Asociația olandeză de transport și logistică TLN anunță că pe 1 iulie se termină parțial perioada în care guvernul acestei țări a redus temporar cu 21% accizele pentru benzină, motorină, GPL și LNG, pentru a atenua creșterea bruscă a prețurilor combustibililor De la 1 iulie, acciza va fi majorată prin indexarea anuală și creșterea ratei accizelor pentru motorină incluse în Acordul privind Clima. În a doua jumătate a lui 2023, prețurile combustibililor vor rămâne parțial scăzute, deoarece se va păstra jumătate din reducerea menționată, care este în vigoare de la 1 aprilie 2022. Iar taxa suplimentară datorată legal pentru accize nu se va aplica pentru majorările de la 1 iulie 2023 și 1 ianuarie 2024.
Ca urmare, acciza pe litru va fi, din iulie, de 1,2023 de cenți pentru benzina fără plumb, de 78,91 de cenți pentru motorină și de 51,63 de cenți pentru GPL.
Ratele/l ale accizelor pentru motorină erau la 1 ianuarie 2021 de 0,522 de euro, la 1 ianuarie 2022 de 0,528 de euro, la 1 aprilie 2022 au scăzut la 0,417 euro, valoare în vigoare și la 1 ianuarie 2023, pentru ca de la 1 iulie 2023 să crească până la 0,516 euro.
Potrivit celor mai recente estimări ale Băncii Mondiale, creșterea economică din 2023 va stagna puternic din cauza inflației, a creșterii ratelor dobânzilor, a scăderii investițiilor și a perturbărilor cauzate de invazia Rusiei în Ucraina, iar Zona Euro în mod special va fi expusă, cu o proiecție de creștere a PIB de doar 0,5%, față de 1,7% la nivel global.
În plus, statele membre UE și G7 au adoptat noi plafoane tarifare pentru produsele petroliere rusești transportate pe mare, cum ar fi motorina și păcura, aceasta fiind a treia sancțiune adoptată de Uniune Europeană, care sporește și mai mult amenințarea creșterii în continuare a prețurilor la combustibili.
Statele europene încearcă să atenueze efectele tuturor acestor realități economice și geo-strategice prin introducerea sau extinderea măsurilor de sprijinire a întreprinderilor. În Franța, companiile cu mai puțin de 10 angajați și cu o cifră de afaceri anuală mai mică de două milioane de euro, fără taxe, vor putea beneficia, de exemplu, de un plafon al prețului energiei care limitează creșterea scumpirea gazelor și energiei electrice la 15%. De asemenea, sunt posibile amânări la plata impozitelor și a contribuțiilor la asigurările sociale. Pe de altă parte, reducerile pentru achiziția de combustibil de către transportatorii rutieri francezi s-au încheiat pe 31 decembrie 2022.
Prin urmare, ianuarie pare să confirme, așa cum arată o analiză Upply, scenariul actual declanșat de pandemia din 2020, de inflație globală și protecție locală, dar cu o schimbare majoră, aceea că a luat sfârșit politica de tipul „indiferent de costuri”.
În acest context, prețurile de transport rutier de mărfuri din Franța au continuat să scadă în ianuarie, cu 1,9% față de decembrie, fiind a patra scădere din ultimele cinci luni și reflectând o scădere generală a pieței.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit