Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Operatorilor Români de Transport – FORT – își continuă demersurile instituționale în sprijinul operatorilor de transport, abordând în paralel problemele legate de costurile de operare, de concurența neloială și de creșterea tarifelor RCA. În ultima perioadă, conducerea FORT a participat la două întâlniri de lucru importante, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și la sediul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), unde s-au discutat subiectele prioritare pentru transportatorii români.

La întâlnirea de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții FORT au pus pe masă mai multe probleme stringente pentru industrie. Una dintre principalele solicitări a fost prelungirea schemei de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil, măsură considerată vitală pentru menținerea competitivității operatorilor români într-un context european tot mai dificil. O altă problemă majoră a vizat platformele online de vânzare a biletelor pentru transportul rutier interjudețean de persoane, pentru care FORT cere ISCTR să demareze acțiuni de control și conformare la legislația în vigoare.

De asemenea, organizația a ridicat problema obligativității caselor de marcat fiscale în autobuze și a eliberării de bonuri fiscale pentru fiecare călător, conform OUG nr. 28/1999, subiect pentru care s-au cerut controale riguroase. Totodată, s-a discutat despre necesitatea unor proceduri clare de control în aplicarea prevederilor HG nr. 1317/2023 (modificată prin HG nr. 642/2025), referitoare la transportul rutier județean și interjudețean de persoane, pentru a evita interpretările diferite și abuzurile.

Un punct important pe agendă a fost și monitorizarea cupoanelor pentru tichetele de călătorie ale pensionarilor, care ar urma să fie verificată prin aplicația „Rețea de mobilitate rutieră”, astfel încât fiecare tichet să fie corelat cu un bon fiscal ce confirmă încasarea contravalorii reducerii de 50%.

Tot în această perioadă, conducerea FORT a avut o întâlnire separată la sediul ASF cu președintele instituției, Alexandru Petrescu, și cu vicepreședintele Sorin Mititelu. Principala temă dezbătută a fost problematica RCA, având în vedere că perioada de plafonare a tarifelor a ajuns la final și numeroși operatori de transport au semnalat creșteri îngrijorătoare ale polițelor. FORT a subliniat că aceste scumpiri pot avea un impact major asupra tarifelor practicate de operatorii de transport, atât în sectorul de marfă, cât și în cel de pasageri, ceea ce riscă să afecteze competitivitatea pieței.

În cadrul întâlnirii cu ASF au fost identificate două soluții imediate menite să atenueze presiunea asupra transportatorilor. Prima soluție este posibilitatea solicitării unui tarif RCA prin intermediul BAAR, pe baza unei formule transparente care combină tariful de referință publicat oficial și media celor mai mici trei oferte nete existente pe piață. A doua soluție vizează eliminarea codului CAEN dintre criteriile folosite la stabilirea gradului de risc, acesta urmând să fie înlocuit cu numărul de kilometri efectuați anual. Conducerea ASF și-a asumat ca termen pentru aplicarea acestei modificări sfârșitul lunii octombrie 2025.

FORT cere în continuare tuturor autorităților – Guvern, Parlament și ASF – să acționeze cu maximă celeritate pentru transparentizarea calculului tarifelor RCA, adoptarea rapidă a legislației aflate în dezbatere și identificarea de soluții care să ducă la scăderea efectivă a primelor de asigurare. Federația consideră că doar prin corectitudine, transparență și concurență loială se poate asigura un cadru sustenabil pentru transportatorii români, care au deja de suportat o presiune crescută a costurilor din toate direcțiile.

FORT a subliniat că deschiderea pieței transportului rutier interjudețean de persoane, necesitatea îmbunătățirii infrastructurii și sprijinirea operatorilor corecți trebuie să fie priorități clare pentru autorități. Corectitudinea și concurența loială sunt considerate fundamentale pentru un transport sigur, eficient și de calitate, atât pentru marfă, cât și pentru pasageri.

În paralel, FORT a anunțat că va continua să comunice deschis și să facă publice toate demersurile întreprinse în interesul operatorilor de transport, inclusiv pe noua sa pagină de Facebook, creată special pentru a menține un dialog permanent cu membrii săi și cu întreaga industrie: https://www.facebook.com/profile.php?id=61579976844005.

Ridicarea plafonării tarifului RCA, de la 30 iunie 2025, face ca prețul plătit de transportatori pentru vehiculele grele să crească cu 19%. Și asta deoarece Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) folosește acum formula de calcul a tarifelor în cazul asiguraților cu risc ridicat aprobată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în urmă cu doi ani.

Astfel, prețul RCA pentru un camion în B0 va crește de la 9.000 de lei la aproximativ 11.000 de lei. Desigur, ofertele primite într-o primă fază din partea companiilor de asigurări pot fi chiar mai mari de atât, însă transportatorii trebuie să aibă în vedere faptul că, dacă cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referință, atunci, în calitate de asigurați cu risc ridicat (conform legii 202/2022)  se pot adresa BAAR pentru a distribui încheierea poliței către un asigurător din piață, la tariful calculat pe baza formulei de calcul.

Desigur, o creștere de 19% nu este lucru puțin. Din păcate, apetitul societăților de asigurare pentru a încheia RCA la vehicule grele și în special la camioane de transport internațional este scăzut, nefiind concurență în piață, a atras atenția Viorel Vasile, CEO Safety Broker.

„Vorbim despre nu mai puțin de 70.000 de polițe RCA încheiate asiguraților cu risc fiscal ridicat, în special vehicule grele. Piața asigurărilor de răspundere civilă auto – care reprezintă aproxmativ 50% din volumul total de asigurări încheiate într-un an – este împărțită între câțiva furnizori, care doresc să își limiteze expunerea pe acest segment. Iar proiectul de înființare a unei firme de asigurări deținută de stat, care să încheie asigurări prin intermediul CEC, a rămas la stadiul de discuții, fără demersuri concrete în acest sens.“

De anul viitor se pare că va intra un jucător nou pe piața RCA, compania greacă Interamerican, care a obținut deja licența de a activa în România și respectiv pe segmentul RCA. Vor veni cu un brand online, prin care vor face doar vânzări directe, așa că rămâne de văzut în ce măsură vor încheia RCA și pentru camioane sau se vor adresa cu precădere clienților persoane fizice.