Regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, referitoare la accesul la profesia de transportator rutier si la functionarea segmentului de transport marfa si de transport persoane, au intrat in vigoare pe 4 decembrie 2011. OG 27/2011, adoptata de ministrul Transportului si Infrastructurii in ultima zi a vacantei parlamentare (31 august), are rolul de a transpune cele trei regulamente in legislatia nationala si reprezinta practic noua lege a transporturilor rutiere.
OG 27/2011, noua si mult disputata lege a transporturilor, era la sfarsitul anului trecut inca in procedura de aprobare in Parlamentul Romaniei si se pare ca va primi propuneri de modificare prin amendamente. Normele metodologice pentru OG 27/2011 au fost publicate in Monitorul Oficial in 2 decembrie, sub forma OMTI 980/2011, cu aplicabilitate din 5 decembrie. Cel mai probabil insa, dupa adoptarea OG 27 sub forma de lege, normele metodologice vor fi din nou revizuite. Practic, odata cu intrarea in vigoare a noii legislatii, OUG 109/2005 privind transporturile rutiere a fost abrogata, astfel ca trebuie revizuite toate ordinele si ordonantele subsecvente acesteia. Totul se va face in prima parte a lui 2012, potrivit lui Valentin Tanase, consilier in cadrul Directiei Generale Reglementari in Transporturi din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Licenta de transport ramane valabila pe o perioada de 10 ani, iar copia conforma urmeaza sa se elibereze pe minimum un an, fara a se depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Taxele percepute de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) pentru eliberarea licentelor si a copiilor conforme vor fi stabilite in continuare de aceasta din urma. Procedura de eliberare a documentelor de catre ARR s-a simplificat insa, in sensul ca solicitarea eliberarii unei copii conforme se poate trimite prin posta sau posta electronica, impreuna cu documentele aferente, iar copia conforma va putea fi expediata de ARR solicitantului in acelasi mod. Termenul maxim de eliberare a licentelor este, potrivit legii, de 15 zile, dar in mod uzual eliberarea se face in 2-3 zile. In plus, pentru situatii speciale si eventual cu anuntarea in prealabil a ARR, eliberarea se va putea face si in aceeasi zi sau de pe o zi pe alta. Nu este exclus ca pana la revizuirea ordinului 980/2011, in cursul anului viitor, in functie si de cum se va derula procedura de eliberare a licentelor, aceasta sa se poata face doar in schimbul unei declaratii depuse de operator, cu eliberare in aceeasi zi.
De precizat ca licentele de transport in vigoare raman valabile pana la momentul expirarii. Copia conforma a licentei de transport ramane personalizata, in ciuda polemicilor privind renuntarea la personalizare. De asemenea, se mentine dovedirea capacitatii financiare prin garantie bancara sau asigurare de risc (conform Regulamentului 1071). Dovedirea capacitatii financiare se poate face si pentru o flota mai mare decat cea autorizata initial, iar apoi, cand se cumpara alte vehicule, se poate solicita direct eliberarea copiei conforme pentru acestea.
Managerul de transport poate conduce doar o firma …..
Conferinta „Piata de transport persoane la rascruce“ organizata de revista Tranzit la Sibiu, pe 3-4 noiembrie, a reunit 120 de participanti, reprezentanti ai companiilor din domeniu, alaturi de toate asociatiile profesionale de profil. In centrul discutiilor s-au aflat prevederile legii transporturilor si ale normelor de aplicare ce urmeaza sa intre in vigoare la 4 decembrie, odata cu regulamentele comunitare. Atat reprezentantii companiilor de profil, cat si cei ai asociatiilor profesionale si-au exprimat dezamagirea cu privire la modul in care sunt tratati de catre cei de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care au promulgat legea transporturilor, in ciuda faptului ca aceasta a fost respinsa de toti cei de fata la sedinta de dialog social. Companiile de transport persoane s-au aratat nemultumite de forma vaga a legii, care lasa loc de interpretari si de modificari prin normele de aplicare ale prevederilor stabilite. Cel mai probabil, traseele judetene si interjudetene vor fi atribuite prin licitatie in 2013.
Daca MTI a fost reprezentat de Valentin Tanase, care a tinut singur piept valului de reclamatii venit din partea operatorilor, de la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) nimeni nu si-a facut timp pentru a participa, desi invitatia fusese inaintata cu o luna inainte.
Aceasta este o noua dovada de sfidare la adresa transportatorilor, ca si criteriile de punctaj ale licitatiei pentru traseele judetene din ordinul 182/2011, unde, in ciuda tuturor demersurilor facute de asociatiile profesionale, s-a pastrat clasificarea pe stele. In lipsa unei opozitii combative din partea autoritatilor (nici Autoritatea Rutiera nu a putut participa, in contextul gravului accident de circulatie din Ungaria, care a monopolizat toate persoanele cu functie de decizie din ARR), reprezentantii asociatiilor profesionale au dezbatut principalele probleme generate de legislatia aprobata la repezeala de autoritati, si care va intra in vigoare in mai putin de o luna. Si-au facut si un plan de bataie in cazul in care demersurile lor nu vor fi luate in seama: vor protesta. Cea mai stringenta este problema montarii aparatelor de taxat fiscale si a cititoarelor de carduri cu transmitere on-line a datelor, lucru care fizic nu se poate face pana pe 4 decembrie.
Un alt subiect discutat cu interes de cei din sala a fost liberalizarea pietei de transport persoane. Daca unii cred ca acest lucru ar fi benefic pentru cresterea calitatii transportului de persoane, altii spun ca in conditiile actuale nu ar face decat sa creeze haos pe piata si sa ii dezavantajeze pe cei care au vechime pe traseu si au muncit la formarea traseelor respective.
Ca la toate conferintele Tranzit, nu au lipsit nici subiectele de management al afacerii, care sunt importante pentru orice proprietar de firma sau director de flota de transport.
Dorim sa le multumim inca o data tuturor operatorilor de transport, care au participat in numar foarte mare la eveniment, si ii asiguram ca toate problemele ridicate in cadrul conferintei vor ajunge prin intermediul nostru la autoritatile implicate.
Le adresam multumiri si sponsorilor nostri si va asteptam pe toti anul viitor, cand licitatia de trasee judetene si interjudetene ne va bate deja la usa.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit