Dominația Chinei asupra lanțului de aprovizionare cu vehicule electrice (EV) și stimulentele guvernamentale oferite pentru producătorii auto chinezi riscă să afecteze serios producția europeană de vehicule electrice, atrage atenția Asociația Producătorilor Europeni de Autovehicule (ACEA).
Astfel, un nou raport al École Polytechnique a prezentat amploarea pericolului ce planează asupra lanțului de aprovizionare european pentru vehicule electrice. Raportul avertizează că, în timp ce alte regiuni de pe Glob avansează cu strategii industriale ambițioase care stimulează industriile interne, competitivitatea producției europene de vehicule electrice riscă să scadă.
Potrivit raportului, politica strategică și holistică a Chinei care cuprinde minerit, rafinare, producție, rețele de încărcare, energie ieftină, stimulente pentru achiziție și reciclare pe întreg ciclul de viață al vehiculului electric și-a sporit semnificativ avantajul competitiv. În contrast puternic, UE a folosit o abordare de reglementare fragmentară a politicii industriale, cu focus pe etape specifice ale lanțului valoric.
Raportul semnalează, de asemenea, tendința stabilirii unui hub de producție pentru lanțul valoric al vehiculelor electrice în Statele Unite ale Americii. Țintele de vânzări ambițioase în state precum California, dar și la nivel federal, combinate cu finanțare fără precedent în temeiul Legii de reducere a inflației (IRA), stimulează industria auto autohtonă, punând la presiune competitivitatea producătorilor auto europeni pe una dintre cele mai valoroase piețe de export ale vehiculelor electrice.
„Spre deosebire de China și SUA, UE nu are o strategie industrială robustă pentru a susține producția de vehicule electrice”, a declarat Sigrid de Vries, director general ACEA. „O industrie europeană vibrantă a vehiculelor electrice este vitală pentru atingerea obiectivelor climatice. Europa dorește să stabilească ritmul global pentru decarbonizare, dar trebuie să facă mai mult pentru a susține industriile critice care fac parte din soluție într-un mod sincronizat și coerent”.
În timp ce raportul evidențiază progresele înregistrate în producția celulelor pentru baterii în Europa, dezvoltarea unui lanț valoric al bateriilor nu ține pasul cu cererea, ceea ce duce la dependența continuă de China. „Cadrului de reglementare european îi lipsește o abordare holistică a electrificării vehiculelor. Un mozaic de reglementări – în ritm de opt sau nouă pe an în medie – deturnează fonduri vitale și subminează competitivitatea. Pentru a aborda schimbările climatice și a oferi un impuls dezvoltării Europei, industria vehiculelor electrice trebuie să dezvolte un cadru de reglementare și financiar adaptat pentru a crea un mediu de afaceri favorabil”, a adăugat De Vries.
sursa foto: ACEA
Opel a făcut încă un pas important pentru a deveni o marcă 100% electrică, anunțând că succesorul lui Opel Crossland B-SUV va fi oferit și el cu propulsie integral electrică în 2024. Acest lucru înseamnă că fiecare model din portofoliul de produse al mărcii va fi disponibil ca variantă electrică pe baterii încă de anul viitor.
„Cu succesorul modelului Crossland, vom face ca plăcerea de a conduce vehicule electrice pe baterii să fie disponibilă în întreaga noastră gamă de modele – și vom oferi clienților noștri acces la mobilitate fără emisii locale în fiecare dintre modelele noastre“, a declarat Florian Huettl, Director general Opel.
În prezent, gama largă de modele Opel electrice pe baterii se extinde deja atât pe Combo-e Life şi Zafira-e Life până la variantele complet electrice ale modelelor Corsa şi Mokka. Acestor modele tocmai li s-a alăturat noul Astra Electric, care poate fi comandat acum, și va fi urmat anul viitor de succesorul complet electric al SUV-ului compact Grandland. În plus, versiunile electrice pe baterii ale întregului portofoliu de vehicule comerciale, care cuprinde Combo-e, Vivaro-e şi Movano-e sunt disponibile încă de astăzi.
Portofoliul de vehicule electrificate Opel include, de asemenea, alternative fără emisii locale la sistemul de propulsie pur electric cu baterii. Printre acestea se numără în prezent modelele dinamice de top ale noului nivel de echipare Opel, GSe. Astra GSe, Astra Sports Tourer GSe şi Grandland GSe care oferă o putere a sistemului de până la 221 kW/300 CP (consum de combustibil conform WLTP: 1,2-1,1 l/100 km, emisii CO2 28-25 g/km; fiecare mixt, ponderat) și un cuplu maxim puternic de până la 520 Nm. În viraje, modelele GSe rămân lipite de șosea și stabile datorită arcurilor și amortizoarelor speciale cu tehnologie KONI FSD (amortizarea selectivă a frecvenței).
În plus, Opel continuă să fie un pionier în dezvoltarea de vehicule de transport cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Modelul Vivaro-e HYDROGEN este deja pe șosea, iar în 2024 este programat un vehicul de transport mare cu celule de combustie.
De asemenea, hibrizii de 48V se vor alătura în viitor gamei electrificate, începând cu noul Opel Corsa, lansat recent. Motoarele de 74 kW/100 CP și 100 kW/136 CP vor fi echipate cu o nouă transmisie automată cu dublu ambreiaj. Astfel, noul Corsa va oferi clienților o gamă variată de motorizări, de la cele pur electrice cu baterii la cele hibride și la cele cu motoare termice de înaltă eficiență, ofertă fără rival în acest segment. Prin urmare, Opel va oferi 15 modele electrificate până la sfârșitul acestui an. Marca se angajează să aibă un portofoliu de produse complet electrice în Europa până în anul 2028.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit