Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In ciuda faptului ca AMTB este inca privita cu o oarecare doza de neincredere de catre operatori, in conditiile in care are de elaborat programul metropolitan de transport intr-un timp relativ scurt si trebuie sa organizeze sedinta de atribuire a traseelor in primavara lui 2013, conducerea institutiei este ferma in ceea ce priveste modul in care se va derula acest serviciu incepand de anul viitor. Se doresc doar autobuze urbane, chiar si de capacitate mai mica, in functie de fluxul de calatori, iar integrarea tarifara este obligatorie pentru toti operatorii.

Normele privind conditiile de efectuare a serviciilor de transport public de persoane cu autobuze in zona metropolitana Bucuresti se afla in procedura de aprobare de catre Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), urmand ca dupa aceea sa isi poata produce efectele in zona metropolitana Bucuresti. Criteriile de care Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB) va tine seama in mod deosebit la atribuirea traseelor vor fi cele referitoare la capacitatea de transport a autobuzelor urbane, siguranta si confortul calatorilor, a aratat Valentin Dobre, director general AMTB.

"In opinia noastra, toate criteriile care au fost introduse in norme au aceeasi pondere in evaluarea ofertelor. Dorinta noastra insa este ca pe toate traseele care vor fi scoase la atribuire sa circule numai autobuze urbane, chiar daca acestea vor fi de capacitate mai mica, acolo unde fluxul de calatori va fi redus."
Proiectul initial al normelor a suferit ceva modificari, dar este cert ca in vederea atribuirii licentelor de traseu pe zona metropolitana vor fi avuti in vedere urmatorii indicatori: capacitatea de transport a autobuzelor, nivelul de poluare al acestora, precum si dotarea vehiculelor cu sistem de taxare electronica si pozitionare prin satelit. Nu in ultimul rand, nivelul costurilor de operare este un alt criteriu important care va fi avut in vedere.
Licenta de traseu si caietul de sarcini aferent vor fi eliberate de AMTB, care efectueaza si controlul si monitorizarea respectarii cerintelor programului de transport cuprinse in caietele de sarcini, regulament si respectiv in contractele de transport incheiate cu operatorii. O data pe an, AMTB va putea modifica programul de transport prin prelungirea/scurtarea traseelor existente, prin introducerea de noi trasee care sa nu se suprapuna peste cele existente, modificarea numarului de curse aferente unui traseu sau a orelor din graficele de circulatie, precum si prin introducerea si/sau eliminarea de statii publice.

Traseele metropolitane se atribuie pe 29 martie 2013
Programul de transport, documentatia de atribuire, calendarul sesiunii de atribuire, conditiile si modul de depunere a solicitarilor se vor afisa pe pagina de internet a AMTB si la sediul Autoritatii cu cel putin 180 de zile inaintea expirarii vechiului program de transport, pe baza caruia se desfasoara transportul de persoane intre …

Potrivit reprezentantilor Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), elaborarea normelor metodologice de aplicare a legii nr. 8/2012 pentru aprobarea OG nr. 21/2011 privind infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB) va cadea in responsabilitatea MAI, pentru care va fi necesar insa si avizul Ministerului Transporturilor. Cu aceasta ocazie se vor modifica si criteriile de punctaj pentru atribuirea de trasee judetene si, la fel ca in cazul ordinului 980/2011, si de aici se va elimina clasificarea pe stele a vehiculelor, ramanand doar cea pe categorii. Aceasta este a doua si cea mai importanta modificare in vederea licitatiei de trasee judetene asteptata pentru anul viitor, dupa ce in vara, prin ordinul 182, se inlocuise vechimea cumulata pe traseu cu vechimea neintrerupta.

In cursul acestui an, avand in vedere ca de la 31.12.2012 se va aplica regulamentul european 1370, practic se va modifica si legea 92. Cel mai probabil va fi elaborata o noua lege privind transportul public, este de parere Jean Vraciu, directorul Directiei pentru Dezvoltare Locala din cadrul MAI. Tot atunci vor fi aduse mai multe modificari, in functie si de solicitarile care urmeaza sa fie primite de la transportatori si de la asociatiile patronale.
Legat de problema abuzurilor si infiintarii de trasee ulterior atribuirii electronice, aceasta chestiune urmeaza sa fie rezolvata odata cu noua lege, prin faptul ca se va acorda drept de exclusivitate asupra traseului respectiv in momentul incheierii unui contract de delegare de gestiune, a mai aratat Lucian Lambru, consilier juridic la Ministerul Administratiei si Internelor – Directia Generala pentru Dezvoltare Locala. Practic, pe durata de valabilitate nu vor mai putea aparea trasee noi, care sa-l dubleze pe cel atribuit. Exista si varianta acordarii unei compensari, dar reprezentantii MAI prefera ideea de exclusivitate.
Complementar acestei idei, operatorii de transport sustin necesitatea atribuirii grupelor de trasee, in conditiile in care dintr-un traseu principal pornesc numeroase trasee secundare. Toate ar trebui atribuite in grup, iar operatorul castigator ar trebui sa aiba dreptul subcontractarii catre alti carausi.
Pretul biletelor in cazul transportului judetean este un alt element care ar putea fi discutat in elaborarea noului cadrul legislativ, mai ales ca in Occident atribuirea traseelor suburbane se face in conditiile impunerii unui tarif de catre autoritatea contractanta. Este adevarat insa ca, acolo unde pretul biletelor nu acopera cheltuielile operatorului, acesta primeste subventie pe diferenta. Problema impunerii unui pret pe calatorie este inca in analiza, in sensul in care stabilirea tarifului ar trebui gandita la nivel local, in functie de particularitatile zonei respective: geografice, sociale etc.
In discutie este si acceptarea transportului in picioare, in conditiile in care si aceasta este o practica europeana. De altfel, in vest, transportul suburban se efectueaza cu autobuze urbane sau interurbane omologate cu locuri in picioare. Aici MAI nu are competenta, in sensul in care trebuie consultate institutiile care se ocupa cu siguranta traficului rutier. Daca se primeste aviz pozitiv de la Politie ar putea fi discutata si aceasta varianta.
In ceea ce priveste contractele de delegare de gestiune, este obligatoriu ca acestea sa fie incheiate, iar procedura va fi mai clar explicata in noua lege. O succesiune corecta a etapelor ar fi atribuirea electronica a traseelor, incheierea contractelor de delegare de gestiune si eliberare a licentei de traseu. Practic, contractul de delegare de gestiune este cel mai important si in lipsa acestuia nu ar trebui sa se poata efectua transport judetean.
Proiectul pentru noua lege privind transportul public se doreste a fi gata cat mai repede, moment in care va fi publicat pe site-ul MAI la rubrica Transparenta decizionala si vor fi consultate asociatiile patronale si ceilalti factori implicati.