Barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights) arată că pe sensul de la Varșovia la Duisburg tarifele de transport pe bază de contract au scăzut în trimestrul al treilea din 2023 cu 2,4% față de trimestrul anterior și cu 5,5% față de perioada similară din 2022, ajungând la 1.493 de euro (1,38 de euro/km). Iar tarifele spot au scăzut și mai mult, cu 6,4% față de trimestrul anterior și cu 20,5% față de acum un an, până la 1.501 euro (1,39 de euro/km).
Pe sensul celălalt, de la Duisburg la Varșovia, tarifele din contracte au scăzut cu 2,7% față de trimestrul anterior și cu 5,1% față de anul trecut, până la 1.143 de euro (1,05 euro/km), iar cele spot cu 4,9% față de trimestrul anterior și cu 14,2% față de anul anterior, până la 1.293 de euro.
Dinspre Varșovia spre Duisburg tarifele spot au fost cu numai 0,5% mai mari decât cele din contracte în trimestrul al treilea din 2023, diferență care este în scădere de la 4,9% în trimestrul precedent și 19,5% cu un an în urmă.
În ceea ce privește evoluția de la lună la lună în trimestrul al treilea al anului, momentul în care tariful spot a scăzut sub tariful din contracte a fost în septembrie.
Datele statistice sugerează că Germania rămâne bolnavul Europei, având consumul și producția în scădere, cu estimări că vor continua să scadă. Producția totală a scăzut cu 1,7% față de trimestrul precedent și rămâne cu 6,8% sub nivelurile din trimestrul al treilea al lui 2019 și, în timp ce producția de mașini se redresează pe întregul continent, în Germania nici măcar asta nu se întâmplă, ci Eurostat indică o scădere cu 5,5% față de trimestrul precedent și un nivel cu 13,3% sub cel din 2019. Deci și cererea de bunuri intermediare poloneze a fabricilor germane este mai mică, și prin urmare și presiunea cererii asupra tarifelor de transport este mai mică. Creșterea prețurilor de producție a afectat competitivitatea internațională a Germaniei, iar datele din august 2023 de la Destatis plasează comenzile internaționale noi în scădere cu 5,7% față de anul trecut.
Interdependența dintre producția germană și cea poloneză face ca și pe sensul celălalt, de la Duisburg la Varșovia, lucrurile să stea similar. Cu toate acestea, economia poloneză are o perspectivă mai bună, deci tarifele pot lua o traiectorie diferită. Producția poloneză a scăzut cu 0,3% față de trimestrul anterior, așa cum arată Eurostat, și cu 2,6% față de anul precedent, dar este cu 28,9% mai mare decât în 2019, semn că se află în creștere pe termen lung, ceea ce ar putea menține ridicată cererea de bunuri intermediare din Polonia. Estimările pentru perioada imediat următoare sunt că în Germania cererea va continua să fie slabă și activitatea economică va continua să scadă, având ca rezultat scăderea tarifelor de transport spot din cauza presiunii scăzute pe termen scurt din partea cererii, dar și scăderea tarifelor din contracte, pe măsură ce sentimentul pe termen lung devine mai pesimist, iar clienții germani solicită o capacitate mai mică de transport rutier de marfă.
Conform barometrului Upply (Transport prices stagnate in August on the French market (upply.com), confruntați atât cu scumpirea motorinei, cât și cu scăderea volumelor, transportatorii francezi au lucrat în august la tarife aproape similare celor din iulie (mai exact, cu 0,06% mai mici).
Indicele spot a scăzut sub indicele tarifelor de transport pe bază de contract, ceea ce, așa cum comentează analiștii Upply, este un fenomen destul de rar, care a avut loc doar de trei ori în trei ani și este interpretat în general ca un semn de contracție a pieței: oferta de transport este mult mai mare decât cererea, ceea ce duce la o scădere a prețurilor spot.
La nivel operațional, activitatea din transporturi a fost marcată la sfârșitul lui august și de perturbări cauzate de o alunecare de teren în Valea Maurienne din Alpi, care a dus la închiderea timp de 15 zile a tunelului Fréjus, un coridor major pentru traficul rutier și feroviar dintre Franța și Italia. Și optimismul oamenilor de afaceri din Franța continuă să scadă din aprilie încoace, mai ales în producție și servicii, fiind sub media sa pe termen lung, așa cum reiese din datele de la institutul francez de statistică INSEE, și având cel mai jos nivel din aprilie 2021 până azi.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit