Tarifele de transport rutier de marfă pentru importurile și exporturile Franța-Marea Britanie
Tarifele de transport rutier între Franța și Marea Britanie au continuat să scadă în trimestrul al patrulea din 2024, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Cele din contracte pe direcția Franța-Marea Britanie au scăzut cu 8,2% față de trimestrul precedent, de la 1.821 de euro (3,05 euro/km) la 1.671 de euro (2,81 de euro/km), și cu 7,8% față trimestrul al patrulea din 2023, când au fost de 1.812 euro. Tarifele spot au scăzut cu 6,3% față de trimestrul precedent, de la 1.896 de euro (3,18 euro/km) la 1.776 de euro (2,99 de euro/km) și cu 3,6% față de anul anterior, când erau de 1.843 de euro (3,10 euro/km).
Pe sensul celălalt, tarifele din contracte au crescut ușor, cu 0,6%, față de trimestrul anterior, de la 1.085 de euro (1,68 de euro/km) la 1.091 de euro (1,69 de euro/km), dar sunt cu 3,9% mai mici decât în trimestrul al patrulea din 2023, când erau de 1.135 de euro (1,75 de euro/km). Iar tarifele spot dintre Marea Britanie și Franța au scăzut cu 0,9% față de trimestrul anterior, de la 1.080 de euro (1,68 de euro/km) la 1.071 de euro (1,65 de euro/km), și cu mult mai mult, 6,9%, față de anul anterior, când erau de 1.150 de euro (1,77 de euro/km). Una dintre cauzele acestor scăderi este faptul că o perioadă care în mod normal este de vârf de data aceasta a fost slabă.
Exporturile totale de bunuri ale Marii Britanii au scăzut ușor, cu 0,1 miliarde de lire sterline (0,4%), iar cele către țări din afara UE mai mult, cu 0,7 miliarde de lire sterline (4,6%). În schimb au crescut exporturile către UE, cu 0,6 miliarde de lire sterline (4,1%). În octombrie 2024, importurile din UE le-au depășit pe cele din țările terțe cu 4,4 miliarde de lire sterline, în timp ce exporturile către UE au fost cu doar 0,1 miliarde de lire sterline mai mari decât exporturile către țări din afara UE. Franța s-a clasat pe locul al patrulea ca partener comercial al Regatului Unit în patru trimestre, până în trimestrul al doilea din 2024, cu 6,0% din comerțul total al Marii Britanii. Dar din octombrie 2023 până în octombrie 2024 exporturile au scăzut cu 6,6%, în timp ce importurile de bunuri din Franța au scăzut cu 8,8% față de aceeași perioadă a anului precedent. Franța rămâne un partener comercial cheie în Marea Britanie, dar volumele tranzacțiilor au scăzut, ceea ce se vede în tendința de scădere a ratelor de la un trimestru la altul.
În ceea ce privește costurile, comparativ cu 2023 motorina din Marea Britanie s-a ieftinit cu 9,8% și nu a existat nicio modificare imediată a taxei pe combustibil anunțată în bugetul de toamnă. Potrivit sondajului anual al Asociației de Transport Rutier, costurile totale de operare, inclusiv combustibilul, au crescut cu 3,51%.
În Franța costurile cu motorina au scăzut cu 11,2% față de 2023, reprezentând acum între un sfert și o treime din costurile de operare ale unui camion. Deci costul cu combustibilul a fost în scădere în ambele direcții în transportul dintre Franța și Marea Britanie, iar el este în general inclus în tarife, de aici și scăderea de prețuri de transport în trimestrul al patrulea din 2024.
Începând cu aprilie 2025, costurile operaționale din Marea Britanie vor crește însă în urma anunțurilor din bugetul de toamnă, deoarece taxa pentru vehiculele grele va crește la 597 de lire sterline, iar fondul rutier la 580 de lire sterline, suma lor fiind cu 3,6% mai mare decât anul trecut și cu 110% mai mare decât în august 2023, când taxa pentru vehicule grele nu era aplicată.
În plus, guvernul britanic a amânat faza finală a modelului său de operare din frontiere (BTOM), privind declarațiile noi de siguranță și securitate pentru importuri, de pe 31 octombrie 2024 până la 31 ianuarie 2025, invocând probleme de pregătire a tehnologiei necesare. Dar întreprinderile care depun deja declarații pentru importurile din afara UE sunt încurajate să înceapă mai devreme. În plus, controalele la frontieră asupra unor importuri de fructe și legume din UE cu risc mediu sunt amânate până la 1 iulie 2025, iar controalele asupra produselor cu risc scăzut au fost anulate în întregime pentru a evita potențialele penurii și creșteri de prețuri. Noua măsură va crește probabil sarcina administrativă a întreprinderilor, deoarece documentele suplimentare și dificultățile logistice ar putea reduce capacitatea pe această relație, crescând tarifele.
Din analiza Upply/TI/IRU mai reiese că, deși costurile, în special combustibilul, au împiedicat creșterea tarifelor, pe termen lung vom asista la o creștere. În Marea Britanie în toate sectoarele companiile se pregătesc pentru scumpiri, care ar putea duce la scăderea cheltuielilor de consum, în special în comerțul cu amănuntul și industria ospitalității. De aceea volumul bunurilor tranzacționate ar putea scădea, ceea ce ar reduce presiunea asupra tarifelor de transport pentru importurile din Marea Britanie, deoarece ar intra mai puține bunuri în țară. Cu toate acestea, cererea consumatorilor din Franța se află în ușoară redresare. În 2025, FMI estimează că exporturile franceze vor crește cu 2,7%, iar importurile cu 1,8%.
O potențială redresare a cererii consumatorilor din Franța ar putea stimula tarifele de import în Franța în 2025, în timp ce costurile mai mari și operațiunile și controalele de la frontieră pot crește tarifele pentru importurile din Marea Britanie.
Tarifele de transport rutier de marfă pe relația Viena-Duisburg
Pe ruta de la Duisburg la Viena, tarifele de transport pe bază de contract au crescut în trimestrul al patrulea din 2024 față de precedentul cu 8,0%, până la 1.386 de euro (1,45 de euro/km), și tarifele spot au scăzut ușor, cu 1,7%, până la 1.557 de euro (1,63 de euro/km), așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Comparativ cu trimestrul al patrulea din 2023, tarifele din contracte sunt mai mici cu 9,0%, și cele spot cu 4,6%.
Pe sensul celălalt, de la Viena spre Duisburg, tarifele din contracte au crescut ușor, cu 2,8%, față de trimestrul precedent, ajungând la 1.047 de euro (1,10 euro/km), dar cele spot au scăzut cu 2,2%, până la 1.295 de euro (1,35 de euro/km). Iar față de ultimul trimestru din 2023 tarifele din contracte au crescut cu 7,8% și cele spot au scăzut cu 1,1%.
Față de trimestrul al treilea din 2024 s-a redus de la 23,4% la 12,3% decalajul dintre tarifele spot și cele din contracte, deoarece acestea din urmă au crescut semnificativ.
La aceste valori s-a ajuns în condițiile în care indicele PMI al producției pentru comenzile noi de export din Germania a crescut ușor la 43,7 în decembrie, dar continuă să indice o contracție bruscă și este la a 34-a de lună consecutivă de scădere din cauza cererii slabe, în special de pe piețele europene. Produsele chimice și cele de consum neciclice au arătat o anumită rezistență, dar sectorul auto și al mașinilor a rămas slab. Cererea redusă de export duce la volume mai mici de transport rutier și eliberează din capacitate, ceea ce exercită presiune în sensul scăderii tarifelor.
Și în Austria producția a scăzut cu 3,2% în trimestrul al treilea din 2024, comparativ cu al doilea, potrivit Statistics Austria, dar comenzile noi au crescut cu 6,9%, revenindu-și după o contracție de 0,6% în trimestrul precedent, iar bunurile de consum de folosință îndelungată au înregistrat o creștere de 12,5%. Producția de autovehicule, remorci și semiremorci a scăzut însă brusc cu 18,4%. În ciuda creșterii comenzilor noi, indicele PMI mediu a scăzut cu 0,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 1,2 puncte de la o lună la alta, semnalând o contracție continuă în sectorul de producție. Rapoartele de la S&P au evidențiat scăderea cererii, firmele așteptându-se la o producție mai mică și înregistrând scăderi ale costurilor de producție și ale taxelor la poarta fabricii.
Costurile de operare a camioanelor în Austria au înregistrat creșteri diferite: cu 1,6% în trimestrul al patrulea față de al treilea și cu 2,5% față de trimestrul al patrulea din 2023 anvelopele, cu 0,7%, respectiv 6,3% întreținerea și reparațiile, și cu 2%, respectiv 4,2% asigurările.
Iar costurile de operare ale camioanelor germane sunt și ele în creștere: cu 2,8% față de trimestrul al treilea din 2024 și cu 2,4% față de trimestrul al patrulea din 2023 anvelopele, cu 1,1%, respectiv cu 5,4% întreținerea și reparațiile, și cu 4,0%, respectiv 33,7% asigurările.
O îmbunătățire a PMI pentru comenzi noi de export din Germania, împreună cu creșterea numărului de comenzi noi din Austria, semnalează că există potențial pentru o redresare treptată a cererii de export care poate duce la tarife mai mari de transport pe termen scurt și mediu, pe măsură ce producția industrială crește pentru a onora comenzile. Dacă aceste tendințe continuă, volumele viitoare de transport rutier ar putea crește treptat, inversând o parte din presiunea descendentă asupra tarifelor. Deși costurile operaționale nu cresc la fel de repede ca în trimestrele anterioare, faptul că ele sunt mari față de anul anterior poate crește tarifele de transport pe bază de contract pe măsură ce contractele se reînnoiesc.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit