Presa poloneză consemnează că sunt câteva zeci de companii de transport poloneze care au recuperat un milion de euro plătiți în plus în 2010-2011 ca taxă de autostradă în Germania. Pentru început, BAG a plătit banii în cazurile în care compania a plătit taxa de drum direct în sistem, nu prin intermediari.
Inițial, autoritatea a refuzat să plătească în cazul în care taxa de drum era achitată prin intermediul operatorilor de carduri de combustibil, invocând lipsa datelor de bază. Doar furnizarea de declarații Toll Collect arhivate a rezolvat disputa. O companie de avocatură poloneză a afirmat că banii recuperați deja au fost aferenți solicitării depuse de firma de avocatură Iuridica în numele clienților săi în 2013, însă clienții săi așteaptă rambursarea plăților excedentare și din anii următori. Încă circa un milion de euro despăgubiri erau așteptate să se încaseze până la sfârșitul lui septembrie.
Potrivit societății de avocatură Iuridica, este încă posibil să se depună cereri de rambursare a plăților excedentare pentru perioada ianuarie 2019-septembrie 2021. Mulți antreprenori nu credeau că ar fi posibil să obțină o rambursare. Nici măcar hotărârea tribunalului de la Luxemburg nu a convins pe toată lumea, însă acum tot mai mulți transportatori solicită recuperarea taxelor de drum plătite în plus.
Rambursarea plăților excedentare de taxe de drum germane este rezultatul hotărârii CJUE, confirmată pe 30 noiembrie 2021 de către Tribunalul Administrativ Superior din Münster. Hotărârea CJUE a fost pronunțată ca răspuns la o întrebare preliminară adresată CJUE de Oberverwaltungsgericht für das Land Nordrhein-Westfalen (Curtea Administrativă Superioară pentru landul Renania de Nord-Westfalia) din Münster, care a examinat un recurs împotriva unei decizii a Verwaltungsgericht Köln (Tribunalul administrativ din Köln) prin care s-a respins o cerere de rambursare a taxelor de drum percepute în mod necuvenit de către Republica Federală Germania, în perioada 1 ianuarie 2010-18 iulie 2011, în valoare totală de 12.420,53 euro, formulată de o societate de transport poloneză. Curtea Administrativă Superioară din Renania-Westfalia a decis că toate taxele de drum percepute în mod excesiv (8,59% în total) pot fi majorate cu o dobândă de 5%.
În 2013, un grup de companii de transport poloneze a încredințat firmei de avocatură Iuridica din Cracovia și avocatului Martin Pfnur reprezentarea în cazul rambursării taxelor solicitate în mod incorect de BAG. La sfârșitul lunii octombrie 2020, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a pronunțat o hotărâre privind colectarea incorectă a taxelor de drum în Germania. În acel moment, un număr mare de companii de transport au decis să se alăture procesului de rambursare a maut-ului. Societățile ar trebui să depună cererile de rambursare a taxei de drum la Bundesamt für Güterverkehr (BAG) direct sau prin intermediul unei firme de avocatură. Transportatorii polonezi reprezintă cel mai mare grup de transportatori străini care plătesc taxe de drum în Germania.
Călătoriile transfrontaliere au scăzut, de asemenea, față de luna precedentă la toate frontierele, cu cea mai mare scădere la frontiera cu Polonia.
Numărul de kilometri parcurși de camioane cu cel puțin patru axe pe autostrăzile germane care sunt supuse plății taxei de drum a scăzut cu 1,4% în iulie 2022 față de iunie 2022, ajustat pentru efectele calendaristice și sezoniere. În comparație cu aceeași lună a anului trecut, iulie 2021, indicele kilometrajului de taxare pentru vehiculele grele de marfă, ajustat în funcție de calendar, a fost cu 1,6% mai mic, potrivit Biroului Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG) și Biroului Federal de Statistică (Destatis).
Cea mai mare scădere a volumelor transportate – în Saxonia
Cele două birouri evaluează, de asemenea, cifrele pentru fiecare stat federal în parte. Cea mai mare scădere a numărului de kilometri parcurși cu taxă pentru vehiculele grele de mare tonaj față de luna precedentă, de 2,6% (ajustată pentru efectele calendaristice și sezoniere), a fost înregistrată în Saxonia în luna iulie a acestui an.
Kilometrajul camioanelor pe autostrăzile germane oferă indicații timpurii asupra dezvoltării economice actuale a industriei, după cum explică Oficiul Federal de Statistică. Indicele poate fi utilizat și ca un indicator timpuriu de estimare a dezvoltării economice în unele state federale. Potrivit raportului, există o corelație clară între kilometrajul regional al vehiculelor grele de mare tonaj și cifra de afaceri regională în sectorul manufacturier, în special în statele industrializate.
Dezvoltarea traficului transfrontalier
Indicii de taxare a camioanelor pentru călătoriile transfrontaliere sunt disponibili începând cu luna de raportare aprilie a anului în curs. Acestea măsoară numărul de intrări și ieșiri de la frontiera germană.
Conform acestor indici, traficul transfrontalier la toate frontierele a scăzut în iulie față de luna precedentă. Cea mai mare scădere, de 4,2%, ajustată în funcție de efectele calendaristice și sezoniere, comparativ cu luna iunie, a fost înregistrată la granița cu Polonia.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit