Grupul de lucru promis de Ministerul Finanţelor s-a întâlnit în regim de urgenţă după mai bine de o lună şi jumătate de la întâlnirea avută de transportatori cu ministrul Alexandru Nazare. În perioada care s-a scurs, ANAF a mers mai departe cu controalele pe care le iniţiase deja şi, chiar dacă nu a mai început altele noi, situaţia rămâne tensionată pentru firmele care sunt deja prinse în diferite faze ale procedurilor de control. Motivaţiile pe care inspectorii ANAF le aduc în rapoartele fiscale (RIF) au rămas aceleaşi – respectiv faptul că firmele nu au activitate în România, că şoferii se consideră detaşaţi transnaţional şi nu au dreptul la diurnă etc.
Se întrevede însă şi o rază de speranţă, în tot acest noian de probleme, întrucât a apărut prima sentinţă definitivă într-un proces deschis pe speţa impozitării retroactive a diurnei, iar instanţa a dat dreptate firmei de transport.
Avocatul Aurelian Opre, care a câştigat cazul în instanţă, a explicat în cadrul celei mai recente video-conferinţe Tranzit pe problema impozitării diurnei, din 11 mai, de ce transportatorii trebuie să aibă câştig de cauză în această speţă.
Astazi, 10 mai, Curtea de Apel din Tg. Mureș, a respins “ca nefondat si nelegal” recursul formulat de AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA împotriva Sentinței nr. 1din 4 ianuarie 2021 pronunțată de Tribunalul Harghita în cazul unei firme de transport cu capital românesc.
“Din câte știu, este prima Hotărâre definitivă care dă câștig de cauză firmelor de transport în războiul pe retratarea diurnelor plătite șoferilor care lucrează în alte țări decât România”, a declarat av. Aurelian Opre, avocatul care a instrumentat cazul și care va putea fi urmărit în cadrul videoconferinței Tranzit de marți, 11 mai, pe tema diurnelor.
Motivarea Curții este așteptată în câteva săptămâni. Până atunci, redăm mai jos câteva fragmente din motivarea Tribunalul Harghita (Sentinta civila nr. 1/2021) ramasa definitiva in recurs prin Decizia nr. 249/2021 de azi a Curtii de Apel Targu Mures: “Cu privire la temeiurile de drept incidente în cauză, tribunalul reține că aceste sunt următoarele: – art. 9 din Legea 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale potrivit căruia: „Personalului angajatorilor stabiliți pe teritoriul României, care efectuează operațiuni de transport internațional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederației Elvețiene, și care nu se încadrează în situațiile prevăzute la art. 5 alin. (2), i se aplică prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și beneficiază de drepturile prevăzute la art. 44 alin. (2) din același act normativ.” -art. 7 punctul 43 din Codul fiscal potrivit căruia prin „transport internațional” se înțelege „orice activitate de transport pasageri sau bunuri efectuat de o întreprindere în trafic internațional, precum și activitățile auxiliare, strâns legate de această operare și care nu constituie activități separate de sine stătătoare. Nu reprezintă transport internațional cazurile în care transportul este operat exclusiv între locuri aflate pe teritoriul României”. -art. 43 din Codul Muncii; potrivit căruia: „Delegarea reprezintă exercitarea temporară, din dispoziția angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuțiilor de serviciu în afara locului său de muncă”. -art. 44 al. 2 din Codul Muncii, potrivit căruia „Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o indemnizație de delegare, în condițiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil.”
„Din coroborarea a cestor prevederi legale, tribunalul constată că rezultă următoarele concluzii:
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit