Lucrările la podul Luegbrücke impun restricții majore de trafic pentru vehiculele grele, afectând transportul internațional între Italia și Germania
Între 6 și 17 octombrie 2025, camioanele și vehiculele cu o greutate totală mai mare de 3,5 tone nu vor putea circula pe autostrăzile A12 Inntal și A13 Brenner din Austria în timpul nopții.
Măsura, prevăzută de Regulamentul nr. 110 emis de provincia Tirol la 15 septembrie 2025, este necesară pentru a permite lucrările de întreținere și consolidare a podului Luegbrücke, o structură-cheie a traficului alpin.
Interdicția se aplică de luni până joi, între orele 21:00 și 05:00, perioadă în care se vor efectua lucrări de reabilitare a carosabilului.
Pentru vehiculele care se deplasează spre Innsbruck, intervalul este ușor redus (22:00–05:00).
Autoritățile tiroleze subliniază că nu există rute alternative disponibile, iar poliția va efectua controale stricte în punctele Pettnau și Kufstein pentru a asigura respectarea restricțiilor.
Contextul măsurii: renovarea completă a podului Luegbrücke
Podul Luegbrücke, situat în valea Wipptal, la aproximativ 30 km sud de Europabrücke, este o structură impunătoare de 1,8 kilometri, construită în urmă cu peste 55 de ani.
După mai multe expertize tehnice, autoritățile austriece au decis reconstrucția completă a acestuia, într-un proiect de amploare atribuit consorțiului Strabag–Porr, cu o valoare totală de 380 milioane de euro și o durată estimată până în 2030.
Lucrările se desfășoară în trei etape principale, iar traficul este deja restricționat de la începutul anului 2025 la o singură bandă pe sens.
Pentru aproximativ 180 de zile pe an, este prevăzut un regim temporar cu două benzi, în care vehiculele grele de peste 3,5 tone vor circula pe banda din stânga, pentru a distribui sarcina în centrul structurii.
O rețea de reglementări succesive
Interdicția de noapte din octombrie face parte dintr-un pachet de măsuri mai amplu, stabilit în baza Bundesgesetzblatt II nr. 409/2024, care definește regimul general de restricții pentru perioada lucrărilor.
Acesta include:
Scopul este de a menține traficul fluent în perioadele de vârf, dar și de a asigura siguranța lucrărilor la una dintre cele mai sensibile structuri ale axei Brenner.
Impactul asupra transportului internațional
Axa Brenner este una dintre cele mai importante rute de transport de marfă din Europa, conectând Italia cu Germania și restul Uniunii Europene.
În 2025, conform Asfinag, sunt programate:
La punctul de trecere Kufstein/Kiefersfelden, sistemul de semaforizare limitează fluxul la 300 de camioane pe oră, o măsură ce provoacă adesea aglomerări semnificative pe partea bavareză.
Pentru a gestiona această complexitate, Asfinag a introdus o serie de instrumente digitale:
Cooperare transfrontalieră și reacții locale
Presa austriacă, în special Tiroler Tageszeitung, a relatat că autoritățile din Tirol au avut consultări cu Bavaria pentru sincronizarea calendarului de restricții, astfel încât să se reducă efectele asupra fluxului logistic dintre Munchen, Innsbruck și Verona.
Noile măsuri includ cinci semafoare suplimentare, limitări pe rețeaua secundară și îmbunătățiri ale transportului public local, pentru a descuraja traficul de deviere prin localități.
Totuși, organizațiile transportatorilor austrieci și germani avertizează că acumularea de interdicții riscă să provoace pierderi logistice și întârzieri semnificative, în special pentru fluxurile dintre Italia de Nord și Germania de Sud.
Interdicția de noapte pentru camioane pe axa Brenner din octombrie 2025 marchează o nouă etapă critică în reabilitarea infrastructurii alpine austriece.
Deși măsura este temporară, ea evidențiază fragilitatea coridorului nord-sud european, unde orice lucrare majoră generează perturbări în lanț pentru transportul de marfă.
Pe termen lung, succesul proiectului Luegbrücke va depinde de capacitatea autorităților austriece de a menține echilibrul între siguranța lucrărilor, continuitatea traficului și competitivitatea logistică a regiunii alpine — o provocare majoră pentru una dintre cele mai tranzitate rute de marfă din Europa.
La finalul lui februarie, o delegație a asociației germane de transport și logistică BGL a fost martoră, împreună cu europarlamentarul german (CSU) Markus Ferber, la „haosul din trafic cauzat de sistemul de dozare a camioanelor impus de Austria de-a lungul axei Brenner, la granița dintre cele două țări”.
BGL explică faptul că de ani de zile, blocaje kilometrice sunt rezultatul acestei măsuri, care pune sarcini inacceptabile pe șoferii de camioane și autoturisme, companiile de transport, locuitorii și mediul înconjurător de pe partea germană a autostrăzii Inntal. În mai multe rânduri, au loc accidente grave din cauza dozării. În prezent, nu există suficiente alternative pentru transportul feroviar de marfă din cauza capacității feroviare prea limitate.
Dirk Engelhardt, președintele asociației transportatorilor germani, solicită intervenția UE și nu numai în ceea ce privește dozarea: autorizația de blocare este doar o parte a politicii care împiedică tranzitul Tirolului pe cea mai importantă legătură rutieră dintre Germania și Italia. În plus, există și alte restricții care contravin legislației UE, cum ar fi interdicția de circulație sectorială, interdicția de circulație pe timp de noapte și dubla taxare pe timp de noapte. Prin urmare, solicită Comisiei Europene să ia în sfârșit măsuri legale împotriva măsurilor Tirolului.
UE nu poate continua să accepte aceste restricții grave asupra liberei circulații a persoanelor și bunurilor, care durează de mulți ani. Nu este posibil ca una dintre cele mai importante axe de transport și conexiuni nord-sud din Europa să devină un blocaj în regiune. Comisia Europeană – în calitate de gardian al tratatelor – ar trebui să intervină de urgență și să înlocuiască abordarea „de sine stătătoare” din Tirol cu o soluție paneuropeană.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit