Mercedes-Benz Trucks a fost în 2024, pentru al 11-lea an consecutiv, liderul pieței românești de camioane, cu 24,6% din cele aproximativ 8.000 de vehicule noi de peste 6 t. „După un 2023 glorios în care am bătut toate recordurile posibile – am vândut 2.100 de camioane, depășind nivelul din 2007 care fusese cel mai bun an în România al Mercedes-Benz Trucks, cu 2.000 de camioane livrate – 2024 a început promițător, însă după a doua jumătate a anului livrările au încetinit considerabil”, rememorează Valeriu Zaharia, director general Daimler Truck & Bus Romania.
Peste jumătate din vehiculele noi Mercedes-Benz au fost livrate în 2024 în cadrul unor flote mai mari de 10 unități, mai ales pentru transport pe distanțe lungi. Două flote semnificative, de peste 100 de unități fiecare, au fost livrate în segmentele de construcții și transport internațional.
Actros L a continuat să fie cel mai vândut produs din portofoliul companiei, reprezentând peste 80% din vânzări, în special în segmentul autotractoarelor, 15% din vânzări au constituit modelele Arocs pentru construcții, iar restul livrărilor au fost completate de Atego, Unimog, Canter și eActros, arătând diversitatea ofertei companiei.
La fel ca anul trecut, când majoritatea vânzărilor din primul trimestru a fost rezultatul negocierilor inițiate în 2023, susținute de campanii tactice realizate în parteneriat cu Daimler Truck Financial Services powered by Raiffeisen Leasing IFN, și anul acesta Daimler Truck & Bus România are deja comenzi pentru câteva sute de camioane. „Aș putea spune că stăm chiar mai bine decât anul trecut, deoarece acum vorbim despre comenzi ferme, semnate, cu avansuri plătite, comparativ cu anul trecut când aveam multe discuții, care s-au și materializat ulterior în cea mai mare parte”, a precizat Valeriu Zaharia.
Fie că este vorba de frânarea de urgență la capătul unui ambuteiaj, de un plus de siguranță la virajul la dreapta și la schimbarea benzii de circulație, de reducerea riscului de derapaj (de exemplu, în viraje) sau de efectuarea unor manevre evazive și de multe alte aplicații: cu ajutorul sistemelor de asistență pentru siguranță, șoferii profesioniști pot stăpâni mai ușor numeroase situații – uneori periculoase – din traficul rutier și, astfel, pot evita accidentele sau cel puțin pot atenua consecințele acestora. În această privință, Daimler Truck a fost întotdeauna un pionier în industrie. Inginerii de dezvoltare și de testare ai companiei lucrează de zeci de ani pentru a oferi șoferilor cel mai bun sprijin posibil în activitatea lor, cu ajutorul unor caracteristici adecvate și, astfel, pentru a crește și mai mult siguranța tuturor utilizatorilor de drumuri.
Daimler Truck a instalat deja numeroase sisteme în diversele sale serii de modele cu mult înainte ca acestea să fie impuse prin lege – așa cum se întâmplă în prezent, de exemplu, cu Regulamentul general de siguranță (GSR) 2019/2144 al Comisiei Europene. Începând cu 6 iulie 2022, regulamentul specifică faptul că, pentru noile tipuri de vehicule începând cu iulie 2024, mai multe sisteme trebuie să fie disponibile ca dotare standard pentru toate vehiculele noi (ca parte a unei obligații de sisteme avansate aplicate treptat).
Un lucru este clar: sistemele de asistență trebuie să fie testate în mod extensiv înainte de a intra în producția de serie. Aceste teste sunt efectuate la Daimler Truck pe tot parcursul anului, în special la Centrul de dezvoltare și testare (EVZ) din Wörth am Rhein, precum și în Finlanda, Spania și Japonia și pe pista de testare a Daimler Truck North America din Madras, Oregon. În întreaga lume, până la 60 de vehicule Daimler Truck sunt supuse unor teste de anduranță pe tot parcursul anului. Numărul de kilometri parcurși în procesul de protejare a funcționalității noilor sisteme se va ridica la aproximativ cinci milioane de kilometri între 2020 și sfârșitul anului 2023.
Mustafa Üstertuna, șeful departamentului de software și electronică de la Daimler Truck: „Testele precum cele de la Wörth sunt de o importanță crucială pentru noi, pentru a încorpora rezultatele și constatările obținute în urma acestora în optimizarea sistemelor de asistență pentru șoferi existente sau în dezvoltarea de noi caracteristici de siguranță – de la micul Atego la camioanele cu destinație specială, precum și la autobuze sau autocare de turism. Noile noastre sisteme, care și-au dovedit eficiența chiar și în condiții extreme, vor fi îmbunătățite în mod cuprinzător și mai mult.”
Cele mai recente teste extinse de la EVZ s-au axat în primul rând pe sistemele de asistență care vor fi utilizate în diversele camioane și autobuze/autocare de turism Daimler Truck începând cu aprilie 2024. Printre acestea se numără Active Brake Assist (ABA) 6, noul Frontguard Assist, Active Sideguard Assist (ASGA) 2, Active Drive Assist (ADA) 3 și Traffic Sign Assist. Cu aceste sisteme, Daimler Truck își subliniază încă o dată rolul de pionierat în acest domeniu și stabilește noi repere în materie de siguranță. Pe lângă Mercedes-Benz Truck Actros, eActros și Atego, vehiculele de testare includ, de asemenea, autobuze/autocare de turism de la Mercedes-Benz și Setra, precum și camioane speciale, cum ar fi Econic sau Unimog. De exemplu, se efectuează teste pentru a vedea cum și când ABA 6 avertizează și frânează în cazul unui biciclist sau motociclist care traversează sau apare brusc pe banda din fața vehiculului, precum și în cazul unui vehicul aflat la coada unui ambuteiaj. Testele au inclus, de asemenea, verificări cu privire la modul în care noul Frontguard Assist avertizează vizual și sonor șoferii cu privire la utilizatorii neprotejați ai drumului aflați direct în fața autocamionului, în special în situații agitate, de exemplu, la plecarea de pe loc sau la intersecții. Alte teste s-au axat pe modul în care Active Sideguard Assist (ASGA) 2 reacționează atunci când virează la dreapta dacă lângă vehicul se află un pieton sau un biciclist. Un alt test a analizat modul în care Active Drive Assist (ADA) 3 ghidează automat autocamionul înapoi pe banda sa dacă șoferul dorește să iasă la stânga pentru a depăși, de exemplu, dar a trecut cu vederea un vehicul care se apropie din spate.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit