Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

E.ON Energie Romania a pus in functiune, luni, la Iasi, in statia MOL din cartierul Pacurari, cea de-a cincea statie de incarcare rapida a autovehiculelor electrice din cele 19 unitati pe care si-a propus sa le instaleze in Romania in cadrul proiectului NEXT-E, sustinut din fonduri europene, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF).
Amplasata in perimetrul benzinariei MOL din cartierul iesean Pacurari, statia are o putere maxima de 93 kW. Astfel, timpul mediu de incarcare a unei masini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie.

In judetul Iasi au fost deja puse in functiune doua statii de incarcare in localitatile Targu Frumos si Cristesti, care se adauga celor deschise in Tasca (jud. Neamt) si Adjud (jud. Vrancea). Totodata, se are in vedere finalizarea si punerea in functiune, in martie a altor statii in localitatile Piatra Neamt si Roman (jud. Neamt), precum si in localitatea Scheia (jud. Suceava). In fiecare locatie va fi instalata cate o statie de tip fast charge 2×50 kW (curent continuu) + 1×43 kW (curent alternativ). De asemenea, fiecare statie va avea minimum 2 locuri de parcare.
Pana la sfarsitul anului viitor, E.ON isi propune sa implementeze proiectul pe ruta Iasi – Gheorghieni – Tg. Mures, care va deveni astfel o „autostrada electrica“ de care vor putea beneficia toti posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul avand asigurata infrastructura de incarcare pe intreg traseul. O alta „autostrada electrica“, care va lega municipiul Iasi de Bucuresti, se afla in plina dezvoltare. „Statisticile care arata o crestere semnificativa de la an la an a numarului de autovehicule electrice vandute in Romania sunt extrem de imbucuratoare, pentru ca indica o orientare clara catre unul dintre cele mai nepoluante si sustenabile mijloace de transport, la fel cum se intampla in lumea intreaga. In acest context, se pune tot mai serios intrebarea daca va reusi infrastructura de incarcare sa tina pasul cu aceasta tendinta. Noi credem ca este esential sa venim in intampinarea dorintelor si a nevoilor posesorilor de autovehicule electrice si nu numai, oferindu-le un acces facil la statiile de incarcare. Practic, vrem sa fim alaturi de ei in toate calatoriile lor electrice astfel incat sa aiba o experienta cat mai placuta”, a declarat Dan Morari, director general al E.ON Energie Romania.
Toate cele 40 de statii din cadrul proiectului NEXT-E (dintre care 19 vor fi instalate de E.ON, iar 21 de catre MOL Romania) vor fi amplasate pe rutele: Suceava-Bacau-Calarasi, Constanta-Bucuresti-Timisoara si Iasi-Tirgu Mures – Alba Iulia. Prin aceasta initiativa, infrastructura de statii de incarcare pentru autovehicule electrice aferenta coridoarelor rutiere strategice europene (TEN-T) se va completa cu infrastructura de statii de incarcare pentru autovehicule electrice din Romania, facilitand transportul rutier cu emisii reduse de CO2 si impact redus asupra mediului.
Statiile vor fi integrate intr-un sistem de monitorizare si gestionare a sesiunilor de incarcare. Acest sistem asigura supravegherea non-stop a respectivei unitati si are posibilitatea de a rezolva de la distanta eventualele incidente aparute in timpul incarcarilor. In plus, eventualele probleme aparute la statiile de incarcare vor putea fi semnalate telefonic 24/7 la un call center al E.ON.

Pe 7 mai 2019, Germania a deschis prima autostrada electrica pentru camioane hibrid echipate cu pantografe. Acestea ar trebui sa nu-si foloseasca bateriile cat timp sunt conectate la firele catenare si vor merge pe baterie dupa ce ies din partea cu fire catenare sau vor trece pe motorul cu ardere interna in eventualitatea ca bateriile sunt descarcate.
Portiunea de teste, care a fost incorporata in autostrada A5 intre Langen/Mörfelden si Weiterstadt (aproape de Frankfurt/Meain), are 5 km si a costat 14,6 milioane de euro. Proiectul se va desfasura pana in 2022.

Testele se vor efectua cu un camion hibrid diesel-electric care va circula pe aici in conditii normale de trafic si va primi putere de la cablurile de deasupra, pentru a nu folosi motorul diesel cat timp este pe aceasta portiune de drum. Pana acum testele din Germania s-au desfasurat fie noaptea, fie pe terenuri militare nefolosite,
Primul test eHighway a avut loc in Suedia in 2016, iar conceptul este acelasi: camioanele folosesc pantografe pentru a se conecta la firele de deasupra si a avea electricitate.
Deocamdata sistemul nu va avea un impact major, numai cinci camioane mergand in modul electric in fiecare zi, cata vreme doar 10% din cele 135.000 de vehicule care circula zilnic pe sosele sunt camioane grele. Dar firmele de transport ar putea fi incurajate in timp sa cumpere camioane hibrid, deoarece aceste autostrazi le vor permite sa circule mai mult cu o singura incarcare a bateriei.