Regiunea europeană Alsacia este autorizată legal să introducă, din februarie 2022, o ecotaxă la începutul anului 2025 pe rețeaua sa de drumuri și autostrăzi, dar “are mai mult timp de gândire”. Foarte precaută pe această temă sensibilă, se intenționează consacrarea ]n 2022 a schimburilor cu sectoarele economice (începând cu cel al transporturilor).
În 2023 se va consulta populația, iar în 2024 se va decide dacă va fi pusă în aplicare ecotaxa alsaciană (R-Pass) pe 1 ianuarie 2025 sau nu. Problema este deosebit de delicată, deoarece transportul regional nu va fi scutit de taxă, așa cum ar fi sperat, deoarece legislația europeană nu permite discriminarea.
Dacă decizia va fi totuși în favoarea ecotaxei, Alsacia se va inspira mai degrabă din modelul belgian (Viapass), cu o cutie de bord care numără numărul de kilometri și localizează vehiculele prin satelit. Maut-ul german presupune prea multe constrângeri și un cost de finanțare ridicat. Cele 5 porți alsaciene rămase de la ecotaxa abandonată în 2013 ar putea fi folosite ca puncte de control.
În 2005 Germania a introdus o ecotaxă, ceea ce a afectat traficul din Alsacia, astfel încât Comunitatea Europeană din Alsacia (CEA) a solicitat o derogare pentru a introduce la rândul ei o ecotaxă pe drumurile sale. Iar Parlamentul francez a adoptat definitiv un proiect de lege care ratifică propunerea Alsaciei, taxa urmând să intre în vigoare în 2024.
CEA s-a înființat în 2019, este compusă din consiliile departamentelor Rinul de Jos și Rinul de Sus și are în ultimul timp competențe noi ce țin cont de specificul frontalier al provinciei.
Ordonanțele votate de Parlament transferă către CEA și către Eurometropola Strasbourg proprietatea asupra șoselelor și autostrăzilor de pe teritoriul lor. Senatul a examinat proiectul într-o primă lectură în noiembrie 2021 și apoi l-a adoptat fără modificări în a doua lectură.
Dar teama pe care o au anumiți oficiali aleși este, așa cum relatează publicația Les Routiers, aceea că noua reglementare mută problemele din zona Rinului în zona Lorena, care va suferi, la rândul ei, din cauza traficului și, probabil, va solicita o derogare astfel încât să poată introduce și ea o ecotaxă.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit