Evoluții ale tarifelor de transport pe coridoarele majore (baza 100: ianuarie 2017)
Potrivit Băncii Mondiale, comerțul global cu bunuri și servicii și-a revenit în 2024, având o creștere estimată la 2,7%, după scăderea de 1,1% din 2023. Iar în 2025 se așteaptă să se ajungă la 3%, însă cu rezerve determinate de incertitudinea politică și comercială. Prima jumătate a anului trecut a adus o redresare slabă față de 2023, dar în al doilea semestru creșterea s-a accelerat, fiind determinată parțial de realizarea de stocuri în așteptarea posibilelor dislocări, inclusiv cele rezultate din grevele lucrătorilor portuari de pe coasta de est a SUA și Golful Mexic, și a tarifelor mai mari anunțate de Statele Unite. Dar indicatorii principali semnalează o slăbiciune continuă în comerțul cu bunuri din economia avansată, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply care citează și date de la Banca Mondială (Economic outlook 2025: moderate growth and increased tensions).
La nivel global, numărul de noi politici de restricționare a comerțului introduse în 2024 a fost de cinci ori mai mare decât media din 2010-2019 și este aproape de recordul înregistrat în 2023, dar Banca Mondială confirmă și o accelerare a creșterii comerțului mondial în 2025-2026, avertizând totodată că aceasta va rămâne sub mediile observate înainte de pandemie. Iar OECD se așteaptă la creșterea în continuare în următorii doi ani a cotei Chinei în comerțul mondial.
În aceste condiții, 2024 a confirmat volatilitatea prețurilor de transport internațional, care este mult mai mare decât cea a prețurilor de transport rutier.
Tarifele de transport maritim au început din nou să crească semnificativ în 2024, dar nu atât datorită nivelului cererii, cât unui factor extern: atacurile Houthi din Marea Roșie care au forțat companiile de transport maritim să ocolească Africa prin Capul Bunei Speranțe. Iar aceste perturbări au făcut posibilă absorbția supracapacității și creșterea prețurilor. Situația a revenit treptat la normal, dar tarifele s-au stabilizat la un nivel mai ridicat decât în 2023, iar în 2025 se așteaptă ca ele să se mențină în prima parte a anului, influențate mult de conflictul din Orientul Mijlociu.
Tarifele de transport aerian, care au înregistrat o creștere mare în 2021-2022, nu au cunoscut o scădere atât de abruptă ca la maritim, iar companiile au reintrodus cu precauție capacitatea. În 2024, această industrie a beneficiat indirect și de perturbările din transportul maritim și de durata mai mare a acestuia. Iar în 2025 se așteaptă ca prețurile să rămână relativ stabile.
În ceea ce privește piața europeană a transportului rutier, aceasta se dovedește mult mai puțin volatilă. Tarifele au crescut brusc în 2022, după izbucnirea conflictului ruso-ucrainean, care a dus la scumpirea în mare măsură a combustibilului, dar creșterea nu a fost comparabilă cu vârfurile înregistrate la maritim sau aerian. În 2024, prețurile combustibililor au scăzut, ceea ce a dus la o scădere a tarifelor ce a slăbit transportatorii rutieri, confruntați cu o creștere a altor elemente de cost. În 2025 se estimează că cererea din Europa va rămâne relativ modestă și, prin urmare, nu va exercita o presiune masivă în sensul creșterii prețurilor, dar nu ar trebui să ne așteptăm nici la reduceri, deoarece asta ar pune în pericol sustenabilitatea companiilor de transport rutier, având în vedere marjele lor scăzute.
Banca Mondială a publicat, așa cum informează platforma Upply, a șaptea ediție a raportului său „Connecting to Compete“ și prima după criza Covid-19, care prezintă indicele de performanță logistică din 139 de țări ale lumii.
Acest raport a fost realizat pentru prima dată în 2007 și se bazează pe șase criterii de evaluare, iar ediția din 2023 include, în afară de rezultatele sondajului tradițional efectuat în rândul profesioniștilor din transport și logistică, o analiză a expedierilor din diferitele moduri de transport. Opt țări europene se află în Top 10 mondial în ceea ce privește performanța logistică, o cifră stabilă comparativ cu ediția anterioară, publicată în 2018. Regatul Unit iese din Top 10, coborând de pe locul al 9-lea pe al 19-lea, în timp ce Elveția intră, urcând de pe poziția a 13-a pe a 3-a. Germania a pierdut primul loc pe podium în fața Singapore, care în 2018 a fost pe locul al 7-lea. Iar Canada a intrat în Top 10 cu o performanță spectaculoasă, după ce în 2018 a fost a 20-a. Cele 12 țări cu un indice de performanță logistică mai mare sau egal cu 4,0 din 5,0 sunt toate economii cu venituri mari. Franța a fost a 13-a în clasamentul mondial – cea mai bună poziție a sa din toate timpurile fiind a 12-a, în 2012 – în condițiile în care în 2018 era a 16-a.

02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit