 20 km. Cea de-a doua etapa a constituit de fapt o demonstratie de forta si agilitate oferita de instructorii Mercedes-Benz, care i-au purtat pe jurnalisti pe rampe cu diferite grade de dificultate: 80% cu suprafata betonata, 70% cu suprafata acoperita cu piatra cubica respectiv 60% cu suprafata acoperita cu pietris.
De asemenea, trasee speciale au reprodus conditiile off-road pe care camioanele Zetros le pot intalni in mod obisnuit: stanci, santuri pline cu apa pana la adancimi maxime de 1,2 m si inclinatii laterale de pana la 38%.
Cea de-a treia etapa  a constituit-o testarea Zetros si Unimog si de catre jurnalisti pe un traseu off-road, dar de o dificultate mai redusa.
Am avut la dispozitie doua modele: unul cu doua axe si ampatament de 4.800 mm (cu caroserie de 5.100×2.450 mm – Lxl, cu panouri laterale de 500 mm inaltime pe toate partile) si unul cu trei axe si ampatament de 4.750+1.450 mm, cu caroserie de 6.200×2.450×500 mm.

Confort si accesibilitate
Constructia cu cabina in spatele motorului ofera o multime de avantaje, printre care cele mai importante sunt confortul soferului, siguranta si accesibilitatea. Scaunul soferului este pozitionat in spatele axei fata, la un nivel mai coborat decat in camioanele cu cabina deasupra motorului (similar pozitiei din autoturism). Avantajul este ca soferul pastreaza controlul absolut al vehiculului, chiar la viteze mai ridicate decat cele la care sunt limitate camioanele care merg pe sosea, cu beneficii in planul sigurantei si ergonomiei. In plus, caroseria Zetros este montata pe sasiu in trei puncte (fata de patru la camioanele obisnuite), tehnica ce permite transmiterea unui balans mai redus de la sasiu la cabina soferului.
Practic, soferul Zetros are nevoie de jumatate din efortul, concentrarea si timpul necesar indeplinirii unei curse pe traseu off-road comparativ cu soferul unui vehicul cu cabina montata deasupra motorului. Pe langa viteza, confort si siguranta, aceasta constructie a cabinei ofera un ampatament mai mare, cu rezultat favorabil in ceea ce priveste transmiterea cuplului catre axa fata, care derapeaza mai putin, mai ales in cazul versiunii cu trei axe. De asemenea, in situatiile de rulare in rampe foarte abrupte, camioanele cu cabina in spatele motorului sunt mai stabile.
Aceasta constructie permite ramanerea in cabina a soferului sau a insotitorului in timpul repararii motorului, ceea ce poate fi de folos in zonele cu temperaturi coborate.
Designul partii din fata, in special grila radiatorului, robusta si eleganta, se bazeaza pe cel utilizat la vehiculele comerciale Mercedes-Benz. Totusi, inginerii germani au pastrat cateva elemente de design de la modelele G si GL, care au facut istorie pe segmentul off-road.
Parbrizul este aproape perpendicular si nu are o dimensiune foarte mare, ceea ce este util pentru tarile cu temperaturi crescute, deoarece previne supraincalzirea cabinei de la soare. Bara de protectie din otel este compusa din trei parti, pentru o servisare usoara, iar farurile, semnalizatoarele si stopurile sunt protejate de grilaje metalice.
Dimensiunile exterioare ale cabinei sunt compacte: inaltimea totala a cabinei este de 2.833 mm, cu vehiculul incarcat la capacitate, iar latimea maxima este de 2.530 mm. Totusi, capota si cabina sunt mai inguste (2.300 mm), oferind Zetros o silueta subtire si inalta, gratie garzii la sol mai ridicate decat la Actros de constructii.
Accesul in si din cabina se face cu usurinta, gratie treptelor dispuse in spatele axei fata, intr-o pozitie departata de canatul usii, ceea ce asigura un unghi de deschidere a usii relativ ingust, insa suficient pentru a urca rapid in cabina.
Accesul la compartimentul motorului se face cu usurinta gratie unor trepte rabatabile de pe fiecare parte. Capota se ridica usor, fiind sustinuta gratie unui sistem cu arc, dispus in centrul compartimentului motorului. La nevoie, capota poate fi total indepartata prin desurubarea catorva suruburi si a unui conector.
In ciuda greutatii optimizate, capota este rezistenta si nu se indoaie daca soferul se urca pe ea pentru curatarea parbrizului. Constructia sa din plastic ranforsat cu fibra de sticla permite reducerea grosimii in anumite zone unde nu este necesara o rezistenta sporita, pentru optimizarea greutatii proprii a vehiculului.
Lipsa tunelului motor inaltat ofera posibilitatea traversarii rapide a cabinei, in spatele scaunelor ramanand un spatiu de depozitare cu un volum maxim de aproape 1.400 l. Echipajul are la dispozitie trei scaune individuale, echipate cu centuri de siguranta si tetiere. Versiunile de test au fost dotate cu scaune cu suspensie pe perna de aer, disponibile optional. Panoul de bord cu instrumentele de operare sunt cele de la Axor, fiind adaptate la conditiile mai compacte de instalare de la Zetros.

Motor de 7,2 l si doua cutii de viteza
Zetros este echipat cu motor Mercedes-Benz de 7,2 l cu sase cilindri in linie, care dezvolta o putere maxima de 326 CP si un cuplu maxim de 1.300 Nm intre 1.200 si 1.600 rpm. Mercedes-Benz ofera motorul in versiune Euro 5, pe AdBlue, fiind disponibila si varianta Euro 3, pentru pietele unde este inca permisa.
Legatura cu cutia de viteze se face prin intermediul unui ambreiaj cu un singur disc uscat cu diametru de 395 mm cu Kerasinter (un strat de acoperire a discului care creste semnificativ rezistenta la uzura).
Zetros este echipat standard cu transmisie manuala (hidraulic-pneumatica), cu noua viteze (opt inainte si una inapoi), cu priza directa. Optional este disponibila si o transmisie complet automata cu cutie de viteza Allison 3000 SP/PR cu sase viteze. La deplasarea pe sosea, cutia Allison ofera un confort absolut, fiind suficienta pozitionarea manetei in pozitia „Drive”.
Pe teren accidentat, se recomanda folosirea primelor doua trepte de viteza, in functie de dificultatea terenului, care se angajeaza prin impingerea levierului de schimbare a vitezelor in pozitiile 1 sau 2. Pentru viteze mai ridicate de deplasare se poate angaja si a treia, a patra sau maximum a cincea treapta. In viteza a sasea se intra numai cu schimbatorul de viteze in modul „Drive”.

Tractiune totala
Cutia de transfer pentru versiunile cu tractiune integrala permanenta este legendara VG 1700, testata de mai multe zeci de ani, care ofera un raport de transmisie off-road de 1.690, cu 20% mai scurt decat la toate modelele cu tractiune integrala din seriile Actros si Axor (care au raport de transmisie off-road de 1.403). Acesta permite functionarea la turatii foarte mici, aspect important la coborarea celor mai abrupte pante. De asemenea, creste puterea de tractiune cu aproape 70% comparativ cu utilizarea pe drumuri normale. Distributia cuplului intre axele fata si spate este de 1:3,21, respectiv 1:1, cu diferentialul blocat.
Zetros este echipat standard cu un sistem de blocare manuala a diferentialului in trei trepte, pe care soferul le poate actiona de la un buton rotativ dispus pe panoul de bord. Butonul indica treapta potrivita in care diferentialul trebuie blocat in functie de dificultatea terenului. Prima actioneaza interaxial, apoi se blocheaza rotile spate, a treia treapta vizand blocarea celor doua roti de pe axa fata. Astfel, Zetros poate urca, atat cu fata, cat si cu spatele, rampe de pana la 80%.
Cu vehiculul neincarcat se puteau urca rampele mai putin solicitante si cu treapta a treia de viteza. Coborarea rampelor se face in treapta intai, cu retarderul actionat, fara a se apasa pedala de acceleratie. Puterea maxima a franei de motor, de circa 252 CP, mentine rularea moderata si in siguranta a autovehiculului. 
Raportul standard de transmisie catre axa spate in combinatie cu cutia manuala este i=5,33 (corespunzator unei viteze maxime de 94 km/h si anvelope standard 14 R20). Este disponibila si o axa spate cu un raport mai lung (i=4,83, la o viteza maxima de 103 km/h). In combinatie cu cutia automata Allison, raportul de transmisie de pe axa spate este de 7,73 (corespunzator unei viteze maxime de 105 km/h cu anvelope standard 14 R20). Transmisia automata Allison este disponibila optional si in combinatie cu axa cu raport mai lung (6,82, corespunzator unei viteze maxime de 112 km/h).
Anvelopele ofera un diametru mai mare, crescand garda la sol cu circa 75 mm comparativ cu cele mai mari anvelope de camion folosite in mod obisnuit, 13 R22,5. Anvelopele 14 R20 ofera posibilitatea de a atinge o capacitate maxima de 9 t pe axa cu o singura roata, in timp ce anvelopele 315 R 22,5 ofera o capacitate maxima de 8 t/axa. Optional, Zetros poate fi livrat cu sistem de monitorizare a presiunii din pneuri, care permite ajustarea acesteia direct din cabina, in functie de caracteristicile terenului pe care se deplaseaza.

Frane si suspensii „traditionale”: tamburi si arcuri parabolice
Sistemul de franare este asigurat de tamburi pe toate axele, mai usor de intretinut si mai potriviti pentru orice fel de aplicatie off-road, indiferent de conditiile meteo. Zetros este echipat standard cu ABS, care poate fi insa anulat atunci cand se merge in panta, pe pietris sau pietre. Suspensia este asigurata de arcuri parabolice late, atat pe axa fata, cat si pe axa spate, in combinatie cu amortizoare.
Zetros are capacitatea de a traversa gropi cu adancime de pana la 0,8 m standard si 1,2 m optional, chiar si cand acestea sunt pline cu apa, asa cum instructorii Mercedes-Benz ne-au demonstrat pe circuitul de la Ötlingen. Componentele Zetros sunt bine izolate si functioneaza foarte bine chiar daca intra in contact direct cu apa sau noroiul. In plus, un sistem de ventilare eficient le usuca rapid. Sistemul de iluminare din fata si spate este, de asemenea, protejat impotriva intrarii apei atat la sistemele de prindere, cat si la conexiunile electrice.

Ranforsari si protectie sporita
De altfel, Zetros dispune de toate elementele de ranforsare de pe camioanele off-road: sasiu ranforsat, scut de protectie a baii de ulei si sistem de admisie a aerului pozitionat vertical in dreptul montantului A al cabinei, echipat standard cu un filtru de aer, pentru a reduce continutul de impuritati care s-ar putea isca in aer la traversarea unei zone cu pamant.
Cadrul sasiului cu forma de tip scara este rezistent la indoire (important pentru utilizarea pe sosea), dar mai flexibil la torsionare, caracteristica foarte importanta la utilizarea pe teren dificil. Derivat din sasiul folosit la Actros, cadrul sasiu care echipeaza Zetros a fost ranforsat si modificat sa faca fata celor mai intense solicitari. Astfel, chiar si atunci cand e incarcat la capacitate, vehiculul poate fi tractat si ridicat atat din partea din fata a cadrului sasiu, cat si din spate.
In partea din spate, sasiul beneficiaza de un design care permite rabatarea barii stabilizatoare spate atunci cand vehiculul trebuie sa treaca peste un obstacol inalt pentru a asigura un unghi de degajare suficient traversarii oricarui obstacol. Unghiul de atac este de 34o, iar cel de degajare, de 29,9o (versiunea cu doua axe) respectiv 35,6o (trei axe). In fata, radiatorul Zetros este protejat de o placa din otel de inalta rezistenta.
Punctele de atasare a caroseriilor sunt identice cu cele de la Actros sau Axor, astfel incat sunt evitate cheltuielile suplimentare pentru adaptarea sasiului la diferite caroseri.

Zetros pe tren si avion
Sarcina utila in cazul modelelor cu doua axe este de aproape 10 t, iar la cele pe trei axe, de 16 t. Zetros a fost dezvoltat la uzina din Wörth, unde se produce pe aceeasi linie de asamblare cu trei modele de Unimog si Econic cu podea coborata.
Gratie inaltimii sale totale ridicate, Zetros este recomandat aplicatiilor care necesita o cabina coborata, precum culoarele de incarcare de la silozuri. De asemenea, modelul Mercedes-Benz a suscitat si interesul companiilor din domeniul energetic, stingerea incendiilor si servicii de urgenta. Iar cum vehiculul poate fi transportat cu usurinta si pe tren, si pe avion, incapand perfect intr-un avion Hercules, Zetros este interesant mai ales pentru utilizarea sa ca vehicul de asistenta in cazul dezastrelor naturale.

Articole similare