Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vehiculele electrice și cele hibrid-electrice de peste 5 t au acces gratuit în București.

În 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform DRPCI, 8 camioane electrice Mercedes-Benz și 5 Volvo Trucks de peste 16 t, 1 camion Foton electric de 6 t și 6 utilitare electrice Fiat, de 4,25 t. La acestea se adaugă 444 de vanuri electrice de până la 3,5 t, dintre care Ford a vândut 129 de unități, Renault 71, Mercedes-Benz 56, Peugeot 50, Volkswagen 48, Toyota 34, Citroën 23, Fiat 12, DFSK 10, Cenntro 5 și Nissan și Maxus câte 3.

În lipsa unui program guvernamental de subvenționare a achiziției de vehicule comerciale electrice de marfă, așa cum sunt deja în vigoare în foarte multe state europene, România va rămâne codașă la atingerea planurilor de reducere a emisiilor poluante, întrucât diferențele de preț dintre modelele verzi și cele convenționale diesel sunt uriașe și nu pot fi transpuse în tarifele de transport.

Intenții din partea autorităților centrale există, doar că proiectele au rămas deocamdată doar pe hârtie. Între timp, inițiativa de încurajare a electrificării transportului de marfă a fost luată de către Consiliul General al Municipiului București, care a stabilit ca vehiculele electrice și cele hibrid-electrice cu masă totală maxim autorizată (MTMA) de peste 5 t, care au înscris codul PE sau HE-CC la rubrica „Sistem de propulsie“ din cartea de identitate, să poată circula gratuit în Capitală, fără alte restricții orare, doar în baza unui aviz de circulație eliberat la cerere de către Direcția Transporturi-Serviciul Autorizări Auto din cadrul Primăriei București.

Amintim că pentru accesul în oraș al vehiculelor de transport marfă, de la 1 ianuarie 2024, taxa lunară pornește de la 2.699 de lei pentru zona A și respectiv de la 675 de lei pentru zona B, pentru vehiculele cu MTMA între 5 și 7,5 t, și ajunge până la 26.997 de lei pentru zona A și respectiv 4.050 lei pentru zona B, în cazul camioanelor de peste 40 t. Economia este, așadar, semnificativă și se dorește a fi un imbold pentru achiziția de vehicule comerciale ecologice.

Prin hotărârea nr 29 din 31 ianuarie 2024, care consfințește liberul acces al vehiculelor ecologice în Capitală, a fost actualizat și cuantumul sancțiunilor pentru conducerea unui autovehicul fără autorizație de circulație valabilă, pentru depășirea masei totale maxim autorizate și respectiv pentru refuzul conducătorului auto de a se supune operațiunilor de cântărire. Astfel, amenda minimă este de acum de 4.000 de lei și poate ajunge până la 5.000 de lei. În situația în care contravenientul a fost sancționat de trei ori în decursul unui an se aplică măsura complementară de pierdere a dreptului de circulație cu vehiculul respectiv în zonele restricționate.

Potrivit analizei de e-mobilitate și retrospectivei pieței pentru anul 2023 prezentate de LEKTRI.CO, România a depășit 42.000 de autovehicule electrice, după ce doar anul trecut au fost înmatriculate peste 16.800 de vehicule de acest tip, cu 35% mai multe față de anul trecut. În același timp, și infrastructura de încărcare a ajuns la aproximativ 5.000 de încărcătoare publice.

Conform datelor analizate, în luna decembrie 2023 s-au înregistrat 1.454 de autovehiculeelectrice, dintre care 84 vehicule LCV, în scădere cu 38% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai bună lună din 2023 în domeniul e-mobilității a fost iulie – cu 2.134 de înmatriculări, iar la polul opus s-a clasat aprilie – cu doar 962.

„Anul acesta România a rămas constantă în ceea ce privește e-mobilitatea. Am avut lunar, cu o singură excepție, peste 1.000 de unități înmatriculate și ne apropiem cu pași rapizii de borna de 5.000 de puncte de încărcare. Mașinile viitorului vor fi cele electrice și sunt de părere că tot mai mulți români se îndreaptă spre e-mobilitate, iar piața va crește tot mai mult. Noi vom continua să ne dedicăm misiunii de a face ca mobilitatea electrică să fie la îndemâna tuturor, oferind produse de înaltă calitate și soluții tehnologice inovatoare”, a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.

În rândul autovehiculelorelectrice, Dacia Spring a depășit pragul de 16.000 vehicule înmatriculate, per total, păstrându-și poziția de lider, cu 6.877 unități înregistrate doar anul trecut. Locurile 2 și 3 sunt ocupate de modelele Tesla, devenind al doilea cel mai popular model după Dacia, cu 2.156 înmatriculări pentru Model Y și 1.149 pentru Model 3 Primele trei clasate reprezintă peste 60% din totalul înmatriculărilor realizate anul trecut.

Comparativ cu anul precedent, Renault ZOE a ieșit de pe podium, în 2023 fiind înregistrate doar 169 de unități. Pe de altă parte, modelul care a surprins în 2023, cu aproximativ 500 de vehicule înmatriculate, a fost Volkswagen eUP!, ce se menține pe poziția a cincea, fiind urmat de Hyundai Kona și VW iD3. Renault Megane E-Tech se apropie de 1.000 de unități, iar Top 10 este încheiat de BMW i3 (locul 9) și Nissan Leaf (locul 10).

De asemenea, segmentul high-end, unde sunt centralizate modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, a înregistrat cele mai multe înmatriculări în luna noiembrie, cea mai populară marcă premium fiind BMW, cu 70 unități din 143. 

România are aproximativ 5.000 de încărcătoare electrice publice

La capitolul infrastructurii de încărcare sunt contabilizate doar încărcătoarele publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO. Conform portalului PlugShare, în luna ianuarie 2024, pe teritoriul României se regăsesc 4.967 încărcătoare publice. Dintre acestea, 1.509 sunt CCS/CHAdeMO și 3.396 Type 2, distribuite în 2.067 locații. Rețeaua Tesla Supercharger a ajuns la 62 puncte de încărcare rapidă,  distribuite în opt locații din țară, acestea fiind disponibile și pentru utilizatorii altor mărci de automobile. Infrastructura de încărcare a prezentat și ea o dezvoltare rapidă, inaugurându-se tot mai multe hub-uri de încărcare cu mai multe puncte în diferite locații din țară, atât în interiorul orașelor cât și pe principalele căi de tranzit. Operatori precum Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, Eldrive, EvGoSmartCharge și alții investesc constant în dezvoltarea rețelei de încărcare.

sursă foto: LEKTRI.CO