Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea de-a sasea editie a Forumului de Curierat si Servicii Postale a adus in prim plan provocarile cu care se confrunta principalii jucatori de pe piata de curierat, in termeni de acoperire a costurilor prin eficientizare si inovatie. Cu o cifra de afaceri de peste patru miliarde de lei in 2018, pe fondul unor servicii logistice mai bine dezvoltate, piata locala de curierat continua sa creasca datorita comertului electronic.

Discutiile au pus accent pe cresterea calitatii serviciilor, acolo unde se observa o imbunatatire de la an la an, dupa cum au constatat si reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), dar si pe cresterea eficientizarii prin inovatie, in ciuda barierelor privind lipsa infrastructurii si a presiunii exercitate de noi poveri fiscale. Autoritatea si-a propus sa analizeze piata serviciilor postale prin intermediul evolutiei comertului online si al impactului pe care il are acesta in segmentul de curierat. Prima astfel de actiune s-a concretizat intr-un studiu pe baza datelor colectate in 2017 de la o serie de aproximativ 30 de operatori, care a vizat doua criterii esentiale: calitatea si serviciile de coletarie. „Astfel, veniturile din e-commerce au fost in jur de 620 de milioane de lei, ceea ce reprezinta circa 25% din totalul veniturilor de pe piata serviciilor postale“, a subliniat Florin Dragomir, seful departamentului de Reglementare Tehnica din cadrul ANCOM, in cadrul evenimentului organizat de Govnet.
In contextul cresterii calitatii, Adrian Mihai, Managing Partner FAN Courier, a explicat faptul ca numai eficienta poate compensa cresterea de costuri. „Am avut ani in care ne-am confruntat cu cresterea combustibilului, am avut ani in care am avut inflatie, ani in care salariile au crescut, euro fata de leu a crescut, dar eu nu mi-aduc aminte de un an in care toate sa creasca in acelasi timp. Trebuie sa inovam, sa tehnologizam, sa digitalizam, in asa fel incat sa putem pastra preturile. Nu stiu cat vom reusi, dar facem eforturi destul de mari.“ Daca din punct de vedere al echipamentelor si al vehiculelor utilizate de curieri exista similitudini cu piata de curierat din vestul Europei, nu acelasi lucru se poate spune despre infrastructura, dupa cum a mai punctat reprezentantul FAN Courier, companie care a realizat si un studiu in privinta transportului pe calea ferata, insa a constatat ca timpii de livrare sunt mai mari.

Scaderea de volume, compensata de servicii noi
Pastrand aceeasi nota, Cristi Petcu, General Manager al PinkPost, a aratat ca sistematizarea adreselor, in special a celor din mediul rural, continua sa puna piedici in privinta calitatii. „Nu va puteti inchipui cum sunt adresele in Romania, cum sunt adresele la tara in Romania. Iar suportul din partea autoritatilor este absolut limitat.“ Pink Post a transportat anul trecut peste 120 de milioane de scrisori si peste 400 de milioane de materiale neadresate (n.r.- fly-ere). Din acest punct de vedere, presiunea generata de online este invers proportionala, volumele de trimiteri postale fiind in scadere. In plus, volumele au scazut si din cauza masurile fiscale anuntate de autoritati la finalul anului trecut prin Ordonanta 114, in conditiile in care clientii principali ai PinkPost sunt companiile care trimit facturi, notificari, extrase si asa mai departe. Drept urmare, compania trebuie sa vina cu inovatii si servicii. „Avem o cerere sustinuta de la clientii nostri, pentru livrarea cu confirmare de primire, dar si livrarea cu scanare, un mixt intre posta si curierat. Ne dorim ca pana la finalul anului sa lansam un serviciu de acest gen.“

Apar noi tipuri de curieri
Lucian Aldescu, expert in industrie si membru in consiliul director al Pegasus SCS, considera ca avem de-a face cu doua tipuri de cereri, pe de-o parte una generata de cresterea comertului electronic (la nivel european, online-ul a crescut in 2019 cu 14%) si cealalta provenita din dorinta consumatorului final de a reduce timpul de livrare la doar 24 de ore sau, asa cum se intampla deja in marile orase, la numai o jumatate de ora, cel mult doua ore. Asistam astfel si la o modificare in privinta tipologiei clasice a termenului de curier, fiind dezvoltate o multime de business-uri care au intrat in lupta pentru livrarea catre clientul final. „Avem retele de lockere, puncte de livrare si de ridicare a coletelor, o batalie acerba in zona de livrare de mancare – Panda, Uber Eats, Glovo. Deci avem cam toate formele posibile pentru livrare, exista oferta, exista solutii, nu ramane decat sa le dezvoltam“, a concluzionat Lucian Aldescu. La fel a mentionat si Elena Ionescu Turda, CEO Keba Romania, care considera ca din perspectiva furnizorului exista cerere si oferta, doar ca trebuie educat si clientul. „Odata experimentat un locker, cred ca utilizatorul va folosi aceasta solutie“, a spus aceasta, aratand faptul ca in Romania livrarile la domiciliu inca ocupa un procent de 60%, insa pe masura ce vor aparea alternative acest procent va scadea.