Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a anunțat că șase proiecte de fabricare a celulelor de baterii pentru vehicule electrice (VE) vor primi granturi în valoare de 852 de milioane de euro din Fondul pentru inovare, provenite din venituri ale sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS). Aceste subvenții vin în continuarea primei cereri de propuneri de baterii lansate de fond în decembrie 2024 și sunt concepute pentru a accelera dezvoltarea și investițiile în sectorul producției de baterii din UE.

Prin intermediul acestor proiecte și în conformitate cu Planul european de acțiune industrială pentru sectorul automobilelor și cu acordurile privind o industrie curată, UE face progrese concrete în atingerea obiectivelor sale de decarbonizare, îmbunătățind în același timp competitivitatea industrială și creând locuri de muncă de înaltă calitate în întreaga Europă.

Potrivit Comisiei, proiectele sprijină inovația în producția de celule de baterii pentru vehicule electrice și aplicarea de tehnologii, procese și tehnici de producție inovatoare și durabile. 

Proiectele selectate reprezintă investiții strategice care vor sprijini tranziția Europei către o bază industrială curată, competitivă și rezilientă, reducând în același timp dependența de importuri și contribuind la dezvoltarea tehnologiilor curate și la poziția de lider industrial.

Cele șase proiecte selectate pentru a primi finanțare sunt:

Toate proiectele vor trebui să devină operaționale până în 2030. Proiectele vor primi sprijin, atât pentru cheltuieli de capital, cât și de funcționare, urmând a fi plătite după atingerea etapelor de referință ale proiectelor. O parte din plăți poate avea loc înainte ca proiectele să devină operaționale pentru a sprijini faza de investiții a proiectului. În primii 10 ani de funcționare, se estimează că acestea vor reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu aproximativ 91 de milioane de tone de CO2 echivalent. După finalizare, proiectele vor avea o capacitate totală de producție de celule de baterii pentru vehicule electrice de aproximativ 56 gigawați oră (GWh) pe an.

Candidații selectați sunt așteptați să semneze acordurile de finanțare cu Agenția Executivă pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) în al treilea trimestru al lui 2025. 

În plus, față de cele șase proiecte selectate pentru finanțare, alte proiecte promițătoare pot fi, de asemenea, eligibile pentru asistență din partea BEI pentru dezvoltarea proiectelor. 

Cererea de propuneri din cadrul Fondului pentru Inovare privind bateriile a atras 14 propuneri din opt țări, dintre care 13 au îndeplinit criteriile de eligibilitate ale cererii. Cele șase proiecte câștigătoare au fost evaluate de experți independenți pe baza a șapte criterii de atribuire: gradul de inovare al proiectului; potențialul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (inclusiv amprenta de carbon a procesului de fabricație în sine); maturitatea operațională, financiară și tehnică; reproductibilitatea; contribuția la securitatea aprovizionării și rentabilitatea în UE.

Utilizând veniturile provenite din schema UE de comercializare a certificatelor de emisii, Fondul pentru inovare urmărește să stimuleze investițiile în tehnologii de ultimă generație, cu emisii reduse de dioxid de carbon și cu zero emisii nete, pentru a sprijini tranziția Europei către neutralitatea climatică.  Începând din 2021, Fondul pentru inovare a acordat un buget total de aproximativ 12 miliarde de euro pentru investiții, sprijinind astfel peste 200 de proiecte de inovare în Spațiul Economic European (SEE).

Conform datelor publicate de DGPCI și prelucrate de specialiștii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu 24% în aprilie 2025, comparativ cu 2024, înregistrând un volum de 9.910 de unități.

De asemenea, s-au redus și autoturismele pur electrice cu 70% față de anul trecut, marcând o cotă de 2,1%.

În primele patru luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme noi au ajuns la 43.361 de unități, generând mai puțin cu 5,1% față de perioada similară a anului precedent.

În zilele următoare, APIA va reveni cu mai multe detalii, cu privire la această analiză realizată prin intermediul platformei de raportare din industrie – CarS, care va include evoluțiile pe clase, motorizări și mărci atât pentru aprilie, cât și pentru întregul an.