Potrivit datelor Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări (DGPCI), citate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) pe site-ul oficial www.apia.ro, piața auto din România a continuat să crească în iulie 2025, în special în ceea ce privește autoturismele noi. Comparativ cu aceeași lună a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi au urcat cu 26,2%, o rată care reflectă apetitul tot mai mare al cumpărătorilor.
Segmentul „electrificat” a înregistrat rezultate bune, creșteri de 42,4% și o cotă de 54% din totalul înmatriculărilor. Autoturismele mild-hibrid (MHEV) s-au majorat cu +29%, iar cota de piață a fost de 23,5%. Autoturismele full-hibrid (FHEV) au generat o creștere de +69%, cu o cotă de piață de 20,9%. Autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au avut o creștere de +87,8%, cu o cotă de piață de 6,3%. Autoturismele pur electrice (BEV) au scăzut cu -17,8% și au generat o cotă de piață de 3,2%.
Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie: „Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată — cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă. Mai mult, în pofida avansului segmentului electrificat — care a atins o cotă de 54% în iulie 2025 — înmatriculările de autoturisme 100% electrice sunt în scădere cu -17,8% în luna iulie și cu -41,3% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioadă a anului trecut. Această tendință negativă ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate. Aceste evoluții sunt, în mare parte, consecința directă a suspendării și întârzierii fără precedent a Programului Rabla 2025. Lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie.”
Vehiculele comerciale ușoare plus minibus au înregistrat o scădere cu -12,7%, iar cele grele plus bus cu -5,9%, comparativ cu luna similară a lui 2024.
În iulie 2025, autoturismele au reprezentat aproximativ 86% din totalul pieței auto, volumul vânzărilor ajungând la 16.276 de unități, înregistrând o creștere solidă de 26,2% față de aceeași lună din 2024.
Analizată pe segmentarea pe clase, creșterea a fost inegală. Cea mai puternică creștere a fost înregistrată de SUV, care a crescut cu 38,1% și și-a consolidat poziția de lider cu o cotă de piață de 51,9%. Aceasta a fost urmată de Clasa C, cu o cotă de piață de 27,9%, în creștere cu 20,8%, și Clasa B, cu o cotă de piață de 15,8%, în creștere cu 31,3%.
Pe de altă parte, s-a înregistrat o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele: Clasa A (-61,2%), Clasa B ( 31,3), Clasa C (20,8), Clasa D (-27,1%), Clasa E (-53,9%) și Clasa F (-25,5%).
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în iulie 2025, comparativ cu luna similară din 2024, motorizările pe benzină au crescut cu +15,5% și au generat o pondere de 39%, iar motorizările pe motorină au scăzut cu -7,2% și au ajuns la 7%.
În iulie 2025, numărul de autoturisme echipate cu motoare mild-hibrid a crescut cu 29%, reprezentând 23,5% din totalul pieței de autoturisme. Dintre acestea, 90% au fost vehicule pe benzină și doar 10% pe motorină.
Segmentul autoturismelor electrificate – care cuprinde modelele electrice (încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), mild-hibrid și full hibrid (propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) – au înregistrat o cotă de piață de 54%, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină, devenind astfel cel mai important segment din România.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 3,2% din piață în iulie 2025, față de iulie 2024, când reprezentau 4,9%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid au o cotă de piață de 6,3%, față de 4,2%.
În topul mărcilor electrice, în primele șapte luni ale anului, cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 1.160 de unități și o scădere de -46,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 221 de unități și Tesla Model Y cu 197 de unități.
Mărcile plug-in-hybrid care au condus topul autoturismele plug-in au fost Ford Kuga cu 368 de unități și o creștere de +15% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Toyota RAV4 cu 296 de unități și Volkswagen Tiguan cu 274 de unități.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au urcat pe primele locuri Toyota Corolla, cu 2.288 de unități și o creștere de +6 7% față de perioada similară a lui 2024, urmat de Dacia Duster, cu 2.003 unități, și Toyota Yaris Cross, cu 1.448 de unități.
Pe primul loc din top trei în rândul autoturismelor mild hybrid a fost Dacia Duster cu 4.128 de unități, urmat de Hyundai Tucson cu 1.138 de unități și Suzuki S-Cross cu 973 unități.
În iulie 2025, comparativ cu iulie 2024, vehiculele comerciale ușoare și minibusurile au scăzut cu 12,7%, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus cu 10,2%.
Numărul total de vehicule comerciale ușoare electrice în primele șapte luni ale anului a fost de 393 unități, ușor mai mic decât cele 400 de vehicule din aceeași perioadă a anului trecut.
În iulie 2025, piața vehiculelor comerciale grele și a busurilor a înregistrat scăderi de 5,9%, iar cea a vehiculelor comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele de 4%.
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a anunțat numărul de autoturisme noi înmatriculate în țară care au urcat cu +25,31% în iulie 2025, comparativ cu aceeași lună din 2024, ajungând la 16.362 de unități.
Volumul de vehicule noi în primele șapte luni ale anului au fost de 80.718 de unități, în scădere cu -16,4% față de aceeași perioadă din 2024.
Autoturismele second-hand înmatriculate în iulie 2025 pentru prima dată în România au atins 36.234 de unități, reprezentând o creștere de +16% față de iulie 2024. Volumul acestora între ianuarie și iulie 2025 a ajuns la 200.217 de unități, mai mult cu +9,55% față de aceeași perioadă din 2024 (182.762 de unități).
În clasamentul pe mărci de autoturisme noi, în perioada ianuarie-iulie 2025, Dacia a înregistrat 22.719 de unități, urmată de Toyota cu 7.635 de unități, SKODA cu 6.587, Volkswagen cu 5.759 de unități, Renault 4.759 de unități, Hyundai cu 4.546 de unități, Ford cu 3.787 de unități, Mercedes cu 3.359 de unități, BMW cu 2.989 de unități și Suzuki cu 2.599 de unități.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit