Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Începând cu 1 august 2025, Autoritatea Vamală Română va implementa oficial două noi sisteme electronice destinate declarării mărfurilor la import: Sistemul Național de Import (SNI) și Sistemul de Depozitare Temporară și Notificarea de Prezentare (TSD PN). Această tranziție marchează un pas important în digitalizarea completă a procedurilor vamale din România, contribuind la eficientizarea proceselor și reducerea timpilor de așteptare în punctele vamale.

SNI va înlocui vechiul sistem RCDPS pentru declarațiile vamale de import, iar TSD PN va prelua integral procesul legat de depozitarea temporară și notificarea de prezentare a mărfurilor. Componenta PN a sistemului este deja operațională din noiembrie 2024, iar din aprilie 2025 a fost extinsă pentru toate modurile de transport. Odată cu lansarea componentei TSD în august, întregul sistem va funcționa în format complet digital.

Interacțiune exclusiv digitală cu operatorii economici

Noile platforme sunt concepute pentru a permite exclusiv schimburi electronice securizate de informații între autorități și operatorii economici. Declarațiile pot fi depuse fie prin completarea directă în interfața sistemului, fie automatizat, prin soluții system-to-system sau încărcare de fișiere XML.

Printre cele mai relevante noutăți:

Implementarea acestor două sisteme urmărește simplificarea formalităților vamale, reducerea birocrației și, mai ales, diminuarea timpilor de staționare a mărfurilor în punctele de trecere a frontierei. Operatorii economici care au participat la testarea sistemelor au contribuit semnificativ la îmbunătățirea funcționalităților finale, prin observații și sugestii tehnice.

Ministerul Finanțelor (MF) a luat act cu maximă seriozitate asupra informațiilor apărute în spațiul public referitoare la blocaje și întârzieri nejustificate în procesul de vămuire a mărfurilor din cadrul Vama Constanța, precum și de acuzațiile aduse unor funcționari vamali.

Situația semnalată în spațiul public, care afectează direct agenții economici prin generarea de costuri suplimentare și perturbarea lanțurilor logistice de aprovizionare, este inacceptabilă și contravine principiilor de transparență, legalitate și eficiență pe care Ministerul Finanțelor le promovează, se arată într-un comunicat MF.

În acest context, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a dispus trimiterea de urgență a Corpului de Control la Vama Constanța, pentru o verificare amănunțită a situației semnalate. Acțiunea de control demarată începând de astăzi, are ca scop clarificarea situației și identificarea oricăror abateri de la normele legale și procedurile interne.

„Am luat cunoștință de acuzațiile grave privind disfuncționalități și posibile abuzuri în Vama Constanța. Prioritatea noastră este să asigurăm mediului de afaceri un climat transparent și predictibil, iar astfel de situații, în care agenții economici sunt supuși unor presiuni nejustificate și costuri suplimentare, sunt intolerabile. Nu voi tolera sub nicio formă încălcarea legii și comportamentele abuzive din partea funcționarilor publici din cadrul MF, precum și ai celorlalte instituții din subordine. Am dispus deja ca acțiunea de control să înceapă chiar de astăzi, la Vama Constanța, pentru a investiga fiecare aspect semnalat. Orice funcționar vamal pentru care se va constata că nu respectă legea, că abuzează de poziția sa sau că gestionează preferențial situațiile, va suporta consecințele legale și administrative cele mai severe. Autoritatea Vamală Română trebuie să fie eficientă, integră și în slujba cetățenilor și a mediului de afaceri, nu un factor de blocaj și incertitudine. Măsurile pe care le vom lua vor fi ferme și clare pentru a restabili încrederea și a asigura respectarea strictă a legii.”, a declarat Alexandru Nazare.

Ministerul Finanțelor reiterează angajamentul său ferm pentru combaterea corupției și a oricăror forme de ilegalitate în instituțiile subordonate. Rezultatele controlului vor fi făcute publice, iar măsurile necesare vor fi luate fără echivoc, în conformitate cu legislația în vigoare.