Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În ciuda protestelor asociațiilor transportatorilor rutieri din Italia și Germania (și pe alocuri și a autorităților din aceste state), Austria continuă politica de restricționare sau de interzicere a trecerii camioanelor prin Tirol de-a lungul axei Brenner. Aceste interdicții sunt și mai mari de la 1 ianuarie 2023, ca urmare a eliminării anumitor scutiri.

Principala modificare se referă la vehiculele solo, camioanele articulate și camioanele cu motoare diesel Euro V, care de la 1 ianuarie 2023 nu mai pot circula pe tronsonul dintre Kufstein și Zirl pe autostrada A12. Astfel, circulația este permisă doar pentru vehiculele Euro VI diesel, electrice (cu baterii sau hidrogen) și cu gaz natural (comprimat sau lichefiat).

Excepția de la interdicția de circulație rămâne valabilă pentru vehiculele comerciale care se îndreaptă către terminalele intermodale din Hall și Wörgl și pentru anumite tipuri de vehicule specializate, cum ar fi betonierele, autobetonierele, autoutilitarele pentru pompe de beton, vehiculele de depanare și macaralele. De la 1 ianuarie 2023, autovehiculele Euro V nu vor mai fi scutite de interdicția de circulație în Kernzone și Erweiterte Zone. Vehiculele Euro VI înmatriculate înainte de 31 august 2018 sunt, de asemenea, interzise la transportul sectorial în aceste zone. Toate vehiculele comerciale trebuie să afișeze pe parbriz autocolantul care indică nivelul emisiilor poluante (Abgasplakette).

Carburantul și traficul rutier sunt cele două teme care deschid politica de transport rutier în 2022. Pe partea energetică, continuă creșterea prețului motorinei la pompă, care în cel mai recent sondaj al Ministerului Dezvoltării Economice din Italia (din 10 ianuarie) a atins valoarea de 1.598,01 euro la mia de litri, adică cu 10% mai mult decât săptămâna anterioară. Scumpirea gazului natural lichefiat, folosit de aproximativ 4.000 de vehicule comerciale italiene, pare și ea de neoprit, ajungând la 2,2 euro pe kg. Pe această temă, asociația Trasportiunito solicită să existe posibilitatea recuperării accizei și la acest combustibil, cu o valoare identică cu cea în vigoare la motorină.

Secretarul general Maurizio Longo explică că „acest cost extraordinar de mare, pe lângă faptul că determină un dezavantaj competitiv senzațional în comparație cu companiile de transport rutier de marfă care utilizează flote de vehicule foarte poluante, riscă să genereze un dezavantaj inacceptabil pentru companiile cele mai curate și, prin urmare, solicităm o intervenție economică semnificativă care, cel puțin parțial, permite acestor companii să recupereze o parte din costul de exploatare”.

Conftrasporto, o altă asociație italiană de transportatori, vizează în schimb axa Brenner, dar de data aceasta pe partea italiană în loc de cea obișnuită austriacă. Confederația contestă propunerea prezentată în ultimele zile de provincia Bolzano pentru un sistem digital care să permită varierea taxei pe A22 pentru vehiculele comerciale în funcție de clasa de mediu și volumul de trafic. Președintele Paolo Uggè o definește ca o „nouă măsură restrictivă” care „seamănă foarte mult cu cea a ecopunctelor introduse la începutul anilor 90”. Potrivit lui Uggè, „președintele provinciei Bolzano Arno Kompatscher, actualizează astăzi acest sistem și mai rău prin introducerea unui sistem de rezervare pentru vehiculele grele. Cei care poluează cel mai mult, atestă statisticile oficiale, sunt mașinile încărcate cu turiști, dar pare mai ușor și mai funcțional să lovești transportul de marfă și să atragi în continuare turiști”.

Conftrasporto amintește că sistemul austriac de ecopuncte a fost respins de Uniunea Europeană și cere guvernului să ia poziție față de propunerea provinciei Bolzano, după ce, potrivit agenției austriece APA, ministrul Transporturilor din Italia, cel al Tranziției Ecologice și Președintele Consiliului l-ar fi considerat „interesant și inovator”.