Ad
Ad
Ad
Ad

De la începutul acestui deceniu, producătorii auto europeni au pierdut teren pe piața chineză, iar cei chinezi și-au tot crescut cota în Europa, și asta nu numai pe segmentul vehiculelor electrice, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (The evolution of EU-China trade in the automotive sector).

Niciodată până în 2023 și 2024 nu au fost importate atât de multe vehicule electrice din China și niciodată exporturile europene către China nu au fost atât de scăzute. Primul deceniu de după 2000 a fost marcat de exporturi semnificative de vehicule în China, în anii 2010 toate marile companii europene și-au stabilit chiar centre de producție acolo, pentru ca în anii 2020 să asistăm la o inversare clară a situației, în care se închid fabrici europene din China și se importă masiv în Europa mașini electrice chinezești.

Statele Unite și Canada în schimb importă foarte puține vehicule electrice din China și au decis să impună o taxă vamală de 100% pentru ele, iar UE a lansat o investigație privind subvențiile publice pentru industria producătoare de mașini electrice din China și a introdus taxe vamale de 7,8-35% (în funcție de producător), în plus față de cele 10% existente deja, începând cu 30 octombrie 2024.

În ceea ce privește vânzările din China, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile din această țară, ele au crescut cu 12% între 2022 și 2023, producători precum SAIC, Geely sau BYD câștigând treptat teren în țara de origine în fața celor europeni și americani. Concurența internă puternică i-a determinat în ultimii ani pe chinezi să caute și alte piețe. Asta deoarece, potrivit estimărilor Automotive Industry Portal, în 2024 au fost produse în China aproximativ 30 de milioane de vehicule, iar chinezii au cumpărat 22,8 milioane, deci exportul a depășit șapte milioane de vehicule noi, din care numai în Franța au fost înmatriculate anul trecut 1,7 milioane.

În China, 2024 marchează și maturizarea vehiculelor electrice. Consumatorii chinezi au cumpărat peste 10,97 de milioane de vehicule hibride sau electrice, aproape unul din două vehicule noi achiziționate în această țară, în timp ce în Europa, în 2023, doar puțin mai mult de unul din cinci vehicule vândute a fost hibrid sau electric și cele din China au reprezentat peste 20% din vânzările de mașini electrice.

Tendința de scădere continuă a cotei de piață a mașinilor electrice cu baterii în Uniunea Europeană trimite un semnal extrem de îngrijorător industriei și factorilor de decizie. Producătorii de automobile europeni membri ai ACEA solicită instituțiilor UE să prezinte măsuri urgente de ajutor înainte ca noile obiective de CO2 pentru mașini și utilitare ușoare să intre în vigoare în 2025. În plus, Comisia Europeană este îndemnată să înainteze până anul viitor revizuirea regulamentului CO2 pentru vehicule ușoare și grele, în prezent programate pentru 2026 și, respectiv, 2027.

Industria auto europeană sprijină Acordul de la Paris și obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor pentru 2050 și a investit miliarde în electrificare pentru a aduce vehicule pe piață, se arată într-un comunicat de presă ACEA. „Tehnologia există, iar vehiculele cu emisii zero sunt disponibile în piață. Ne jucăm rolul în această tranziție, dar, din păcate, celelalte elemente necesare pentru această schimbare sistemică nu sunt la locul lor. Iar un factor agravant este erodarea rapidă a competitivității UE“, se arată în raportul Draghi, citat de ACEA.

Cele mai recente date privind înmatriculările de mașini în UE confirmă că piața vehiculelor electrice se află pe o traiectorie continuă descendentă.

După cum a afirmat Consiliul ACEA: „Ne lipsesc condițiile cruciale pentru a obține impulsul necesar în producția și adoptarea vehiculelor cu emisii zero: infrastructura de încărcare cu energie electrică și reumplere cu hidrogen, precum și un mediu de producție competitiv, energie verde la prețuri accesibile, stimulente fiscale și de achiziție și o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen și baterii. Pe de altă parte, nici creșterea economică, acceptarea consumatorilor și încrederea în infrastructură nu s-au dezvoltat suficient. Ca urmare, tranziția către zero emisii este foarte provocatoare, iar îngrijorările legate de îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 pentru mașini și utilitare ușoare sunt în creștere. Regulile actuale nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic din ultimii ani, iar incapacitatea inerentă a legii de a se adapta la evoluțiile din lumea reală erodează și mai mult competitivitatea sectorului.“

În aceste condiții, perspectiva amenzilor de mai multe miliarde de euro – care altfel ar putea fi investite în tranziția către zero emisii – și reducerile inutile de producție, pierderea locurilor de muncă și a lanțului de aprovizionare pentru industria auto sunt îngrijorătoare, toate acestea în contextul în care Europa se confruntă cu o concurență acerbă în acest sector.

„Industria nu își poate permite să aștepte revizuirea reglementărilor privind CO2 în 2026 și 2027, avem nevoie de acțiuni urgente și semnificative acum pentru a inversa tendința descendentă, a restabili competitivitatea industriei UE și a reduce vulnerabilitățile strategice.​ Pentru vehiculele grele, o revizuire anterioară va fi, de asemenea, absolut esențial pentru a se asigura că condițiile vitale, cum ar fi infrastructura pentru camioane și autobuze, sunt extinse în timp. Suntem pregătiți să discutăm un pachet de reduceri pe termen scurt pentru obiectivele de CO2 pentru 2025 pentru mașini și utilitare, precum și o revizuire rapidă, cuprinzătoare și solidă a regulamentelor privind CO2 atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane, plus legislația secundară vizată, pentru a pune pe drumul cel bun tranziția cu emisii zero și pentru a asigura viitorul industrial al Europei“, se mai arată în comunicatul ACEA.

Amintim că, potrivit ACEA, vânzările de mașini din UE sunt încă cu aproximativ 18% mai mici decât nivelurile dinaintea pandemiei, în 2019. Volumul vânzărilor de baterii electrice a scăzut cu 8,4%, iar cota de piață a bateriilor a scăzut de la 13,9% anul trecut la 12,6% în 2024.

Declinul pieței afectează multe branduri, inclusiv și dincolo de membrii ACEA. Doar 16% dintre proprietarii europeni care nu au vehicule electrice consideră că următoarea lor achiziție va fi un vehicul electric, în scădere de la 18% în 2021 (McKinsey, 2024). În paralel, aproape 20% dintre proprietarii actuali de mașini electrice au spus că ar fi probabil sau foarte probabil să revină la vehicule cu motor cu combustie (McKinsey, 2024). Nu în ultimul rând, UE are nevoie de opt ori mai multe puncte de încărcare pe an până în 2030 pentru a îndeplini obiectivele privind emisiile de CO2.