Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport intern din Spania

Tarifele de transport intern din Spania pe bază de contract au început să scadă în septembrie, fiind cu 2,4 puncte mai mici decât în august, adică de 131,9 puncte, în timp ce tarifele spot au crescut cu 7,2 puncte față de august, așa cum reiese din barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Față de trimestrul al doilea al anului, în al treilea tarifele din contracte au crescut cu 0,9 puncte, până la 133,8, iar cele spot – care scad din mai încoace și au avut o scădere abruptă în august, înainte de a crește în septembrie, pe fondul cererii sezoniere din agricultură – au fost de 135,5 puncte, în scădere cu 4,9 puncte față de trimestrul anterior.

În Spania, optimismul consumatorilor a crescut semnificativ în trimestrul al treilea, cu 6%, până la 36%, iar economia a depășit performanța altor state UE în prima jumătate a anului, având o creștere de 0,9% în primul trimestru față de ultimul din 2023 și de 0,8% în al doilea trimestru din 2024 față de primul, ceea ce ridică rata anuală de creștere la 3,1%, potrivit datelor revizuite ale Institutului Național de Statistică (INE). Spre deosebire de alte țări din zona euro, Spania a arătat rezistență la creșterea ratelor dobânzilor, iar consumul privat a fost cu 1% mai mare, stimulând cererea internă, în timp ce producția a înregistrat o creștere trimestrială de 1,5%, datorită costurilor mai mici ale energiei și creșterii competitivității.

Tot potrivit INE, vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,3% față de trimestrul al treilea din 2023, aceasta fiind cea mai mare creștere din 2023 încoace. Creșterea cea mai mare au avut-o produsele nealimentare, în special bunurile de uz casnic, cu 3,9%, iar cheltuielile cu alimentele au fost doar cu 0,8% mai mari. Comerțul electronic a înregistrat o scădere notabilă de 7,4%, probabil pe măsură ce cumpărătorii revin la cumpărăturile în magazinele fizice, care au crescut în medie cu 3%. Iar retailul a crescut cu 0,5% în iulie și cu 0,4% în august.

PMI (Indexul managerilor de achiziții) pentru industria prelucrătoare a crescut la 53,0 în septembrie, de la 50,5 în august, în condițiile în care o valoare peste 50 indică expansiune. Spania a depășit PMI din zona euro, care a scăzut la 45 de puncte în septembrie, semn de contracție.

Costurile de exploatare ale firmelor de transport din Spania nu au crescut la fel de mult în comparație cu celelalte țări europene analizate de Upply: asigurările au fost în medie cu 10% mai scumpe decât în trimestrul al treilea din 2023, întreținerea și reparațiile cu 4,0%, iar anvelopelor cu 2,0%.

Potrivit revizuirilor INE, economia spaniolă a înregistrat o creștere de 2,7% în 2023, iar PIB a crescut cu o rată trimestrială de 0,8% atât în primul, cât și în al doilea trimestru din 2024, depășind creșterea de 0,3% din zona euro în trimestrul al doilea, mai ales datorită consumului privat.

Cifrele revizuite de Banca Spaniei arată că activitatea economică din țară ar urma să crească în 2024 cu 2,8% și în 2025 cu 2,2%, tot datorită cererii interne și rezilienței pieței forței de muncă. Punerea în aplicare a Planului de Redresare și Reziliență va susține creșterea investițiilor în viitorul apropiat, iar inflația se preconizează că își va menține tendința descendentă.

Pe măsură ce consumul privat crește, este posibilă o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport spot, iar pe termen mediu și lung, pe măsură ce economia intră în faza de creștere, tarifele de transport pe bază de contract pot crește, cu condiția ca cererea să fie mai mare decât capacitatea disponibilă.

Tarife de import și de export din porturi

Pe rutele de export din diverse orașe europene către Rotterdam și Anvers, tarifele de transport pe bază de contract au crescut ușor în trimestrul al treilea din 2024 față de trimestrul anterior, cu 0,9 puncte, până la 135,0 puncte, așa cum reiese din barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au tot scăzut în ultimul timp, ajungând la 112,4 puncte, cel mai jos nivel din primul trimestru al lui 2022 încoace, cu 9,0 puncte mai mic decât în perioada similară din 2023.

În prezent, tarifele din de transport pe bază de contract către Rotterdam și Anvers sunt cu 22,5 puncte mai mari decât cele spot.

Pe sensul celălalt, de import din porturi spre orașe europene, indicele tarifelor din contracte a fost de 125,6 puncte, în creștere cu 2,0 puncte față de al doilea trimestru din 2024, iar tarifele spot au înregistrat o creștere similară, cu 2,8 puncte, până la 119,2 puncte. Astfel că acum tarifele din contracte sunt cu 6,4 puncte mai mari decât cele spot.

Aceste valori vin în contextul în care costurile de operare au crescut mult în Olanda în al treilea trimestru al anului, cu 18,6% față de perioada similară din 2023, conform Eurostat. Anvelopele, de exemplu, costă în medie cu 8,3% mai mult, iar întreținerea și reparațiile, cu 3,2% mai mult. Și în Belgia costurile operaționale au crescut față de 2023, dar nu la fel ca în Olanda. Asigurările au fost în medie cu 2,0% mai scumpe decât în al treilea trimestru din 2023, întreținerea și reparațiile cu 4,3%, iar anvelopele cu 1,0%.

În ceea ce privește contextul economic din zona euro, la început de 2024 se manifesta un optimism prudent, iar creșterea economică din primul trimestru, de 0,3% față de trimestrul anterior, depășise așteptările și se datora mai ales exporturilor nete mai mari. După cinci trimestre de stagnare, această regiunea a revenit la creștere, care se aștepta să continue cu o rată trimestrială de 0,3%-0,4% în restul anului, ceea ce va duce la o creștere generală proiectată de 0,8% pentru 2024.

Pe termen scurt se presupune că vor crește și consumul privat, și exportul, datorită comenzilor externe tot mai mari. Politica monetară ar putea reduce constrângerile din industrii precum construcțiile, iar în 2025 se așteaptă să existe investiții mai mari și consumul gospodăriilor să crească, datorită condițiilor financiare mai bune, ceea ce ar urma să crească PIB cu 1,4% în zona euro. Pe măsură ce crește consumul populației, tarifele de import ar putea crește ușor, dar nu același lucru se poate spune despre tarifele de export, deoarece economia își revine încet. Mai exact, Ti estimează să existe o presiune în sensul creșteri tarifelor pe rutele de export mai târziu, când își va reveni producția.