Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a elaborat o prognoza anuală a pieței de automobile noi care oferă o perspectivă importantă asupra tendințelor emergente și a dinamicilor, atât în contextul dezvoltării electromobilității, cât și a decarbonizării motorizărilor cu ardere internă, într-o industrie a mobilității marcată de inovație și de transformare rapidă.
Noua analiză prezintă instrumente cruciale pentru planificarea strategică și adaptarea la schimbările de pe piață, servind ca o resursă indispensabilă pentru cei interesați de evoluția sustenabilă și inovativă a industriei auto, de la organismele statului și până la consumatori.
„În anul 2024, piața auto românească va continua să evolueze, anticipând o creștere moderată de 5,3%, reflectând o adaptare la noile dinamici economice, sociale și politice. Chiar și la 150.000 de autoturisme noi ce vor fi vândute în acest an, piața românească rămâne sub nivelul anilor 2018 și 2019, demonstrând impactul de lungă durată al pandemiei de coronavirus. În ciuda provocărilor, autoturismele electrificate vor rămâne în centrul atenției, cu o creștere estimativă de 24,4%, în timp ce vânzările autoturismelor pur electrice -chiar dacă într-un ritm mai lent- vor continua să crească, ajungând la o cotă de piață estimată la 12,7%. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România.”,
a menționat Dan Vardie, Președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România.
Principalele direcții estimate de APIA pentru piața auto din România
• În 2024, piața de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească, dar cu un ritm încetinit, de doar 5,3% față de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se ca număr de unități comercializate de anul 2019.
• Autoturismele „electrificate” vor genera o creștere de 24,4% față de 2023, menținându-se aproape la același ritm ca în anul precedent, în ciuda reducerii valorii voucherelor acordate prin programul Rabla Plus, în acest an.
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, vor avea și ele o curbă mai lentă de creștere, de 7,2% față de anul 2023, iar pentru vehiculele grele + bus prognozăm o creștere cu 5,1%.
Prognoza APIA pentru autoturisme estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 150.000 de unități, în creștere cu 5% față de volumul lui 2023.
Clasificarea pe segmente.
Segmentele în care sunt încadrate autoturismele, precum Segmentul A (+4,3%), Segmentul B (-11,5%), Segmentul C (+15,9%), Segmentul D (+4,7%), Segmentul E (5,5%), Segmentul F (+3,6%), SUV (+3,9%), MPV (+2,6%) și Segmentul Sport (+14,7%), au raportat o evoluție mixtă pentru anul 2024, față de perioada similară a lui 2023.
În privința cotei de piață, segmentul SUV își menține prima poziție, cu o cotă de circa 43,5%, urmat de Clasa C cu 32%, în creștere cu 2,99%, și Clasa B cu o cotă de 13,3%, în scădere ușoară de 2,5%, comparativ cu cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA estimează pentru acest an că motorizările pe benzină vor marca o ușoară creștere de 1,9% față de 2023, atingând o pondere de aproape 61% din total. Mai mult, autoturismele echipate cu motoare diesel, vor marca o scădere a numărului de înmatriculări de 16,1% față de anul trecut, ajungând la o cotă de piață de 10,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor înregistra o cotă de piață de 29%. Din această analiză rezultă că în acest an vor fi înregistrate în țară aproape de 3 ori mai multe autoturisme „electrificate” față de cele cu motorizare diesel.
Anul 2023 a înregistrat o creștere, în general, susținută cu 11,6% a achizițiilor de autoturisme, în timp ce autoturismele „verzi” au performat foarte bine în continuare, cu toate că la jumătatea ritmului de creștere a avut în anul precedent peste 25,9% față de anul 2022. Prognoza pentru acest an va continua tendința de creștere a autoturismelor „electrificate” înmatriculate, la un nivel similar cu cel generat în 2023, mai exact de +24,4%.
Potrivit analizei, evoluției înmatriculărilor de autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) în 2023, dar și a celei din ultimii 5 ani, această categorie va deține în 2024 o cotă de piață de aproximativ 25,9%, majorată cu 14,4% a numărului de înmatriculări față de anul trecut.
Prognoza pentru autovehicule comerciale ușoare
Categoria de autovehicule comerciale ușoare va crește în 2024 cu 7,2% față de 2023, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de circa 10,8%, menținându-se aproape la același nivel atins în 2023, de 10,6%.
Conform previziunilor APIA, majorarea înmatriculările de autovehicule „electrificate” din acest segment este preconizată la aproximativ 87,2%, comparativ cu 2023, ceea ce ar presupune o ușoară încetinire a ritmului avut anul trecut.
Mai multe analize, dinamice și detaliate ale datelor de piață, pot fi găsite pe platforma de raportare https://www.apia.ro/platforma-raportare sau pe site-ul asociației https://www.apia.ro.
În iunie 2023, înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană au înregistrat o creștere semnificativă de 17,8%, ajungând la 1 milion de unități în total, potrivit datelor ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA.
Această creștere se datorează în mare parte recuperării pieței auto după o perioadă de penurie de componente în anul precedent. Toate piețele din UE, cu excepția Ungariei, au înregistrat creșteri, iar cele mai mari patru piețe, așa cum Germania, Spania, Franța și Italia – au avut procente mai mari cuprinse între 9,1% și 24,8%.
De asemenea, în prima jumătate a anului 2023, înmatriculările de mașini noi în UE au înregistrat +17,9%, ajungând la 5,4 milioane de unități. Aceste îmbunătățiri indică faptul că industria auto europeană se recuperează treptat după întreruperile de aprovizionare cauzate de pandemie. Cu toate acestea, volumul total de înmatriculări rămâne cu 21% mai mic comparativ cu anul 2019. Cele mai mari patru piețe – Spania, Italia, Franța și Germania – au generat creșteri semnificative în primele șase luni ale anului 2023, cu procente cuprinse între 12,8% și 24%.
În ceea ce privește tipurile de combustibili utilizate pentru mașinile noi, în iunie 2023, mașinile electrice cu baterii au ajuns la o cotă de piață de 15,1%, depășind pentru prima dată cota de piață a automobilelor diesel. Mașinile hibrid-electrice au rămas a doua cea mai populară alegere, reprezentând 24,3% din piață, în timp ce mașinile pe benzină au avut cea mai mare cotă, de 36,3%.
În iunie, înmatriculările de mașini electrice cu baterii au atins 66,2% în UE, cu 158.252 de unități, ceea ce a contribuit la o cotă de piață de 15,1%. Majoritatea piețelor din UE au înregistrat creșteri în înmatriculările de mașini electrice, ajungă la un total cumulat de 53,8% la începutul anului, cu 703.586 de unități vândute în primele șase luni ale anului.
Înmatriculările de mașini hibrid-electrice s-au majorat cu 32,4% în iunie, atingând 254.100 de unități, și un total cumulat de 27,9% în primele șase luni, cu aproape 1,4 milioane de unități vândute.
În privința mașinilor hibride plug-in, în iunie au generat o creștere de 13,4% în UE, deși au existat declinuri semnificative în Germania. Cu toate acestea, creșterea înregistrată în Franța și Spania a compensat în mare măsură acestui declin. Cota de piață globală a mașinilor hibride plug-in scăzând la 7,9%.
Totodată, mașinile pe benzină au înregistrat în iunie o creștere de 11% în UE, cu peste 379.000 de unități înmatriculate. Cu toate acestea, cota de piață a acestora a fost mai mică ajungând la 36,3%.
De asemenea, înmatriculările de mașini diesel au continuat să scadă, marcând o micșorare de 9,4% în iunie și o cotă de piață ajunsă la 13,4%.
În perioada ianuarie-iunie 2023, România a ocupat locul 14 în UE în ceea ce privește numărul de autoturisme noi înmatriculate. Numărul total de autoturisme noi înmatriculate în România a fost de 73.645, marcând o creștere de 25,4% în comparație cu aceeași perioadă din 2022. Din acestea, 6.998 de unități au fost autoturisme full electrice, iar 20.933 cu propulsie hibridă.
Cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în Europa au fost reprezentate de grupul VW, cu un număr de 1.704.959 de unități, în creștere cu 25,6%, urmat de grupul STELANTIS, cu 1.145.815 de unități în creștere cu 5,3%, și Grupul Renault, cu 648.467 de unități în creștere cu 24,1% (din care Dacia a înregistrat 295.225 de unități, în creștere cu 30,1% față de ianuarie-iunie 2022). Autoturismele marca Ford au ajuns la un număr de 275.692 de unități noi înmatriculate în perioada ianuarie-iunie 2023, în creștere cu 6,6% față de aceeași perioadă din 2022.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit