În Olanda sunt planificate pentru 2025 două runde de subvenții pentru achiziția de camioane cu emisii zero (AanZET), așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN. Prima se deschide pe 28 ianuarie și are un buget de 35,3 milioane de euro, iar a doua tranșă începe pe 30 septembrie și are un buget de 30 de milioane de euro, sume care, conform estimării Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor, ar putea subvenționa aproximativ 900 de camioane. Experiența arată că, datorită interesului mare, fondurile se epuizează rapid, deci firmele trebuie să fie pregătită să aplice încă de la primele ore ale acestor două zile și să verifice din timp ce opțiuni de încărcare cu energie există în zonele unde operează.
Schema de subvenții AanZET va suferi și în 2025, ca și în ani trecuți, anumite modificări. Valorile subvențiilor pentru fiecare vehicul din diferitele categorii au fost ajustate și nu se acordă nicio subvenție pentru camioanele rigide cu greutate totală cuprinsă între 4.250 și 10.000 kg, deoarece, așa cum explică ministerul, acestea sunt deja comparabile ca preț cu cele diesel din aceeași categorie.
Pentru șasiuri, împărțirea până la 18.000 kg și peste 18.000 kg inclusiv a fost inversată, deoarece cererile depuse în 2024 au arătat că aceste vehicule au aproximativ același preț suplimentar în comparație cu cele diesel, deci valorile subvenției au fost ajustate.
Schema AanZET este deschisă din 2025 și pentru camioanele cu motor cu ardere internă cu hidrogen, deoarece și ele sunt văzute ca o soluție pentru transport fără emisii.
Sursă foto: TLN
Asociația olandeză de transport și logistică TLN este de părere că transportul de marfă din această țară devine tot mai sustenabil, deoarece tot mai multe companii decid să achiziționeze un camion electric.
Iar guvernul le ajută în acest sens prin schema de subvenționare a achiziționării camioanelor cu emisii zero (AanZET), prin care în martie au fost alocate 45 de milioane de euro, iar între timp s-a decis suplimentarea cu 22,3 milioane de euro pe 1 octombrie 2024.
Datorită primei runde AanZET vor fi pe șosele peste 600 de camioane noi fără emisii.
Reamintim că în 2026 Olanda va introduce o taxă de drum pentru camioane și va direcționa veniturile obținute astfel spre subvenții pentru sustenabilitate și inovație în transporturi, dar vehiculele grele cu emisii zero vor beneficia de o reducere substanțială. Însă, pentru a nu lăsa antreprenorii să aștepte până în 2026, guvernul, la cererea Camerei Reprezentanților și a firmelor și asociațiilor din transporturi, a început să ofere subvenții încă din acest an și banii vor fi rambursați ulterior din ce se va încasa din taxa de drum, AanZET fiind primul grant finanțat în acest mod. În prezent în Olanda există mai multe scheme de subvenționare, cum ar fi cele pentru achiziționarea de stații de încărcare, pentru construcția de stații de alimentare cu hidrogen și pentru realizarea unui transport mai eficient.
Sursă foto: TLN
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit