Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Atacurile rebelilor Houthi din Marea Roșie, care au început în octombrie 2023, au reușit să destabilizeze tarifele de transport de marfă într-o perioadă în care, așa cum subliniază analiștii Upply (Container shipping sector hit by multiple disruptions (upply.com)), companiile de transport maritim nu au multe atuuri. Deocamdată, perturbări sunt doar în Marea Roșie și Peninsula Arabică, iar autorii sunt cunoscuți, deci nu este o situație de incertitudine totală, globală, similară cu cea de acum patru ani, când a început pandemia de Covid-19.

În plus, deși piața se confruntă cu unele transformări, nivelurile stocurilor sunt, în general, sub control și sunt disponibile numeroase soluții alternative, deci este puțin probabil să ne confruntăm cu perturbarea masivă pe care am văzut-o atunci când restricțiile sanitare au fost eliminate în urma carantinei cauzate de Covid-19.

Pentru mărfurile transportate pe bază de contract, perturbarea din ultimul timp a dus la o suprataxă temporară de câteva mii de euro pentru un container de 40′ și la un timp de tranzit cu două săptămâni mai mare. Adică există perturbări, mai ales de natură financiară, dar în majoritatea cazurilor ele nu reprezintă o amenințare gravă la adresa rezilienței lanțului de aprovizionare. Mai ales că multe companii au învățat din criza precedentă și s-au asigurat că nivelurile stocurilor sunt optime.

Prin urmare, așa cum reiese din analiza Upply, în ciuda avertismentelor cu privire la un eveniment de tip „lebădă neagră“, nu există motive să credem că tensiunile din Marea Roșie ar putea readuce o inflație mare în economiile occidentale.

În aceste condiții, membrii Alianței își trimit toate navele prin Capul Bunei Speranțe până la noi ordine, și la fel și MSC, care este în special în vizorul Houthi din cauza acordului său de parteneriat cu compania israeliană de transport maritim Zim, iar o treime din navele CMA CGM de pe rutele Asia-Europa au continuat pentru o perioadă să tranziteze Marea Roșie, escortate de fregata marinei franceze Languedoc, dar după un nou atac compania a anunțat pe 2 februarie că își suspendă traficul în Marea Roșie până la noi ordine.

Asigurătorii joacă și ei un rol-cheie în devierile de trafic, deoarece unii refuză pur și simplu să acopere navele care trec prin Marea Roșie, în timp ce alții sunt de acord să acopere riscul de război doar cu o creștere a primei, care poate fi de un milion de dolari pentru o navă cu o valoare estimată de 100 de milioane de dolari.

Analiștii Upply nu cred că această nouă criză din Suez va fi pe termen lung, deoarece nu este în interesul niciuneia dintre părțile implicate. Dar deocamdată perturbarea are impact negativ asupra condițiilor de operare și crește costurile în primul trimestru din 2024 într-un mod care nu a fost luat în considerare în bugetele expeditorilor.

În plus, în curând sunt așteptați să apară alți doi factori care ar urma să afecteze semnificativ transportul maritim: supracapacitatea și situația politică și economică din China.

Sursă foto: Maersk (Podcast – how the Red Sea situation is affecting supply chains | Maersk)

Renault Group și Nissan Motor Co. Ltd au încheiat acordurile definitive prevăzute în acordul-cadru obligatoriu semnat și anunțat pe 6 februarie 2023, iar tranzacțiile rezultate, sub rezerva unui număr limitat de condiții suspensive, în special cele de reglementare, ar trebui să aibă loc în trimestrul al patrulea din 2023.

După cum au anunțat pe 6 februarie, cele două companii vor păstra o participație încrucișată de 15%, cu o obligație de reținere, precum și o obligație de a-și limita participațiile. Renault va transfera 28,4% din acțiunile sale Nissan către un trust francez, unde drepturile de vot vor fi „neutralizate”, sub rezerva anumitor excepții. Renault va continua să beneficieze pe deplin de drepturile economice (dividende și venituri din vânzarea de acțiuni) aferente acțiunilor deținute de trust până la vânzarea acestor acțiuni. Transferul către trust nu va duce la nicio depreciere a situațiilor financiare ale Renault Group.

În urma transferului a 28,4% din acțiunile Nissan către trust, Nissan va putea exercita drepturile de vot aferente pachetului său de acțiuni în cadrul Renault Group. Drepturile de vot ale Renault Group și Nissan vor fi limitate la 15% din drepturile de vot exercitabile, cu posibilitatea celor două companii de a-și exercita liber drepturile de vot în această limită.

Renault Group va instrui mandatarul să vândă acțiunile Nissan deținute în trust dacă acest lucru este rezonabil din punct de vedere comercial, dar nu va avea nicio obligație de a vinde acțiunile într-o anumită perioadă predeterminată. În plus, compania franceză va avea toată libertatea de a vinde acțiunile Nissan deținute în trust, în cadrul unui proces organizat și coordonat cu Nissan, în care Nissan va avea drept de primă ofertă, în beneficiul său sau în beneficiul unui terț desemnat.

Acordurile vizează extinderea colaborării în cadrul Alianței în trei domenii: proiecte operaționale cu o componentă puternică de generare de valoare în India, America Latină și Europa, agilitate strategică sporită, cu inițiative noi cărora partenerii li se pot alătura, și reechilibrarea acțiunilor încrucișate între Renault Group și Nissan și consolidarea guvernanței Alianței.

În prima dintre aceste zone, partenerii plănuiesc noi proiecte cheie în America Latină, India și Europa – dintre acestea a fost deja anunțată decizia de a sprijini activitățile din India prin noi investiții și noi modele – care urmăresc să le aducă rezultate tangibile, reciproc avantajoase și pe scară largă.

În a doua zonă, companiile au convenit să se susțină reciproc în materie de electrificare și tehnologii cu emisii scăzute, prin investiții și colaborare în proiecte specifice fiecăreia dintre ele, care să aducă valoare adăugată pentru partenerii săi.

Nissan s-a angajat să investească până la 600 de milioane de euro în Ampere, noua entitate din Europa a Renault Group dedicată vehiculelor electrice și software-ului, pentru a deveni un investitor strategic și a ocupa un loc în consiliul de administrație. Această decizie se aliniază cu strategia de electrificare a Nissan și creează beneficii și sinergii care completează obiectivele și inițiativele sale în Europa și pe alte piețe.

Jean-Dominique Senard, președintele Alianței, a declarat că aceste acorduri vor consolida parteneriatul de lungă durată dintre cele două companii, vor maximiza crearea de valoare pentru fiecare dintre ele și vor pune bazele pentru o nouă guvernare echilibrată, echitabilă și eficientă.

Makoto Uchida, președinte și CEO Nissan, a completat arătând că în acest fel se intră în noua fază de colaborare cu Renault și Mitsubishi Motors în domenii de inovare reciproc avantajoase, ceea ce va crea valoare adăugată prin inițiative aliniate cu planul Ambition 2030 și strategia de electrificare a Nissan. În plus, oportunitatea de investiție în Ampere completează și consolidează ofensiva electrică a Nissan în Europa și va permite numeroase sinergii, în special în ceea ce privește eficiența costurilor, conformitatea cu reglementările și extinderea gamei de produse și motoare pentru vehicule electrice. Iar Luca de Meo, CEO Renault Group, a subliniat faptul că aceste acorduri definitive oferă o bază solidă pentru relansarea operațiunilor la nivel mondial pe piețele cheie, cu potențialul de a genera valoare de sute de milioane pentru Renault, Nissan, Mitsubishi și părțile interesate.