Cu prilejul începerii Programului Rabla Auto 2025 pentru persoanele juridice, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a organizat o conferință de presă unde a anunțat în premieră pentru România lansarea Ghidului APIA pentru obținerea finanțării prin Programul Rabla Auto 2025. Noul document, dedicat în egală măsură persoanelor fizice și celor juridice, a fost conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere, transformând o procedură complexă, relativ tehnică, cu o metodologie diferită față de anii trecuți, într-un parcurs simplu, rapid și eficient pentru orice potențial beneficiar.
Conform analizelor realizate de APIA pe baza datelor oficiale DGPCI, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 5,1% în primele patru luni ale lui 2025, iar segmentul mașinilor full electrice cu -70%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Lipsa predictibilității legislative și întârzierea fără precedent a lansării Programului Rabla Auto au accentuat acest blocaj, în opoziție cu evoluția marilor piețe internaționale.
Totodată, statisticilor ACEA (Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile) au relatat că înmatriculările de autoturisme full electrice au avut o creștere susținută de +26,4% în primele patru luni ale anului, față de perioada similară din 2024. În majoritatea țărilor europene, interesul pentru mașinile 100% electrice este pe trend ascendent, atingând cifre record în Cehia, de +131,4%, Italia de +79,4% și Spania de +71,2%, în perioada analizată (ianuarie – aprilie 2025 versus ianuarie-aprilie 2024), în timp ce România a înregistrat una dintre cele mai dramatice scăderi din UE, de -42,4%.
„În fața unui an în care vânzările auto riscă să derapeze puternic, APIA acționează ca un sistem de asistență pentru consumatori. Prin acest ghid, oferim, în premieră pentru piața auto din România, claritate, direcție și recomandări utile tuturor celor care doresc să beneficieze de ecotichetele Rabla. Nu este vorba doar despre a explica o procedură, ci de a susține redresarea pieței auto și de a restabili încrederea celor care vor să cumpere un vehicul nou, sigur și prietenos cu mediul.”, a declarat dl Dan Vardie, Președintele APIA.
Anul acesta, beneficiarii pot aplica online pentru participarea la Programul Rabla Auto 2025 în platforma pusă la dispoziție de AFM, Ghidul APIA fiind un instrument esențial pentru sprijinirea consumatorilor finali în înțelegerea rapidă a pașilor de urmat și susținerea achiziționării de autoturisme noi, moderne, prietenoase cu mediul. Folosind un limbaj clar, accesibil publicului larg, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul Rabla Auto 2025 centralizează într-o formă ușor de urmărit: informațiile oficiale comunicate de AFM, documentația necesară înscrierii, termenele-limită de respectat, dar și recomandările specialiștilor APIA menite să evite erori de procedură sau riscul de a pierde acordarea finanțării. Documentul urmărește în paralel procedura de înscriere pentru persoanele juridice și pentru persoanele fizice, aflate încă în expectativa datei de start a sesiunii dedicate lor.
Potrivit raportului lunar publicat de Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA (ACAROM), înmatriculările de autoturisme noi în UE au crescut cu +1,3% în aprilie 2025, comparativ cu aceeași lună din 2024, ajungând la 925.359 de unități.
În perioada ianuarie – aprilie 2025 s-au înmatriculat 3.640.211 de unități, reprezentând o scădere de -1,2% față de primele patru luni ale lui 2024. Din numărul total de autoturisme înmatriculate în UE, 558.262 de unități au fost full electrice (+26,4%), iar 1.573.336 de unități au fost cu propulsie hibridă (+14%).
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi au generat creșteri în Spania de 12,1%, în timp ce alte piețe au avut un scăderi, Franța înmatriculând mai puțin cu 7,3%, Germania cu 3,3% și Italia cu 0,6%.
România ocupă locul 13 în UE, cu 43.688 de înmatriculări de autoturisme noi, în scădere cu 6,1% față de perioada ianuarie-aprilie 2024. Dintre acestea, 2.379 de unități au fost vehicule full electrice (-42,4%) și 21.015 au fost cu motorizare hibridă (+29,1%).
În privința constructorilor de automobile, cel mai mare număr de înmatriculări de autoturisme noi în Europa a fost înregistrat de Grupul VW cu 1.176.088 de unități, în creștere cu 4,5% față de anul precedent, urmat de Grupul STELANTIS cu 691.121 de unități, în scădere cu 9,6%, și Grupul Renault cu 454.895 de unități, în creștere cu +7,7% (din care DACIA: 200.231 de unități, în scădere cu -0,7% față de ianuarie-aprilie 2024). Înmatriculările noi de autoturisme marca Ford în ianuarie-aprilie 2025 au fost de 149.601 de unități, în scădere cu -2,2% față de perioada similară din 2024.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit