Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata vehiculelor comerciale usoare din Romania a crescut putin in primele 11 luni ale anului trecut fata de aceeasi perioada din 2010, conform statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, dar rezultatele bune sunt datorate mai ales segmentului de pana la 3,5 t: cel de 3,5-6 t a scazut semnificativ
 
Asa cum puteti remarca si din tabelele alaturate, pana la 30 noiembrie 2011 au fost inmatriculate peste 9.000 de vehicule sub 3,5 t (547 de autospeciale si 8.536 de autoutilitare), fata de 8.369, cate raporta APIA pentru anul anterior, si 101 de unitati de 3,5-6 t (21 de autospeciale si 80 de autoutilitare), fata de 430.

Desi in scadere usoara, Dacia continua sa fie lider detasat la vanzarea de utilitare de pana la 3,5 t, cu 2.031 de unitati, fata de 2.238 in 2010. In ceea ce priveste vehiculele de export, primul loc este ocupat de data aceasta de Fiat, cu 1.004 (892 de autoutilitare si 112 autospeciale), urmat de Ford, cu 932 (895 de autoutilitare si 57 de autospeciale), si Volkswagen, cu 846 (803 autoutilitare si 43 de autospeciale).
Si la categoria 3,5-6 t s-a schimbat liderul: Mercedes-Benz, cu 32 de unitati, a cedat locul lui Iveco (41 de Daily), cei doi fiind urmati in clasament de Volkswagen, cu 17 autovehicule.

Vanzari mai mari decat se estimase, ceva optimism si pentru 2012
Pana in octombrie inclusiv au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 1.065 de Sprinter, Vito, Viano si Vario noi, iar pana la final de an reprezentantii Mercedes-Benz estimau 1.300 de unitati, fata de 977 in 2010. Cel mai bine vandut a fost, ca si in 2010, Sprinter 313 ka/4325 de 14 m3, din care, de altfel, a fost livrata si o flota, a doua fiind pentru Sprinter 310 ccab/3665. Autovehiculele de transport marfa reprezinta 86% din numarul total de unitati vandute de MB in 2011 si dintre acestea 43% au fost sasiuri si 57% furgoane.
Iar pentru 2012, Ioana Lemnaru, sales&marketing manager vanuri in cadrul Mercedes-Benz, estimeaza o crestere de circa 10% a pietei de autovehicule comerciale usoare.
Renault a vandut pana la sfarsit de noiembrie peste 1.250 de vehicule comerciale. Trebuie precizat faptul ca, dupa 10 luni, producatorul francez era lider pe piata utilitarelor usoare din Romania, cu o cota dubla fata de cea din 2010. Compania a vandut si flote, mai ales de Master Furgon – modelul cel mai solicitat si in 2010 si in 2011 – Kangoo Express Maxi si Trafic Grand Passenger. Din totalul vanzarilor, 553 de unitati au fost pentru transport de marfa – si din acestea 85% sunt furgoane – iar 94, pentru transport de persoane. Tinand cont de contextul economic, reprezentantii Renault estimeaza ca vanzarile de vehicule comerciale sa inregistreze un progres usor in 2012 fata de 2011.
Cresterea vanzarilor Volkswagen Autovehicule Comerciale a fost ceva mai mare decat a pietei de vanuri, adica de 25-30% fata de 2010, in conditiile in care, asa cum isi aminteste brand managerul Eugen Grigoras, la inceput de an se estima un plus de 10-15%. Pana la final de noiembrie, compania vanduse 421 de unitati Caddy, 468 Transporter, 369 Crafter si 200 Amarok, deci aproape 1.500 de utilitare, iar decembrie urma sa fie o luna foarte buna, datorita unor contracte mari aflate in derulare, astfel ca estimarea pana la final de an era de 1.750 de unitati livrate si un plus de 30% fata de 2010.
Asa cum declara Eugen Grigoras, flotele reprezinta 33-40% din totalul livrarilor Volkswagen – prin flote intelegandu-se macar trei unitati vandute intr-un an aceluiasi client – si se tinde spre   imbunatatirea procentului. Clientii cu flote mici, de pana la 10-15 unitati, detin ponderea cea mai mare din total, urmati de cei cu 20-50 de unitati. „Au fost si livrari mai mari, spre 100 de autovehicule, si speram sa mai fie pana la final de an, desi de obicei acestea sunt mai rare.“
In ceea ce priveste 2012, „e dificil de facut estimari, deoarece prognozele se schimba de la o zi la alta, se discuta din nou de criza, de problemele din zona euro. Totusi, noi ne pastram optimismul si credem ca va fi o crestere de 5-10% fata de 2011, mai ales ca pentru unele firme cu flote, care fac logistica si distributie, si ale caror masini merg 75.000-100.000 km/an, in 2012 vine momentul sa innoiasca parcul.“

Vehiculele carosate detin o pondere tot mai mare
In cazul MB, sasiurile reprezinta 43% din numarul total de utilitare pentru transport de marfa vandute in 2011, si furgoanele, 57%, iar ponderea vehiculelor carosate in strainatate este mult mai mare decat in cazul altor importatori: 65%.
Renault a vandut in 2011 circa 450 de utilitare carosate – cifra aproape dubla fata de 2010 – cele mai multe fiind realizate in tara (printre partenerii agreati se numara Romturingia si Termoport). Dar exista si colaborari cu firme straine de profil.                                   
 Din numarul de unitati livrate in 2011 de VW, circa 10% sunt sasiuri, segmentul de carosare inregistrand o crestere importanta mai ales pentru transport de persoane, dar si pentru anumite categorii de marfuri. Compania colaboreaza aproape exclusiv cu carosieri romani – Deltamed (pentru ambulante), Astra Bus, C&I si Dipeti (microbuze), Termoport, Konvekta si Midocar (temperatura controlata), Ascar, ACTR (suprastructuri inchise/deschise) s.a. – dar cele mai multe contracte sunt incheiate de dealeri, care tin cont inclusiv de apropierea geografica dintre ei si aceste firme. Modelele cele mai solicitate in versiunea sasiu sunt Crafter si Transporter, deoarece au volume si sarcini utile mai mari, dar s-a facut carosare si pentru Caddy si Amarok. 

Termene de livrare de 2-3 luni pentru comenzile speciale
MB are pe stoc in Romania circa 450 de vanuri – Sprinter, Vito si Viano necarosate – iar termenul de livrare pentru cele lansate in productie este de trei luni.
Stocul de care dispunea Renault la sfarsitul lui noiembrie era suficient, asa cum declarau reprezentantii companiei, pentru realizarea obiectivelor de vanzari pana la final de an. In ceea ce priveste modelele lansate in productie, ele puteau fi livrate in ianuarie-februarie.
VW Autovehicule Comerciale are in permanenta stocuri (atat la importator, cat si la dealeri) de circa 300 de unitati, din care acopera 90% din cereri, in conditiile in care unele modele – Multivan, Caravelle si o parte din Amarok – se preteaza mai mult la individualizare. Nici sasiurile carosate nu lipsesc de pe stoc, in special frigorificele, atelierele de lucru si structurile deschise, dar ele sunt mai mult de prezentare in cadrul unor evenimente zonale.
Termenul de livrare pentru ce se produce la comanda este de 2-3 luni, cu exceptia Amarok – care, fiind fabricat in America de Sud, are un lant logistic mai lung – si a anumitor configuratii speciale care, in functie de capacitate, se pot realiza si in peste trei luni.

La fel de sensibili la aspectele financiare
Asa cum remarca reprezentantul VW, clientii sunt in continuare foarte atenti la partea financiara a unei achizitii: pret, costuri de finantare (mai ales ca, in cazul utilitarelor, trei sferturi sunt cumparate in leasing – cel putin la Volkswagen, si din acestea putin peste jumatate sunt cu finantare prin Grupul Financiar Porsche) si intretinere.
In ceea ce priveste preturile autovehiculelor, Eugen Grigoras aminteste faptul ca producatorii consacrati din vestul Europei le indexeaza anual, in functie de inflatie, cu 1-1,5%, o alta posibila scumpire fiind cauzata de schimbarile de modele si game. Dar in prezent cei mai multi compenseaza aceste cresteri prin actiuni speciale si discounturi la pretul de lista. Astfel, pretul de lista creste sau, rareori, ramane constant, in timp ce, fata de perioada de dinainte de 2008, nivelul acestor actiuni speciale a evoluat.
In cazul MB, pretul utilitarelor a inregistrat in 2011 o crestere de o singura cifra procentuala si inca nu este la nivelul de dinaintea crizei. Iar in 2012 valoarea va fi aproximativ egala, „dar dorim sa oferim servicii, in detrimentul discountului“.
La Renault, pretul vehiculelor comerciale a fost comparabil cu cel din 2010, iar pentru 2012 se intentioneaza, asa cum declara reprezentantii companiei, aplicarea aceleiasi politici corecte si orientate catre client, tinand cont insa si de tendinta pietei. In ceea ce priveste manopera si piesele de schimb, ele costa cam la fel ca in 2010 in reteaua Porsche, iar pentru finantare conditiile sunt mai stricte decat acum 2-3 ani, dar ceva mai permisive decat in 2010, societatile de profil fiind atente mai ales la bonitatea clientului si la riscurile pe care si le asuma.
60% din utilitarele vandute de MB in 2011 au fost in leasing si 40% cash, fata de 65% si respectiv 35% in 2010. Compania ofera finantare proprie prin Mercedes-Benz Financial Services, care se poate acorda si vehiculelor second-hand, pe perioade destul de lungi, daca acestea sunt suficient de noi – de exemplu, o utilitara de 3-4 ani poate beneficia de finantare pe 2-3 ani daca este in stare buna, iar una mai veche, deci mai ieftina, este achizitionata cash.
In cazul Renault, peste 50% din vehiculele comerciale vandute au beneficiat de finantare in leasing, procent superior celui din 2010. Ponderea cea mai mare o au contractele de leasing financiar realizate in parteneriat cu divizia de finantare a grupului, Renault Finance, care propune 0% dobanda pentru avans de la 15% si 90.000 km revizii gratuite in limita a trei ani.

Second-hand-urile in stare buna, la mare pret
In ceea ce priveste solicitarile pentru utilitare second-hand, acestea vin, in cazul Mercedes-Benz, de la clienti individuali, nu de flote, care sunt interesati mai ales de oferte atractive de autoutilitare usoare rulate („a.u.r.“), ce presupun masini nu prea vechi, nu prea rulate, in stare buna si la pret avantajos. Pana la final de an, compania estima sa vanda 200 de utilitare usoare second-hand – fata de 247 in 2010 – din care 179 fusesera deja contractate pana in octombrie inclusiv. Vehiculele din categoria „a.u.r.“ beneficiaza de garantie de sase luni sau un an daca nu sunt suficient de noi pentru a avea parte de garantia producatorului, de doi ani de la prima inmatriculare. In plus, unele centre autorizate MB desfasoara, din 2011, o activitate de comercializare „a.u.r.“ la nivel superior, fiind certificate de Daimler ca satisfacand standardul global Mercedes-Benz Used 1, drept pentru care pot acorda, pentru „a.u.r.“ produse in UE, o garantie de 6-24 de luni.

Euro 5 si-a intrat bine in drepturi
Renault a fost unul dintre primii producatori care au propus motorizari Euro 5 pe gama de utilitare, inca din 2010, iar anul trecut toate vehiculele comerciale vandute au respectat aceste norme de poluare. Aceeasi situatie se intalneste si la VW, in timp ce la Mercedes-Benz procentul vehiculelor comerciale cu motor Euro 5 in totalul vanzarilor este de 98,5%. Garantia oferita de Mercedes-Benz pentru utilitarele sale usoare este de doi ani de la prima inmatriculare, iar intervalele de service sunt semnalizate in bord de sistemul Assyst.
Garantia standard oferita de constructorul Renault pentru motorizarile Euro 5 este de trei ani sau 100.000 km, cu un interval de revizie la 30.000 km. Dar, in functie de solicitarile specifice ale clientilor, mai ales pentru flote, ea poate fi extinsa pana la cinci ani sau 200.000 km. Asta in timp ce pentru motorizarile Euro 4 garantia constructorului era de trei ani, in limita a 100.000 km, iar intervalul dintre revizii era de 15.000 km. Si in ceea ce priveste consumul se constata superioritatea motoarelor Euro 5, ele fiind cu 0,5 l/100 km mai economice decat predecesoarele lor.
Toate modelele din oferta VW Autovehicule Comerciale primesc garantie de patru ani, iar intervalele de service recomandate sunt de 20.000 km sau un an pentru Amarok, Transporter GP si Crafter GP si de 15.000 km sau un an pentru Caddy.           

Editia din 2011 a Equip Auto a beneficiat de prezenta a 1.800 de expozanti, pe o suprafata totala de 100.000 m2, dar ceea ce ii reconfirma pozitia pe plan international este mai ales faptul ca, din cei peste 100.000 de vizitatori, circa 30% sunt din strainatate, in special din UE, Maghreb, Europa Centrala si de Est si Asia – adica polii importanti ai
industriei auto mondiale

Participarea la Equip Auto ne-a oferit ocazia de a vorbi si cu directorul salonului, Mario Fiems, nu doar despre pozitia pe piata manifestarilor de profil din Europa, ci si despre planurile de extindere in alte tari si despre situatia actuala a industriei auto. Am aflat, astfel, ca piata franceza de piese de schimb are in prezent un nivel foarte ridicat, cu vanzari de 32 de miliarde de euro/an, si ca este perfect echilibrata intre retelele independente si cele ale producatorilor de autovehicule. In plus, este si stabila pe termen lung si nu a scazut mult per total nici in timpul crizei. E drept ca vanzarea de componente pentru prima echipare a fost mai mica – intre timp a ajuns iar la un nivel inalt – dar a crescut cea pentru echipare ulterioara.
Franta este si un mare producator de componente auto, in afara de numeroasele firme locale existand si circa 300 de companii multinationale, ca Bosch sau Beru, care au aici fabrici sau birouri de cercetare/dezvoltare, astfel ca balanta comerciala (diferenta dintre exporturi si importuri) este pozitiva.
Din cei circa 1.800 de expozanti, cei mai multi sunt de peste hotare, iar dintre acestia, cam 75% sunt europeni, mai ales din Germania, Anglia, Spania, Polonia, Cehia, dar si Romania, Grecia sau Portugalia. Pe de alta parte, si Equip Auto s-a extins peste hotare si are in continuare planuri in acest sens. Deocamdata salonul se organizeaza in Algeria, anual, si incercari au mai fost in Mexic (unde insa piata nu e suficient de puternica pentru a atrage expozanti si este si foarte mult influentata de piata nord-americama) si la Moscova. Mai sunt vizate, pentru viitor, Marocul si Maghrebul, piete traditionale pentru Franta, si tarile emergente din Europa de Est, printre care si Romania. Nici China nu este de neglijat, dar acolo sunt deja prezente targurile germane si este mai greu de intrat.
Asta insa nu inseamna ca pe piata nu este suficient loc si pentru organizatorii francezi si pentru cei germani. „Germania are o piata de doua ori mai mare decat cea franceza si este principalul producator al Europei, dar si Europa este principalul client al Germaniei, deoarece 60% din exporturile acestei tari raman pe continent. Deci, chiar daca saloanele auto din Germania sunt puternice si importante, nu avem probleme cu competitia din partea lor, deoarece producatorii germani sunt mereu interesati sa participe la targuri in strainatate.“

Si Equip Auto are premiantii sai
Cu aceasta ocazie s-au decernat si Premiile Internationale ale Inovatiei Auto. Industrie Saleri Italo a castigat la categoria OEM/Green Tech cu pompa de apa controlata de o valva cu rotor, un dispozitiv simplu, usor si ieftin, care neutralizeaza debitul pompei de apa la demaraj, pentru ca, in cazul demarajului la rece, sa nu creasca prea mult consumul de carburant si emisiile de CO2. Locul al doilea la aceasta categorie a fost obtinut de Robert Bosch, cu Tehnologia HY4, una dintre arhitecturile cele mai obisnuite ale unui vehicul hibrid: la tractiunea fata cu motor termic se adauga un tren de rulare spate cu motor electric si o baterie si, in functie de circumstante, se foloseste unul dintre motoare sau amandoua deodata.
Thule a obtinut trofeul la categoria After-Market cu lantul de zapada Easy-fit, cu sistem de tensiune automata, care faciliteaza montarea si scurteaza mult timpul necesar acesteia. Iar Ava-Moradia a urmat in clasament, cu radiatorul universal pentru vehiculele Grupului PSA, care poate echipa 34 de modele diferite din gamele 206, 307, C4, Berlingo, Xsara, Partner si Picasso, chiar daca acestea sunt dotate cu instalatie de climatizare sau cutie automata de viteza. Producatorul garanteaza acelasi nivel de racire ca aparatul de prim montaj, la un pret competitiv.
Febi a fost premiantul categoriei Echipamente de Service, cu testerul de jocuri pentru trenul rulant al autoturismelor si utilitarelor usoare, care permite controlul ansamblului de piese de legatura cu solul. Aparatul are mobilitate mare, este independent de sursele de energie, poate detecta uzurile fara a fi nevoie de elevator si simuleaza toate situatiile de condus: demaraj, franare, viraje. A urmat in clasament Omia, cu cabina de vopsit Luxia, destinata carosierilor si service-urilor, care ofera un plus de productivitate de 15 minute/vehicul.
In sfarsit, Institutul Api-Automotive Process a castigat la categoria Servicii cu robotul de analiza optica a rotilor – uzura si presiune – si a geometriei lor. Iar premiul al doilea a fost obtinut de Audacon, cu AuDaConVRC, o solutie informatica ce ofera automat date despre intretinerea unui vehicul in functie de varsta si kilometraj.
S-au acordat si patru premii speciale, care au mers la Delphi, Facom, Vallet Distribution si Washtec.