Autoritatea Vamală Română, Serviciul Vamal al Republicii Moldova, Uniunea Internațională a Transportului Rutier, Organizația de Cooperare Economică a Mării Negre, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România, Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Republica Moldova și Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina, s-au întâlnit la biroul vamal de frontieră Albița pentru a analiza timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei între România și Republica Moldova, respectiv între România și Ucraina. Reprezentanții părților au înaintat mai multe propuneri, exprimându-și încrederea că acestea vor contribui la fluidizarea și optimizarea traficului de mărfuri și mijloace de transport, în corelare cu noile tendințe în dezvoltarea economiei regionale.
Delegația Autorității Vamale Române (AVR), condusă de președintele Marcel Mutescu, a avut joi o întâlnire cu delegațiile Serviciului Vamal al Republicii Moldova (SVRM), Uniunii Internaționale a Transportului Rutier (IRU), Organizației de Cooperare Economică a Mării Negre (BSEC-URTA), Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (IRU), Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA) și Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Ucraina (ASMAP UA). Scopul întâlnirii a fost de a identifica împreună soluții pentru reducerea timpilor de așteptare la intrarea în România dinspre Republica Moldova și Ucraina.
„Înțelegem implicațiile timpilor de așteptare la frontieră asupra activității trasportatorilor rutieri, de aceea am fost și suntem în permanență deschiși pentru un dialog constructiv în acest sens. Ca urmare a discuțiilor de azi, am stabilit că începând cu data de 1 august 2024, în cadrul unui proiect pilot inițiat de autoritatea vamală, titularii de carnete TIR care folosesc aplicația TIR-EPD, pentru predeclararea electronică, vor putea să folosească artera dedicată AEO și camioanelor goale la birourile vamale de frontieră Albița și Siret”, a declarat preşedintele Autorității Vamale Române, Marcel Mutescu. „Preconizăm ca acest proiect pilot să fie implementat până la sfârșitul anului, după care vom evalua rezultatele și vom decide asupra necesității extinderii acestei facilități și la celelalte birouri vamale”, a completat președintele AVR.
Totodată, reprezentanții autorității vamale au reamintit procedurile vamale simplificate care pot fi utilizate de către transportatori, cum ar fi posibilitatea de declarare prealabilă a informațiilor necesare efectuării analizei de risc specifice.
În contextul aprobării Ordonanței de Urgență nr. 76/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității instituționale a Autorității Vamale Române, reorganizarea activității acesteia precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, președintele AVR a informat participanții la întâlnire despre instituirea Programului Multianual de Modernizare și Dezvoltare a Infrastructurii Vamale pentru perioada 2025-2030, cu un buget de maxim un miliard de lei, bani care vor fi folosiți pentru modernizarea și dezvoltarea infrastructurii specifice aflate în administrarea autorității vamale, pentru consolidarea capacității instituționale în combaterea fraudelor vamale, evaziunii fiscale, contrabandei, traficului de droguri și/sau de substanțe stupefiante.
În cadrul discuțiilor au fost prezentate, de asemenea, principalele proiecte de modernizare de care au beneficiat deja o parte din birourile vamale de la frontierele de nord și est, repectiv Siret, Albița, Sculeni și Giurgiulești, inclusiv dotarea acestora cu sisteme de scanare cu raze X. A fost subliniată totodată strânsa cooperare dintre autoritățile din România și Republca Moldova, amintindu-se, în acest context și beneficiile controlului coordonat care se efectuează pe teritoriul României în punctul de trecere a frontierei de stat Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova), pe sensul de intrare în țara noastră. Părțile au agreat că vor continua să monitorizeze situația din punctele de trecere a frontierei și vor avea întâlniri periodice pentru coordonarea provocărilor legate de activitatea transportatorilor rutieri.
Ministerul Finanțelor și Autoritatea Vamală Română (AVR) au inaugurat la Biroul Vamal Galați-Giurgiulești primul dintre cele 26 de scanere menite să reducă în punctele vamale evaziunea fiscală și traficul de droguri și substanțe periculoase.
„Marcăm un moment crucial în eforturile de a combate activitățile ilegale și de a moderniza sistemul vamal. Ne angajăm ferm să eradicăm fenomenele ilicite și să îmbunătățim în mod constant eficiența și transparența în acest domeniu. În special, ne concentrăm pe consolidarea luptei împotriva contrabandei. Introducerea acestor noi scanere reprezintă o mișcare strategică în acest sens. Ele vor revoluționa modul în care verificăm conținutul mijloacelor de transport, permițându-ne să efectuăm inspecții mai rapide și mai precise. Această tehnologie care utilizează inteligența artificală nu numai că va consolida securitatea națională, ci și va contribui la creșterea eficienței în combaterea evaziunii. Odată ce vom operaționaliza toate cele 26 de scanere în cele mai importante 12 puncte de frontieră din țară, vom acoperi peste 85% din fluxul de intrări în vămi. Alături de implementarea e-factura, e-sigiliu, şi introducerea informaţiilor telemetrice în sistemul de e-transport, construim un ecosistem robust care să descurajeze orice încercare de fraudă şi contrabandă“, a declarat ministrul de Finanţe, Marcel Boloş.
Scanerul din Biroul vamal Giurgiulești este primul din cele 26 care vor fi puse în funcțiune prin proiectul „Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea AVR”.
Obiectivele generale ale proiectului sunt eficientizarea controlului vamal asupra mijloacelor de transport, integrarea sistemelor de securitate în Centrul Naţional de Analiză Imagistică şi realizarea monitorizării în timp real a analizelor imagistice asupra rezultatelor scanărilor efectuate cu echipamentele de scanat și îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei serviciilor prestate de echipele de control operativ (în frontieră şi echipe mobile).
Utilizarea scanerelor cu raze X în controlul vamal contribuie la combaterea fraudei vamale, oferind astfel autorităților o modalitate eficientă de a verifica conținutul coletelor sau compartimentelor de transport mărfuri ale mijloacelor de transport. De asemenea, permite autorităților să detecteze obiecte sau substanțe periculoase, cum ar fi materiale explozive, arme sau substanțe chimice periculoase, care pot reprezenta o amenințare pentru securitatea națională și ajută la identificarea oricăror bunuri sau substanțe interzise, nedeclarate sau disimulate care ar putea fi introduse ilegal în țară.
Desfășurarea mai rapidă a operațiunilor vamale prin scurtarea timpului de inspecție fizică a fiecărui colet, container sau mijloc de transport va contribui la reducerea timpului de așteptare la trecerea frontierei.
Termenul de finalizare a proiectului amplasării celor 26 de scanere cu raze X este 31 decembrie 2027 (31 decembrie 2026 pentru componenta finanțată prin PNRR). Valoarea finanțării nerambursabile (PNRR) se ridică la 34.060.459 euro. În 2024 vor deveni operaționale 9 scanere în următoarele puncte de frontieră: Giurgiulești, Siret, Albița, Constanța Nord, Constanța Sud, Isaccea, Halmeu, Sighet și Moravița. Pentru anul viitor este planificată amplasarea a 8 scanere în birourile vamale din Giurgiulești, Albița, Constanța Sud, Isaccea, Sighet, Stânca Costești și Oancea, iar în 2026 vor fi operaționale 9 scanere în vămile Constanța Sud, Halmeu, Moravița, Calafat, Nădlac, Borș, Stânca Costești, Porțile de Fier și Petea.
Sursa foto: Customs.ro
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit