Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul României a aprobat în toamna anului trecut proiectul de act normativ propus de Ministerul Finanțelor cu privire la RO e-Transport, prin care se reglementează confiscarea graduală a contravalorii bunurilor nedeclarate în funcție de repetarea abaterilor și respectiv suspendarea aplicării sancțiunilor pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în Sistemul RO e-Transport până la 31 martie 2025, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice. Operatorii de transport trebuie, așadar, să se pregătească, pentru că până la 1 aprilie nu mai este mult timp.

Amenzile pentru neprezentarea codului UIT valabil la momentul controlului și pentru celelalte abateri rămân uriașe și se aplică, iar agenții economici se confruntă în continuare cu numeroase probleme operaționale, care îngreunează schimburile comerciale.În cazul controalelor efectuate pe RO e-Transport, una dintre cele mai des întâlnite probleme – în afară, desigur, de nedeclararea mărfurilor și de neexistența codului UIT – o reprezintă diferențele de greutate între marfa comandată și cea trimisă efectiv la transport. Foarte multe companii și-au conectat WMS-ul direct la platforma ANAF pentru generarea automată a codului UIT, însă informațiile sunt preluate direct din comandă și de aici pot apărea diferențele. Rectificările în platforma ANAF se pot face până pe data de 25 a lunii următoare celei în care s-a efectuat transportul, tocmai pentru a se putea corecta eventualele necorespondențe.

În cazul în care camionul este controlat și cântărit în trafic și se constată diferențe între cantitatea declarată și cea transportată, ANAF trimite informare companiei care a făcut declarația în platformă pentru a oferi explicații. Desigur, există posibilitatea ca marfa găsită în neregulă să nu fie sigilată automat la control până la lămurirea lucrurilor, dacă verificarea se face de către ISCTR și nu de către DGAF. Apoi, mai pot apărea greșeli strict din interfațarea programelor informatice din diferite țări în care o multinațională este prezentă, iar aceste programe folosesc unități de măsură diferite (de exemplu, kg/livre, tone).

Mai multe informații despre RO e-Transport veți putea afla la Gala Tranzit de Logistică, eveniment ce va avea loc pe 10 aprilie, la Oradea. Între timp, pentru mai multe clarificări despre declararea mărfurilor în e-Transport și despre obținerea codului UIT vă invităm să vizionați prezentările Adrianei Pălășan, peședintele Asociației Române de Logistică (ARILOG), și ale Soranei Cernea, consultant fiscal în cadrul TPA Invest, susținute în cadrul Galei Tranzit din noiembrie 2024.

Producătorul de țeavă fără sudură Tenaris Silcotub are printre valorile sale, așa cum a explicat în cadrul conferinței anuale Arilog Anca Sălăjan (Waresouse & Logistics Operations Senior Manager), excelența operațională, deoarece compania multinațională din care face parte are ea însăși la bază acest concept. Iar pentru a atinge excelența operațională este nevoie de inovație și tehnologie. De aceea Tenaris Silcotub folosește roboți, coboți și numeroase alte echipamente care îi sporesc eficiența pe tot parcursul industrial.

Printre aspectele vizate în activitatea de logistică și depozitare din România se numără creșterea competitivității și rapidității și pregătirea pentru provocările ce apar, inclusiv pentru cele legate de sustenabilitate și folosirea judicioasă a resurselor. Deocamdată nu s-a reușit eliminarea completă a hârtiei din depozit, deși firma și-a luat angajamente legate de sustenabilitate, „Dar când am revizuit procesele interne pentru a atinge acest obiectiv am avut grijă să subliniem faptul că avem uneltele necesare pentru asta și că angajații din depozit, din întregul flux, continuă să exerseze practica electronică și digitală și nu se întorc la hârtie.“ În ceea ce privește sistemele și echipamentele electronice folosite în depozit pentru scanare, alocarea produselor în anumite locații și vizualizarea lor pe un panou de control, partea pozitivă, așa cum arată Anca Sălăjan, este că totul s-a făcut in-house, Tenaris Silcotub având o persoană dedicată care se ocupă de IT, care a stat la fața locului și a urmărit implementarea câteva luni. „Iar prezența fizică a acesteia a făcut ca lucrurile să se întâmple bine. De fiecare dată când apărea o eroare sau un mesaj nefamiliar pentru operatori era cineva acolo care să explice ce se întâmplă și ce trebuie făcut.“ În ceea ce privește livrările, proiectele nu au beneficiat de suport zilnic din partea unei persoane din IT, ci au fost sub formă de task force: compania presta unele activități, vedea că ERP funcționează și, când nu funcționa, anunța persoana responsabilă de IT și orice dezvoltare ulterioară includea și aceste aspecte.