Dupa taierile de costuri din 2009, am fi crezut ca s-au terminat toate presiunile care au dus la luarea unor masuri disperate de reducere a acestora, insa pana si inceputul lui 2014 a adus bugete „forfecate” chiar si la firme cu staif.
Astfel, marea „eficientizare” a constat, in multe situatii, mai putin in inovare si introducerea unor solutii logistice inteligente – care, din pacate, costa, cel putin in prima faza a implementarii – si mai mult in simpla reducere a preturilor acceptate de la furnizori.
Dupa renegocieri ale chiriei si ale diferitelor servicii – telefonie, curatenie, IT, echipamente de depozitare si, mai ales, transporturi – companiile de logistica nu mai investesc nici in solutii de marketing si promovare directa in fata clientilor. Mai degraba accepta tarifele mai mici oferite de anumiti clienti siguri decat sa investeasca in promovarea serviciilor in fata altora, dispusi sa plateasca un pret corect, dar mai greu de gasit.
Astfel, nenumaratele solutii IT oferite de un numar foarte mare de furnizori de pe piata romaneasca si europeana raman de multe ori doar o poveste frumoasa pentru reviste si conferinte, in realitate managerii de logistica folosind tot felul de sisteme improvizate, eventual unele solutii IT mai vechi, foarte bune, dar insuficient adaptate la cerintele actuale ale business-ului fiecaruia. Si asta cu atat mai mult cu cat majoritatea companiilor de logistica si-a diversificat gama de servicii in ultimii ani, astfel ca solutiile IT implementate in trecut nu mai sunt suficiente pentru controlul activitatii.
In ceea ce priveste transporturile, pentru a fi siguri ca beneficiaza de servicii de buna calitate la preturi cat mai mici, multe case de expeditii si-au creat platforme de plasare a comenzilor, adevarate burse proprii de transport, pentru a gasi continuu cel mai mic pret pentru serviciile de transport necesare. Isi asigura astfel un control cat mai bun al preturilor, dar si al subcontractorilor, fara costurile utilizarii unei burse independente de transport. Firme verificate intra intr-un panel care lucreaza permanent cu casa de expeditii, astfel incat aceasta din urma nu risca disparitia marfii sau intarzierea livrarilor, deoarece altfel firma respectiva si-ar pierde colaborarea cu casa de expeditii pentru totdeauna.
Pe acelasi model lucreaza si unii retaileri, care detin contracte de colaborare cu mai multi transportatori, astfel incat sa-i tina in frau, obedienti, pe acestia din urma, deoarece ii pot inlocui oricand cu alti „confrati” testati si la aceleasi tarife mult negociate, ca sa nu spunem impuse.
De partea cealalta, producatorii au la dispozitie portaluri independente pe care pot organiza licitatii pentru fiecare „slot” de curse pentru logistica inbound sau outbound si pentru fiecare fabrica detinuta, astfel ca isi asigura preturi foarte bune fara a mai fi nevoite sa apeleze la case de expeditii.
Sigur, si aceste noi metode de alocare a curselor de transport sunt inovatii logistice, insa investitii in sisteme inteligente, automatizate, de depozitare, vedem din ce in ce mai rar in Romania si parca si in alte tari europene, semn ca logisticienii lucreaza cu marje din ce in ce mai mici, iar serviciile de logistica sunt din ce in ce mai putin platite, astfel ca putini operatori isi pot amortiza investitiile in astfel de sisteme de la un singur client.
Anul acesta CeMAT va oferi producatorilor de echipamente si solutii de depozitare ocazia de a-si prezenta cele mai performante sisteme dezvoltate in ultimii ani. Organizat la fiecare doi ani, la Hanovra, CeMAT va gazdui si cea de a doua ceremonie de decernare a premiilor International Forklift of the Year, din juriul care desemneaza castigatorii facand parte si revista Tranzit Logistica. Astfel, va vom tine la curent in premiera in legatura cu cele mai eficiente si performante sisteme dezvoltate in 2012-2013, gata sa fie lansate pe piata in acest an.