Sectorul de transport rutier de marfă din UE traversează o perioadă complexă, caracterizată prin fluctuație a cererii, presiuni economice, nevoia de a adopta tehnologii noi și provocări legate de sustenabilitate, la care se adaugă schimbările recente ale politicilor comerciale globale din SUA și continuarea războiului din Ucraina.
În aceste condiții, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a companiei de cercetare și analiză a pieței de logistică Ti Insight, volumele de mărfuri au fost în scădere în ultimul timp, ceea ce indică o piață mai slabă, tendință care ar putea continua o vreme din cauza stagnării creșterii PIB pe piețele europene. Anumite industrii, cum ar fi cea auto, au fost în mod special afectate de competiția din Asia, iar scăderea cheltuielilor de consum a dus la scăderea cererii de servicii de transport rutier.
În același timp, expeditorii se confruntă cu presiuni financiare cauzate de creșterea costurilor cu energia și de competiția de pe piețele asiatice care au avantajul cheltuielilor mai mici, ceea ce duce la concurență puternică la licitații și la accentul pus de multe ori pe prețul cel mai mic, în loc să fie pus pe îmbunătățirea eficienței. De aceea marjele de profit pentru transportatori și furnizorii de servicii rămân sub o presiune semnificativă, determinată de creșterea taxelor de drum, creșterea salariilor – accentuată de lipsa de șoferi profesioniști – creșterea costurilor de asigurare și întreținere și de ratele mai mari ale dobânzilor. Toate acestea au făcut chiar ca unele firme care fac transport cu flotă proprie să se închidă.
Tehnologia are un mare potențial de a îmbunătăți eficiența și productivitatea în transportul rutier de mărfuri, mai amintește raportul Ti, dar adoptarea inovațiilor rămâne limitată, în special în rândul întreprinderilor mici și mijlocii, care au randamente și resurse insuficiente pentru a investi. Lipsa de competențe în gestionarea schimbării tehnologice îngreunează progresul, iar multe startup-uri și-au epuizat finanțele sau au fost achiziționate de organizații mai mari, mai puțin agile. Numai companiile mari, cu acces la date numeroase și cu o densitate suficientă a transportului, pot maximiza beneficiile tehnologiilor moderne precum digitalizarea, machine learning și inteligența artificială.
Tot din cauza costurilor mari și a puterii financiare mici a multor firme, adoptarea soluțiilor sustenabile rămâne lentă. Deși proiectele pilot susținute de unii transportatori sunt promițătoare, folosirea pe scară largă a tehnologiilor care pot reduce emisiile de CO2 depinde și de atingerea neutralității costurilor. Tehnologii precum HVO fac progrese, deoarece sunt soluții mai ieftine de reducere a emisiilor, iar disponibilitatea în creștere a acestui combustibil în întreaga UE îl face o soluție practică pe termen scurt.
În ceea ce privește vehiculele electrice, s-a mai rezolvat din problema autonomiei reduse, modelele recente atingând peste 500 km cu o singură încărcare. Costurile totale sunt încă ușor peste cele ale vehiculelor convenționale, dar alegerea bună a rutelor pe care să se folosească astfel de utilitare poate face ca operațiunile să fie competitive. Iar în perioada următoare progresele în ceea ce privește tehnologia bateriilor, creșterea producției și reducerea costurilor de încărcare diminuează diferența de cost dintre mașinile electrice și cele cu motoarele cu combustie, în condițiile în care și legislația va duce la creșterea cheltuielilor de operare în cazul acestora din urmă.
O problemă presantă continuă să fie lipsa de șoferi, agravată de lipsa de interes pentru această meserie din partea generațiilor mai tinere, de numărul mare de conducători auto care se apropie de pensionare, de tratamentele proaste la locul de muncă sau de parcările insuficiente și condițiile proaste din unele parcări. Eforturile de atragere a unei forțe de muncă mai diverse au fost limitate, iar soluțiile pe termen scurt implică adesea angajarea de extracomunitari.
În concluzie, arată raportul Ti, industria de transport trece printr-o perioadă de consolidare, în care jucătorii mari achiziționează startup-uri mici pentru a gestiona lanțurile de aprovizionare și a accelera adoptarea tehnologică. Mai ales că din cauza întregului context economic capacitatea startup-urilor de a continua să inoveze s-a tot redus.
Iar riscurile din domeniu – problemele legate de plată, furturile și frauda – sunt amplificate de disponibilitatea limitată a datelor în timp real despre companii, de adoptarea lentă a e-CMR și de alte vulnerabilități.
Romania reintra in negocieri cu Grupul Volkswagen pentru o locatie intr-o zona industriala din Arad pe o suprafata de 1.100 de hectare, dupa cum a declarat, pe 1 noiembrie, Gheorghe Falca, europarlamentar PNL, in cadrul conferintei Tranzit de la Cluj.
Fostul primar al Aradului a declarat ca a participat la consultatii la inceputul acestui an in calitate de primar, prezentand o locatie dupa ce a raspuns unui chestionar despre care a aflat indirect. „Vorbim de o zona industriala de 1.100 de hectare, 600 de camioane pe zi, 6 trenuri dus-intors, hartie pentru o banda speciala la Vama Nadlac, 4.000 de oameni pentru forta de munca, un centru de formare pe o suprafata de 40.000 mp, 1,6 miliarde de euro investitie din partea Volkswagen si 320 milioane de euro din partea statului roman“, a spus Gheorghe Falca, care crede ca astfel, vestul tarii s-ar transforma intr-un pol logistic similar cu zona Pitesti-Mioveni in urma investitiei Dacia-Renault.
Europarlamentarul PNL vede o sansa pentru Romania dupa ce Volkswagen a anuntat ca amana constructia in Turcia din cauza razboiului cu Siria. Grupul german a analizat mai multe locatii, inclusiv Romania, insa si alte state joaca tare, a mai spus Falca, dand exemplul Bulgariei, care a oferit un teren de langa Sofia, pentru care a dat lege sa il scoata din regimul actual, pentru a putea oferi un indice mai mare, ceea ce inseamna un ajutor de stat mai mare. „O astfel de investitie iti vine o data la 50 de ani si nu ai voie sa o ratezi, asa cum a fost investitia BMW care s-a dus in Nord-Estul Ungariei“, a mai spus Gheorghe Falca in cadrul conferintei Tranzit la Cluj.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit