Într-un peisaj economic dinamic, închiderea anului financiar devine o provocare semnificativă pentru companiile din România. Această etapă nu mai este considerată doar o formalitate, ci și o oportunitate strategică crucială pentru analiză și planificare. Prin examinarea atentă a performanței financiare și identificarea tendințelor, companiile sunt în măsură să se pregătească proactiv pentru provocările viitoare și să dezvolte strategii sustenabile de creștere și inovare.
Anul trecut a adus o serie de schimbări majore în legislația fiscală și contabilă din România, afectând modul în care companiile își gestionează obligațiile și raportările financiare. Planificarea atentă și respectarea termenelor legale devin cruciale pentru evitarea penalităților și pentru a beneficia de reducerile fiscale disponibile.
„Pentru departamentul financiar-contabil al oricărei companii, obiectivul final al întregului proces de închidere a anului este pregătirea și publicarea situațiilor financiare anuale. Aceste situații nu reprezintă doar un simplu raport al performanței organizației, ci constituie și fundamentul pe care sunt construite strategiile viitoare ale acesteia. Prin urmare, este extrem de important să parcurgem cu atenție fiecare etapă a procesului de închidere și verificare, pentru a ne asigura că situațiile financiare anuale conțin informații exacte, corecte, complete și, desigur, comparabile cu cele aferente exercițiilor financiare anterioare.”,
a precizat Mariana Dragomir, Outsourcing – Accounting Partner, Mazars în România.
Inventarierea corectă și la timp este esențială pentru determinarea ajustărilor de TVA necesare. Companiile sunt încurajate să acorde o atenție sporită acestui proces, deoarece acesta are un impact direct asupra dreptului de deducere a TVA și asupra conformității fiscale.
„În cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, precum și al pierderilor tehnologice, se poate păstra dreptul de deducere dacă situațiile sunt confirmate în mod corespunzător, prin dovada distrugerii, acte doveditoare pentru furt sau norma proprie de consum.”,
a declarat Mihaela Hampu, Senior Tax Manager.
Calculul corect și eficient al impozitului pe profit necesită o analiză atentă a creditelor fiscale, ajustărilor și reducerilor aplicabile. Companiile trebuie să evalueze cu precizie toate tranzacțiile, să acorde o atenție deosebită cheltuielilor deductibile și nedeductibile, și să identifice reducerile disponibile conform legislației actuale.
Reamintim companiilor că pentru perioada 2021-2026, termenul de depunere al declarației anuale de impozit pe profit (Declarația 101) este 25 iunie al anului următor. De asemenea, în cazul în care o microîntreprindere obține venituri mai mari de 500.000 de euro sau ponderea veniturilor din consultanță și management depășește 20%, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care a fost depășită oricare dintre aceste limite.
Beneficiile acordate angajaților sub forma instrumentelor de capitaluri proprii se contabilizează de la data acordării beneficiilor până la îndeplinirea condițiilor de intrare în drepturi. Această regulă se aplică inclusiv în cazul în care angajații primesc beneficii direct de la societatea-mamă a entității raportoare sau de la o altă societate din grup.
În contextul tranziției către raportarea publică Country by Country (Public CbCR), importanța adaptării la noile cerințe de raportare CbC sunt accentuate, precum și gestionarea eficientă a prețurilor de transfer. De asemenea, se subliniază și necesitatea unei documentații riguroase și a unei abordări proactive pentru identificarea și reducerea potențialelor riscuri asociate prețurilor de transfer.
Tranziția către raportarea publică CbC și ajustările voluntare de prețuri de transfer devin aspecte noi care necesită o concentrare sporită. Potrivit comunicatului, sunt încurajate companiile pentru revizuirea și ajustarea politicilor interne pentru a se conforma cerințelor globale și locale actuale.
Companiile cu peste 500 de angajați sunt acum obligate să includă în raportările lor detalii privind aspectele de mediu, sociale, drepturile omului și lupta împotriva corupției, subliniind importanța sustenabilității în strategiile lor de afaceri. În plus, în lumina celor mai recente actualizări privind Taxonomia Verde, indicatorii de eligibilitate (care fac referire la CapEx, OpEx, și cifra de afaceri) vor fi calculați pentru toate cele șase obiective de mediu, conform noilor liste de activități publicate. Cu toate acestea, abordarea pentru determinarea indicatorilor de aliniere rămâne aceeași ca și în anul financiar anterior, iar modificări au fost aduse șabloanelor folosite pentru raportarea acestor indicatori.
„În data de 26 ianuarie, Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului privind raportarea de sustenabilitate a companiilor, cunoscută sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativă de Sustenabilitate (CSRD), a fost transpusă în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 85/2024 (“OMF 85/2024”).”,
a completat Laura Negrișoiu, Sustainability Director, Mazars în România.
Pentru o închidere de succes, experții Mazars sfătuiește companiile să efectueze verificări detaliate și reconcilieri, asigurându-se că toate tranzacțiile sunt corect reflectate și documentate. De asemenea, printre recomandări se află și o planificare atentă și etapizată a activităților de închidere a exercițiului financiar pentru a asigura acuratețea și integritatea informațiilor financiare.
În anul fiscal 2023, activitatea de autobuze MAN Truck & Bus a cunoscut o revenire semnificativă, urcând pe calea succesului. Veniturile din vânzări au înregistrat o creștere de 35%, atingând suma de 1.621 de miliarde de euro, comparativ cu 1.198 de miliarde de euro în anul precedent. De asemenea, vânzările unitare de autobuze MAN și NEOPLAN au generat o creștere de aproximativ 19%, trecând de la 4.806 la 5.703 de unități.
MAN aproape și-a triplat vânzările de autobuze urbane electrice în comparație cu anul anterior, ajungând la 771 de unități Lion’s City E vândute, față de 263 de unități în 2022. Această evoluție în vânzări a contribuit la îmbunătățirea rezultatului operațional, în contextul unei majorări pe partea de venituri și vânzări, și a eficienței costurilor.
„Afacerea de autobuze MAN este din nou pe drumul cel bun! După perioada dificilă din ultimii ani, ne-am îmbunătățit semnificativ performanța în anul fiscal 2023 și am realizat o redresare. Alături de o echipă puternică, am realiniat divizia de autobuze și am lucrat în mod consecvent la măsurile noastre de îmbunătățire a veniturilor. Faptul că divizia de autobuze MAN raportează din nou cifre îmbunătățite pentru anul 2023 este o mare realizare a echipei, de care ne putem mândri cu toții.”,
a declarat Barbaros Oktay, șeful diviziei de autobuze la MAN Truck & Bus.
„În anul curent, ne propunem să ne îmbunătățim și mai mult performanța pentru ca afacerea autobuzelor să devină din nou profitabilă în mod sustenabil. Portofoliul nostru de comenzi este deja bine umplut. Un moment deosebit pe partea de produs este lansarea modelului pentru anul 2024 cu caracteristici inteligente pentru clienții noștri. De asemenea, începerea producției de autobuze noi reprezintă o provocare majoră pentru echipa noastră. Alte provocări includ condițiile economice și costurile ridicate ale materialelor și a energiei în Europa, precum și un mediu de piață din ce în ce mai competitiv.”
MAN a înregistrat un mare succes pe piață cu seria sa de autobuze urbane electrice, Lion’s City E. În 2023, vânzările anuale au atins un total de 771 de autobuze electrice, reprezentând aproape 30% din totalul autobuzelor urbane vândute de MAN în Europa (UE 27+3). În privința înmatriculărilor noi de autobuze electrice, MAN a depășit concurența și a preluat conducerea pe piața europeană a autobuzelor electrice în 2023.
Compania MAN intenționează să continue promovarea către o mobilitate durabilă în viitor și să aducă pe șosele și mai multe autobuze electrice cu baterii. Totodată, compania își propune ca jumătate din noile autobuze urbane ale MAN să fie electrice până în 2025 și să livreze până la 90% din autobuzele sale cu propulsie pe baterii în Europa până în 2030. În plus, MAN se concentrează pe electrificarea autobuzelor și autocarelor interurbane, cu MAN eCoach planificat să debuteze încă din 2025.
Ca parte a unei transformări cuprinzătoare, MAN Truck & Bus a realiniat, anul trecut, afacerea sa cu autobuze și a ajustat-o pentru viitor prin măsuri ample de îmbunătățire a veniturilor. După ce vânzările de autobuze au generat o scădere drastică din cauza efectelor crizei COVID-19, piața autobuzelor și-a revenit în 2023.
„Toate segmentele au înregistrat o creștere puternică. Piața autocarelor, în special, care a fost afectată în mod deosebit de pandemie, s-a îmbunătățit semnificativ. Am dublat vânzările de autocare în anul fiscal 2023, ajungând la peste 1.100 de vehicule. Împreună cu succesul nostru în domeniul autobuzelor urbane electrice și datorită performanței remarcabile a echipei, suntem din nou bine poziționați pe piață.”,
a subliniat Robert Katzer, șeful departamentului de vânzări și produse autobuze la MAN Truck & Bus.
În plus, echipa de autobuze MAN, la fel ca în toate domeniile companiei, a continuat să lucreze în mod constant la reducerea costurilor fixe și s-a concentrat pe eficiență. Aceste eforturi au fost încununate de succes, reflectate în redresarea reușită a activității de autobuze. Îmbunătățirea rezultatului operațional în 2023 creează baza necesară pentru a continua cu succes transformarea către o profitabilitate durabilă. Inovațiile extinse de produse pentru anii de fabricație 2024 și 2025 ar trebui să consolideze și mai mult poziția mărcilor MAN și NEOPLAN. Mai mult, divizia de autobuze MAN, cu cele trei unități de producție din Starachowice (Polonia), Ankara (Turcia) și Olifantsfontein (Africa de Sud), este poziționată ideal în cadrul Grupului – cu toate provocările actuale reprezentate de electrificarea în curs a portofoliului.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit