Problema lipsei autorizatiilor terta-tara de Turcia a fost ameliorata temporar dupa primirea a 250 de autorizatii la inceputul lui august, care sunt insa insuficiente raportat la nevoile carausilor romani. Reprezentantii MTI responsabili cu negocierile cu partea turca sunt intr-o situatie ingrata, intrucat nu mai au, acum, argumente in favoarea lor; turcii au declarat ca pentru 2012 nu mai doresc autorizatii suplimentare de tranzit de la noi si chiar si pe cele 250 ni le-au dat mai mult din prietenie decat ca sa primeasca ceva… la schimb. In lipsa controlului corect in frontiera si a sanctionarii "spaguitorilor" din CNADNR, reprezentantii MTI ar putea umbla – pentru urmatoarea comisie mixta cu Turcia, programata pe 2-3 octombrie – la buzunarul cu autorizatii terta-tara, adica sa solicite schimbul, la reciprocitate cu partea turca, al unui numar de 1.000 de autorizatii terta-tara.
De ce se recurge la aceasta solutie? Pentru ca, oricum, transportatorii turci fac si acum terta-tara ilegal, cu o "atentie" de 30 de euro in frontiera.
Dupa numeroase solicitari si insistente din partea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), turcii ne-au mai dat, la inceputul lui august, 250 de autorizatii terta-tara. Acestea au si fost distribuite insa in numai 20 de minute, iar nevoia de autorizatii terta-tara pe aceasta destinatie ramane, in continuare, mare.
Dupa comisia mixta din 19-20 iunie 2012, unde, dupa cum se stie, partile nu au putut conveni nimic concret din cauza pretentiilor exagerate ale turcilor in ceea ce priveste numarul de autorizatii cerute si cele acordate romanilor, partea romana a solicitat omologilor 1.000 de autorizatii terta-tara, fiind primite insa numai 250. In august, partea turca a transmis ca nu mai solicita, pentru acest an, autorizatii suplimentare de tranzit pentru Romania. Daca s-ar face un control sustinut macar pe teritoriul tarii noastre de catre ISCTR lucrurile ar sta diferit. Practic, orice control serios, intelegand prin asta permanent si efectuat pe traseele frecventate de autocamioanele turcesti la tranzitarea Romaniei, pe care ISCTR il face autovehiculelor turcesti, poate transmite un semnal acestora asupra necesitatii respectarii, pe teritoriul tarii noastre, a cerintelor de acces al acestora, inclusiv sub aspectul autorizatiilor de tranzit. In plus, ar putea sa dea de gandit si "spaguitorilor-sefi" din frontiera.
Am putea sa le dam si autorizatii terta-tara
In lipsa sustinerii din partea institutiilor de control, reprezentantii MTI sunt putin deceptionati de raspunsul oficialilor turci cum ca nu au nevoie de autorizatii de tranzit de Romania. Mai ales ca la inceputul lui septembrie se va mai trimite o solicitare de suplimentare a numarului de autorizatii de Turcia. Eventual li se va propune acestora schimbul, la reciprocitate, al unui numar de autorizatii terta-tara de Romania, desi, pana acum, partea romana a evitat sa acorde acestora autorizatii terta-tara. Si pana la urma nici nu este prea grav, intru
Pentru prima oara dupa 2006 s-au terminat CEMT-urile. Asta deoarece, pe de o parte, a scazut contingentul de baza, iar pe de alta parte, romanii sunt tot mai interesati de statele necomunitare. Restrictiile impuse la CEMT de Rusia au determinat autoritatile de acolo sa solicite statelor de interes cresterea cotei de autorizatii. Rusii au fost interesati de autorizatiile de tranzit de Romania, pe care autoritatile de la noi le-au acordat fara probleme, obtinand in schimb un numar imens de autorizatii de terta-tara de Rusia, care vor fi folosite in special de companiile din Republica Moldova care si-au deschis birouri la noi.
Romania are un coeficient de baza de 141 de CEMT-uri, transformate anul acesta in 976 de CEMT-uri, distribuite 576 pentru vehiculele Euro 3 si cate 200 pentru Euro 4 si Euro 5. Fiind mai putine autorizatii decat anul trecut, 2011 este primul an dupa integrare cand aceste autorizatii au fost distribuite integral, astfel ca au ramas si transportatori la care sacul de CEMT-uri s-a golit.
Reprezentantii MTI spun ca sunt firme care s-au obisnuit sa ceara in fiecare an CEMT-uri, chiar daca nu le folosesc, si de aceea s-a ajuns acum in situatia in care unele companii cu traditie pe relatiile extracomunitare au ramas fara aceste autorizatii. „Contingentul s-a micsorat fata de anul trecut. Au existat solicitari la sfarsitul lui 2010 care au acoperit intregul contingent de CEMT. Daca nu se ridica CEMT-urile pentru cererile de anul trecut, acestea vor fi distribuite cererilor ulterioare. Procedura de solicitare a fost simpla: o cerere trimisa pe fax“, a explicat Sorin Sirbu, director general DGTR din MT.
Din contingentul de baza, 96 de CEMT-uri sunt fara restrictii pe Austria, 90 nu au restrictie pe Grecia si numai 55 nu au restrictie pe Italia (adica 150 pentru Euro 3, 60 pentru Euro 4, respectiv 46 pentru Euro 5). In plus, Ungaria nu mai impune restrictii contingentului alocat pentru Romania incepand cu 2011.
67 libere de Rusia
Anul acesta avem doar 67 de CEMT-uri „libere“ de Rusia din contingentul de baza de 141 de autorizatii, adica 273 de autorizatii pentru Euro 3 sigur, 97 pentru Euro 4 si 94 pentru Euro 5. La reciprocitate, Rusia a beneficiat doar de 67 de CEMT-uri, numar insuficient pentru transportatorii lor. Astfel, autoritatile ruse au solicitat de la majoritatea statelor de interes cresterea cotei de autorizatii. Rusii sunt interesati sa tranziteze tara noastra, astfel incat la noi schimbul s-a facut intre autorizatiile de tranzit si cele de terta-tara. Iar contingentul tarii noastre de autorizatii de terta-tara de Rusia a crescut la 800 anul acesta. Cresterea nu a avut loc in cadrul unei comisii mixte, ci prin corespondenta dintre ministerele din cele doua state. „Avand in vedere faptul ca CEMT-ul are de anul acesta o restrictie de Rusia, ne-am asigurat ca avem un contingent suplimentar de terta-tara, iar in schimb am oferit autorizatii de tranzit. Sunt operatori care transporta din Turcia in Ucraina.“
Reguli pentru folosirea CEMT
Reamintim ca autorizatiile CEMT se folosesc pentru transporturile dintre Romania si statele CEMT non-UE, intre statele CEMT non-UE, ca si in regim de „terta-tara“ intre statele UE si cele membre CEMT non-UE. Cat este valabil CEMT-ul, transportatorul ce il detine poate face cate curse doreste, cu conditia ca numarul de curse consecutive cu incarcatura in afara statului de inmatriculare sa fie de cel mult trei, dupa care va trebui sa se intoarca in statul de inmatriculare.
Grecia si Italia au impus ca prima cursa intre statul CEMT de inmatriculare si unul dintre aceste doua state sa fie facuta cu incarcatura. Se mai admite si cazul in care autovehicul pleaca incarcat din statul de inmatriculare, descarca intr-un stat tert si apoi intra, fara incarcatura, intr-unul din cele doua state. Dar nu se admite cazul in care autovehicul pleaca gol din statul de inmatriculare si incarca intr-un stat tert pentru unul din cele doua state.
Pentru celelalte state CEMT, prima cursa poate fi atat cu incarcatura, cat si fara incarcatura. Cursele fara incarcatura, efectuate in afara statului de inmatriculare nu sunt luate in considerare in calcularea celor trei curse, chiar daca au fost efectuate in succesiunea de mai sus, ele nefiind asimilate operatiunilor de transport.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit