Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 18 ianuarie, federația transportatorilor maghiari MKFE a trimis o scrisoare miniștrilor transporturilor și afacerilor externe din Ungaria, pentru a le cere să înceapă negocierile bilaterale ungaro-ucrainene la nivel guvernamental și să stabilească o poziție comună cu țările V4 cu privire la revizuirea acordului UE-UA. În scrisoarea sa de răspuns din 26 ianuarie 2024, János Lázár, ministrul maghiar al construcțiilor și transporturilor, și-a reafirmat sprijinul pentru revizuirea acordului și restabilirea sistemului de autorizații.

MKFE le-a mai sugerat miniștrilor să inițieze negocieri cu omologii ucraineni pentru a permite firmelor maghiare să facă mai multe curse de transport între cele două țări, în ciuda scutirii parțiale de autorizații. În plus, a atras atenția asupra viitoarei reluări a discuțiilor de la nivelul UE cu privire la extinderea acordului cu Ucraina și le-a cerut ministerelor să depună eforturi pentru a ajunge la o poziție comună cu țările V4, astfel încât ele să fie reprezentate unitar în procesul decizional al UE.

În răspunsul său scris din 26 ianuarie 2024, ministrul János Lázár a subliniat că propunerea inițială a UE ar fi fost de prelungire a acordului rutier UE-UA până la sfârșitul lui 2025, dar, datorită protestelor maghiare, l-a prelungit doar până la 30 iunie 2024. Revizuirea acordului este în curs, iar statele membre vor avea ocazia să discute detaliile în timpul negocierilor din primăvară.

Ministrul a adăugat că este pregătit ca Ungaria să continue să caute o soluție împreună cu partenerii polonezi și slovaci pentru a remedia situația actuală dezechilibrată cauzată de războiul din Ucraina.

Uniunea Europeană a semnat un acord de transport rutier cu Ucraina, în temeiul căruia transportul rutier de mărfuri între cele două părți se desfășoară fără autorizații până la 30 iunie 2023, iar de curând termenul s-a prelungit până la 30 iunie 2024.

Părțile acordului sunt Ucraina și UE în ansamblul ei, nu statele membre individuale.

În conformitate cu articolul 4 din acordul anterior, este autorizată efectuarea următoarelor transporturi rutiere de mărfuri: curse cu un vehicul încărcat cu loc de plecare și de sosire pe teritoriul a două părți (UE și Ucraina) diferite, cu sau fără tranzit pe teritoriul unei țări terțe; cursele cu un vehicul încărcat între partea de stabilire pe teritoriul aceleiași părți cu tranzit pe teritoriul celeilalte părți; cursele cu vehiculul încărcat către sau dinspre partea de stabilire către o țară terță, cu tranzit pe teritoriul celeilalte părți; și cursele cu un vehicul fără încărcătură în legătură cu toate cursele menționate mai sus.

În conformitate cu articolul 2 din acordul anterior, acesta se aplică pentru tranzitul și transportul rutier internațional de mărfuri între părți contra cost și nu aduce atingere aplicării normelor stabilite de sistemul multilateral de cote al Conferinței Europene a Miniștrilor Transporturilor (EKMT) în cadrul Forumului Internațional al Transporturilor (ITF). Transportul rutier de mărfuri în interiorul sau între statele membre ale Uniunii Europene rămâne în afara domeniului de aplicare al acestui acord. Și nici tranzitul pe teritoriul celeilalte părți pentru transportul de mărfuri între țări terțe nu intră sub incidența lui.

Aceasta înseamnă că transportatorii din UE și Ucraina pot efectua transporturi rutiere de mărfuri între orice țară din UE și Ucraina sau invers fără permise. Tot fără permise, transportatorii din UE pot să tranziteze Ucraina ca parte a transportului către/dinspre țări terțe (ceea ce în practică ar fi foarte riscant), iar transportatorii ucraineni pot tranzita țările UE ca parte a transportului din țări terțe.

Pe de altă parte, transportatorii ucraineni nu pot efectua operațiuni de cabotaj sau cross trade în UE fără autorizație.

Acordul urmează să fie publicat în Jurnalul Oficial al UE pentru a intra în vigoare prelungirea.