Federația Spaniolă din Transportul de Mărfuri FETRANSA a organizat în octombrie un seminar intitulat „Coexistența modelului corporativ și individual în transportul de mărfuri – avantaje și dezavantaje“, în cadrul căruia s-a răspuns, printre altele, la o întrebare la care oricine lucrează în transporturi trebuie să–și răspundă la un moment dat: să lucreze pentru sine, sau ca angajat? Interesantă în această țară este și structura juridică a firmelor de transport, deoarece aici este foarte mare procentul firmelor cu cel mult trei vehicule, iar figura dominantă este cea a șoferului-patron.
În cadrul seminarului, participanții și-au prezentat experiența personală și toate aceste informații, puse cap la cap, au dus la o imagine de ansamblu a tuturor modelelor pe baza cărora se poate constitui o firmă de transport, corporativă sau individuală, și a avantajelor oferite de fiecare.
Când se determină tipul companiei pe care vrea cineva să o înființeze este important să se stabilească prioritățile pe care le are: unii manageri pun mai mult accent pe responsabilitățile pe care și le asumă ca antreprenori, alții pe investițiile de capital necesare, alții pe impozitare etc. Indiferent ce ar alege fiecare, trebuie să se pornească de la faptul că orice antreprenor are locul său pe piață atât timp cât își gestionează bine compania, deci nu este cazul de adversitate față de șoferii-patroni.
Un avocat prezent la eveniment a vorbit despre aspectele legale ale fiecărui model de afacere, corporatistă sau individuală, arătând diferența între cele două, care, în practică, este sursa principală a conflictului dintre suporterii și oponenți modelului actual de taxare.
Toți lucrătorii angajați în propria firmă trebuie taxați în funcție de venitul obținut prin Taxa pe Venitul Personal și există diferite tipuri de taxare: un model de estimare directă, cu două tipuri, directă sau simplificată, sau o estimare obiectivă, tot cu două module.
După o trecere în revistă a ambelor modalități, specialiștii prezenți la seminar au arătat că taxarea prin estimare obiectivă este mult mai avantajoasă pentru transportatori decât taxarea prin estimare directă, atât în ceea ce privește Taxa pe Venitul Personal, cât și TVA. Dar nu întotdeauna se întâmplă așa, deoarece, dacă nu se facturează ce s-a planificat și firma este impozitată pentru o sumă estimată fixă, ar fi fost mai avantajos să fi fost taxată prin estimare directă.
Cei mai mulți transportatori au început ca șoferi-patroni
După o scurtă informare în legătură cu ce este un antreprenor și cine poate lucra ca antreprenor a fost subliniat faptul că cei mai mulți transportatori și-au început activitatea ca șoferi-patroni, sau transportatori autonomi, cum se numesc în Spania, adică antreprenori care au control total asupra companiei, o administrează și îi determină personalitatea juridică. Să fii antreprenor individual este formula de afaceri ideală pentru a opera companii foarte mici, deoarece procedura de înființare este mai simplă – necesitând doar înregistrarea la trezorerie, formele legale de auto-angajare și obținerea unui card de transport pentru a începe să lucrezi – și la fel și munca de contabilitate – fără ca aceasta să fie însă mai ieftină.
Dar există și dezavantaje, cel mai important dintre ele fiind acela că persoana care desfășoară o activitate independentă va fi responsabilă pentru afacerea sa și își asumă toate obligațiile ce decurg din aceasta, inclusiv responsabilitatea universală, adică pentru absolut orice incident care se întâmplă în decursul activității. Cu alte cuvinte, nu există diferențiere între activele civile și cele comerciale, și de aceea specialiștii îi sfătuiesc pe antreprenori să profite de posibilitatea de a separa bunurile matrimoniale, ca măsură preventivă pentru a putea disocia patrimoniul personal.
Un alt subiect abordat este coexistența dintre transportatorii mici și cei mari. Mai exact, dacă ea este posibilă. Aici trebuie să se pornească de la adevărul că firmele mici au fost cheia dezvoltării multor companii mari de azi, în ciuda faptului că atomizarea sectorului este indicată de mulți ani ca una dintre cele mai mari probleme din domeniu. Soluția văzută de unii este să iasă de pe piață șoferii-patroni, dar FETRANSA vede problemele în altă parte: în competiția neloială, în condițiile precare de muncă, ce îi determină pe mulți să facă orice e nevoie pentru a lucra în transport la prețul oferit de expeditori, în loc să facă ce pot mai bine ca să primească un preț corect. Această filosofie „fă orice este nevoie“ a dus și la apariția firmelor cutii-poștale sau a cooperativelor lucrătorilor, care, conform unor studii, reprezintă circa 30% din transportul Spaniei.
O țară cu multe firme foarte mici și cu șoferi îmbătrâniți
A doua parte a seminarului a fost dedicată situației actuale din transportul spaniol, cu accent pe șoferii-patroni și pe firmele mici și mijlocii, dar și pe aspectele cele mai importante din viitor, care vor defini modul cum va arăta această ramură de activitate în următori ani.
Președintele FETRANSA, Víctor González, a prezentat pe scurt piața actuală de transport din Spania, unde există 107.557 de companii cu vehicule autorizate pentru a circula pe drumurile publice, din care 60.991 au vehicule grele. Numărul mediu de utilitare grele autorizate pe firmă este de 4,35 și, deși cele mai multe societăți (53,2%) au doar un vehicul, ele dețin în total doar 12,1% din flota țării.
Profilul profesional mediu din prezent este cel al unui șofer de 51 de ani, în timp ce în anii ’90 era de 35 de ani, ceea ce spune multe, fără să se ia în considerare și faptul că în cinci ani 30% dintre ei se vor pensiona.
Companiile persoane fizice sunt cele mai numeroase, deși ponderea șoferilor-patroni a scăzut în ultimul timp. Aici este de remarcat faptul că, în funcție de forma legală, cooperativele de transport au cel mai mare număr de camioane pe firmă, de 17,70, față de 7,71, cât au societățile comerciale.
Transportatorii mici și cei mari au azi aceleași probleme…
… arată președintele FETRANSA, deoarece toți sunt la fel de… transportatori. De aceea este dificil de înțeles animozitatea care există față de șoferii-patroni, având în vedere faptul că orice antreprenor trebuie să aibă un loc pe piață câtă vreme își conduce bine compania.
Provocările cele mai mari sunt, independent de dimensiunea flotei, dificultatea de a transfera creșterile de costuri către clienți și de a găsi șoferi profesioniști – deoarece și firmele mici sunt angajatori.
O altă problemă care generează îndoieli și nesiguranță este reprezentată de noile reglementări din transport și de schimbările succesive din ultimul timp, care au dus la o pierdere de patrimoniu pentru transportatorii mici, în paralel cu înmulțirea cerințelor impuse lor, cum ar fi trainingul, nevoia de a înnoi flotele, zonele cu emisii scăzute, plata pentru folosirea autostrăzilor sau trecerea la camioane cu 44 t.
Printre vectorii care vor marca, fără îndoială, viitorul transportului, și mai ales viitorul firmelor mici, se numără digitalizarea (pentru gestionarea documentelor de transport, dar și pentru creșterea eficienței, de care e nevoie din cauza competiției foarte puternice din domeniu, care presează firmele să scadă costurile) și sustenabilitatea, înțeleasă din trei perspective: a mediului, economică și socială, ultima dintre ele identificată în faptul că nu sunt șoferi care să accepte condițiile de lucru propuse de firme. De acea FETRANSA speră că Pachetul Mobilitate va ajuta transportul să recâștige în atractivitate în ochii tinerilor datorită îmbunătățirii condițiilor socio-economice.
În concluzia seminarului cei prezenți au căutat să răspundă la întrebarea: cum ar trebui să arate transportatorul viitorului? Pentru asta s-a stârnit o dezbatere aprinsă, în care au fost menționate aspecte ca abilitatea necesară pentru a se adapta la mediul în schimbare, noile reglementări privitoare la accesul la piață și nevoia de a crește atractivitatea acestei profesii în care nu este prevăzută înscrierea unui număr semnificativ de noi lucrători ce desfășoară activități independente cu autorizație proprie.
Se poate întâmpla ca în fața acestor provocări noii șoferi-patroni care apar de acum înainte să fie, ca acum câțiva ani, foarte vulnerabili din cauza lipsei de training, pentru că ei vor intra pe piață prin intermediul unor cooperative ale lucrătorilor, eludând cerința de formare profesională și constituind o forță de muncă atractivă pentru cei care caută doar un transport ieftin.